“برنزهای بنین” معروف آفریقای غربی از فلز آلمان استفاده می کرد

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2368057-famous-benin-bronzes-from-west-africa-used-metal-sourced-in-germany/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeاز سال 2022، آلمان شروع به بازگرداندن برخی از برنزهای بنین به نیجریه به عنوان بخشی از بحث بین المللی گسترده تر در مورد بازگرداندن فرهنگی و استعمار زدایی کرد.

توبیاس اسکورونک در دانشگاه علوم کاربردی گئورگ آگریکولا در آلمان و همکارانش تجزیه و تحلیل شیمیایی 67 غل و زنجیر کشف شده در پنج مکان غرق شده اقیانوس اطلس – از جمله آنهایی که در نزدیکی کیپ کاد در نزدیکی ماساچوست و کانال انگلیسی – و همچنین چندین منبع باستان شناسی زمینی در سوئد، غنا کشف شده بودند، انجام دادند. و سیرالئون

جزئیاتی از برنزهای بنین که در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است

پوگ می‌گوید: «ما نقش آلمان را در دوران استعمار درک می‌کنیم، زیرا این آثار پس از کنفرانس برلین غارت و منتشر شدند، اما ما واقعاً نمی‌دانستیم که قبل از دوره استعمار در دوره برده‌داری چه می‌گذشت. و بنابراین من فکر می کنم که واقعاً نوعی حلقه گمشده بین آن دوره های زمانی را فراهم می کند.

مردم ادو در نیجریه امروزی، برنزهای بنین را به شکل سر، پلاک، مجسمه و سایر اشیاء با ترکیب اجزای فلزی با عاج یا چوب حکاکی شده خلق کردند. محققان قبلاً مشکوک بودند که آهنگران ادو از فلزات غل و زنجیر استفاده می کردند – حلقه های برنجی نعل اسبی که توسط اروپایی ها به طور خاص برای تجارت در آفریقا تولید می شد – اما تا کنون هیچ مدرک قطعی در دست نداشتند.

آثار هنری برنز بنین که شهرت جهانی دارد، که توسط آهنگران آفریقایی بین قرن‌های 16 و 19 خلق شده‌اند، از حلقه‌های برنجی تولید شده در منطقه راینلند آلمان ساخته شده‌اند. این حلقه ها به عنوان ارز در تجارت برده در اقیانوس اطلس استفاده می شد.

محققان مقدار عناصر کمیاب و نسبت ایزوتوپ‌های سرب را در غل و زنجیر اندازه‌گیری کردند و آن‌ها را با برنزها و سنگ معدن‌های بنین مورد استفاده در صنعت برنج راینلند آلمان مقایسه کردند. آنها شباهت زیادی بین تمام فلزات یافتند، که نشان می دهد زرگران آفریقایی احتمالاً از غل و زنجیر به دست آمده از بازرگانان اروپایی به عنوان منبع اصلی مواد برای برنزهای بنین استفاده می کردند.

این شواهد جدید می تواند داستان درگیری آلمان با برنزهای بنین را تغییر دهد کرزا پوگ در مدرسه نیو یورک بیشتر توجهات عموماً معطوف به دوره استعماری بعدی و کنفرانس برلین در 1884-1885 شده است، زمانی که قدرت های اروپایی گرد هم آمدند تا آفریقا را به به اصطلاح حوزه های نفوذ برای استعمار و استثمار تقسیم کنند.

Shutterstock / Mltz

هزاران برنز از بنین توسط یک اکسپدیشن نظامی بریتانیا در سال 1897 غارت شد و به موزه‌های مختلف اروپایی توزیع یا فروخته شد که بسیاری از آنها به موزه‌های آلمان ختم شد.

یافته‌ها با منابع تاریخی مانند قراردادی در سال 1548 بین یک خانواده بازرگان آلمانی و پادشاه پرتغالی در مورد تولید غل و زنجیر برای تجارت در غرب آفریقا مطابقت دارد. سایر منابع مکتوب قراردادهای بین کشورهای برده داری آن زمان از جمله پرتغال و هلند و صنعت برنج آلمان واقع بین شهرهای کلن و آخن را مستند کرده اند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار