حافظه کوتاه مدت شما ممکن است پس از چند ثانیه غیر قابل اعتماد باشد

جان هاکان دالستروم/Stone RF/Getty Images

از شرکت کنندگان خواسته شد تا به خاطر بسپارند که کدام حرف از دایره اصلی موقعیت اشغال شده توسط کادر روی صفحه را اشغال کرده است. نکته مهم این است که برخی از حروف برگردانده شده اند، چیزی که اوتن آن را “شبه حروف” می نامد. به شرکت کنندگان صراحتاً در مورد این حروف وارونه هشدار داده شد و به آنها گفته شد که آنها را با حروف واقعی اشتباه نگیرند.

او می‌گوید: «این وسوسه‌انگیز است که به این خاطرات برچسب «توهم» یا حتی «خاطرات نادرست» بزنیم. اما در زندگی روزمره ما، احتمالاً به ما کمک می‌کنند آینده را بهتر پیش‌بینی کنیم – و این کار را سریع‌تر از آنچه تصور می‌کردیم انجام دهیم.»

تغییرات آزمایش نشان داد که این اعتماد نابجا احتمالاً به نحوه عملکرد حافظه کوتاه مدت ما و چگونگی ایجاد آن بر روی پیش فرض های ما مربوط می شود.

حافظه آنقدر که فکر می کنید امن نیست

در ساده ترین شکل این آزمایش، شرکت کنندگان حروف را برای یک ربع ثانیه قبل از خالی شدن صفحه نمایش مشاهده کردند. پس از فاصله زمانی 3 ثانیه، کادری ظاهر شد که در آن یکی از حروف به مدت نیم ثانیه بود و بلافاصله پس از آن یک دایره متفاوت از حروف برای نیم ثانیه قرار داشت.

پس از یادآوری نامه ها، از شرکت کنندگان خواسته شد تا میزان اطمینان خود را در هر پاسخ ارزیابی کنند. این تیم تجزیه و تحلیل خود را بر روی مطمئن ترین شرکت کنندگان متمرکز کرد تا حدس های تصادفی را حذف کند.

جعبه یادگاری روی قفسه

اوتن می‌گوید: به نظر می‌رسد این تأثیر به دلیل ویژگی‌های سیستم عصبی ما است که بر پیش‌بینی‌های مربوط به جهان متکی است. او می گوید که ما انتظار داریم هنگام خواندن حروف عادی ببینیم. او می‌گوید: «این پیش‌بینی‌ها معمولاً در زندگی عادی بسیار مفید و مؤثر هستند. “این چیزی نیست که ما کنترل کنیم.”

محققان دریافتند که وقتی از شرکت کنندگان با اعتماد به نفس خواسته شد موقعیت یک شبه حرف را به خاطر بسپارند، به اشتباه پاسخ دادند زیرا حرف واقعی آن در 39 درصد مواقع با وجود اعتماد بالایی که به پاسخ داشتند، برابر بود.

ممکن است چیزی را چند ثانیه پس از وقوع آن اشتباه به خاطر بسپارید و وقایع را در ذهن خود به گونه ای تنظیم کنید که بهتر با پیش فرض های خود مطابقت داشته باشد. مغز ما احتمالاً این کار را در تلاش برای درک جهان مطابق با انتظارات ما انجام می دهد، اگرچه این همیشه مفید نیست.

این تیم آزمایش‌های متعددی را روی بیش از 400 نفر انجام داد که همگی شامل نشان دادن حروف تصادفی به شرکت‌کنندگان بود که در یک دایره روی صفحه کامپیوتر چیده شده بودند.

اوتن می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مردم مستعد این توهم حافظه هستند، جایی که از قبل ایده‌ای از پیش تعریف‌شده از این که جهان باید چگونه باشد، دارند. برای نامه ها بسیار قوی است زیرا ما تجربه زیادی با آنها داریم.»

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2367992-your-short-term-memory-can-be-unreliable-after-just-a-few-seconds/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مطالعات متعددی انجام شده است قبلا نشان داده شده است حافظه بلندمدت قابل خطا بوده و تحت تاثیر انتظارات و سوگیری های قبلی است. شورت تریسی در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی می‌گوید بررسی اینکه آیا این موضوع برای خاطرات کوتاه‌مدت صادق است یا خیر، دشوار بوده است. او می‌گوید: «این مجموعه مبتکرانه آزمایش‌ها نشان می‌دهد که دانش قبلی می‌تواند خاطرات کوتاه‌مدت را برای درک بصری تغییر دهد.

مارتین اوتن در دانشگاه آمستردام در هلند و همکارانش می خواستند رابطه بین انتظارات قبلی و خاطرات کوتاه مدت را آشکار کنند. او می‌گوید: «ما قبلاً می‌دانیم که حافظه بلندمدت خطاپذیر است، بنابراین فقط می‌خواستیم بدانیم آیا می‌توانیم راه‌های خاصی را تعیین کنیم که حافظه کوتاه‌مدت نیز خطاپذیر است یا خیر.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار