ما هیچ راه قابل قبولی برای مقابله با تئوری های توطئه نداریم


چندین تئوری توطئه در طول همه گیری کووید-19 شکوفا شده است

جان بی هویت/آلامی

اکثریت قریب به اتفاق روش‌ها برای از بین بردن اعتقاد به تئوری‌های توطئه تأثیر کمی دارند یا هیچ تأثیری ندارند، و روش‌هایی که کار می‌کنند غیرعملی هستند. این نتیجه بررسی 25 مطالعه است که روش های مختلف مبارزه با باورهای بی اساس در توطئه های مخفی را ارزیابی می کند.

می‌گوید تئوری‌های توطئه، مانند این باور غلط که واکسن‌های کرونا راهی برای کاشت ریزتراشه‌ها هستند، می‌تواند بر سلامت افراد تأثیر بگذارد یا منجر به رفتارهای ضد اجتماعی شود. سیان اوماهونی در دانشگاه کالج کورک در ایرلند. او می‌گوید در حالی که بسیاری از مطالعات راه‌هایی را برای از بین بردن باورهای نادرست به طور کلی ارزیابی کرده‌اند، تعداد کمی به طور خاص به تئوری‌های توطئه نگاه کرده‌اند.

از بین بردن آنها به ویژه دشوار است زیرا هر کسی که سعی در به چالش کشیدن آنها داشته باشد بخشی از توطئه محسوب می شود. اوماهونی گفت: “آنها می گویند، “البته شما این را خواهید گفت.”

او و همکارانش تصمیم گرفتند شواهد را تا کنون بررسی کنند تا ببینند چه چیزی موثر است و چه چیزی نه. آنها تنها 25 مطالعه را پیدا کردند که معیارهای آنها را برآورده می کرد، که شامل تعریفی از تئوری های توطئه به عنوان متضمن این باور است که چیزی به طور فعال برای هدفی پلید پنهان می شود.

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که روش‌هایی مانند ارائه استدلال‌های متقابل منطقی، تمسخر یا برچسب زدن به نظریه‌های توطئه در مقابله با تئوری‌های توطئه خاص یا تمایل عمومی مردم به باور آنها مؤثر نیستند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که روش برچسب‌گذاری با افزایش اندکی باورهای توطئه‌آمیز نتیجه معکوس داشت.

روش‌های پرایمینگ که هدفشان تحریک تفکر انتقادی افراد قبل از قرار گرفتن در معرض تئوری‌های توطئه است، کارساز بوده است، اما نه چندان خوب – تأثیرات عموماً کم بود.

چیزی که به خوبی جواب داده است، تلقیح اطلاعاتی یا پیش‌سوزی است، که در آن به مردم گفته می‌شود که چرا یک تئوری توطئه قبل از اینکه در معرض آن قرار گیرند، درست نیست. تمام مطالعاتی که تلقیح را آزمایش کردند، اثراتی در اندازه متوسط ​​تا بزرگ نشان دادند.

اوماهونی می‌گوید، اما تلاش برای «واکسینه کردن» افراد قبل از اینکه در معرض تئوری‌های توطئه قرار گیرند، عملی نیست. همچنین مختص هر نظریه توطئه خاصی است. او می‌گوید: «این غیرقابل دفاع است که بتوانیم دائماً در مورد توطئه‌های جدیدی که بیرون می‌آیند به مردم بگوییم.

مؤثرترین روش گزارش شده تاکنون شامل یک دوره سه ماهه کالج با جلسات هفتگی بود که در آن دانشجویان تفاوت های بین علم جامد و شبه علم را بررسی می کردند. اومهونی می‌گوید: این دوره به آنچه که نیاز است نزدیک‌تر است: نوعی واکسیناسیون با طیف وسیع علیه تئوری‌های توطئه مبتنی بر آموزش مردم به جای اینکه به چه فکر کنند.

او می گوید، اما تعداد کمی از افراد برای یک دوره سه ماهه ثبت نام می کنند و ممکن است کسانی که بیشتر به چنین دوره ای نیاز دارند، کمترین احتمال را داشته باشند که این کار را انجام دهند.

O’Mahony می‌گوید: این نوع تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و هنوز راه زیادی در پیش است، مثلاً تلاش برای معرفی چیزی مانند شهریه کالج در مدارس. یک مسئله اصلی این است که هیچ مطالعه ای در هفته ها یا سال های پس از مداخلات پیگیری نشده است، بنابراین مشخص نیست که آیا هر یک از اثرات ادامه دارد یا خیر.

استفان لواندوفسکی در دانشگاه بریستول، انگلستان، نتایج را در یک نور مثبت می بیند. او می‌گوید: “من تعجب نمی‌کنم که بسیاری از تأثیرات ناچیز هستند، زیرا نگرش‌های توطئه‌آمیز مشکلی بخصوص دشواری ایجاد می‌کنند. بسیاری از معتقدان به نظریه‌های خود بسیار متعهد هستند. همچنین فکر می‌کنم که حتی تأثیرات کوچک نیز می‌تواند تشدید شود: کاهش اشتراک یک تئوری توطئه در اوایل چند درصد می تواند برای مختل کردن یک شیرین کاری کافی باشد.”

لواندوفسکی همچنین می گوید که این تلقیح لزوماً محدود به تئوری های توطئه خاصی نیست و می تواند به طور گسترده در رسانه های اجتماعی منتشر شود. تیم او این را در سال گذشته در مطالعه ای در مورد نشان داد 22000 نفر در یوتیوبو گوگل اخیرا یک کمپین تلقیح گسترده در اروپای شرقی انجام داداو می گوید.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2367358-we-dont-have-any-viable-way-of-countering-conspiracy-theories/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار