دولت از صادرات کیوی و مرکبات مازندران به صورت ویژه حمایت می کند

    دولت از صادرات کیوی و مرکبات مازندران به صورت ویژه حمایت می کند

وی گفت: مازندران یکی از استان های مهم کشور در زمینه باغبانی است و 50 درصد مرکبات و کیوی کشور در این استان تولید می شود.

مازندران با داشتن 1.5 درصد از اراضی کشور و 2.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور، سالانه بیش از هفت میلیون و 500 هزار تن محصول کشاورزی تولید می کند که حدود 11 درصد از ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد. .


منبع: https://www.irna.ir/news/84901162/%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%DB%8C%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%A2%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA

وی با بیان اینکه واحدهای سورتینگ و بسته بندی باید استاندارد شوند زیرا مستقیماً به توسعه یا عدم توسعه صادرات کمک می کنند و می توانند مغایر با دستورالعمل های بهداشتی کشور هدف و منجر به بازگشت کالا شوند، گفت: تهیه شناسنامه. از دیگر وظایف معاونت باغبانی تعیین مسیر تولید صادراتی است تا محصول با شناسنامه تولید و صادر شود.

به گزارش ایرنا، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، محمدمهدی برومندی افزود: ایران یکی از کشورهایی است که کمترین مصرف کود و سم در محصولات کشاورزی را دارد و این گفته در سایت های خبری بین المللی و جهانی قابل مشاهده است و به همین دلیل است. ، کمترین بازدهی محصولات صادراتی داشتیم.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی ایران سالم ترین و باکیفیت ترین محصول است و با توجه به شرایط اقلیمی که به دلیل اختلاف دمای شبانه روز داریم، کیفیت رنگ، طعم و مزه محصولات کشاورزی را در پی دارد.

وی ادامه داد: صادرات گل و گیاه از مازندران با راه اندازی صادرات هوایی می تواند رونق خوبی داشته باشد و با پروازهای هوایی محقق شود.

وی افزود: به طور جدی به دنبال صادرات محصولات کشاورزی از بندر امیرآباد هستیم و در جلسه ستاد دیپلماسی غذایی وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را مطرح و پیگیری خواهیم کرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید نهال گواهی شده در استان مازندران موضوع مهمی است که حل شده و 40 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته شده است.

باغات کیوی مازندران با وسعت بیش از 6000 هکتار در غرب این استان متمرکز است. در شرایط عادی برداشت از این باغات از نیمه دوم آبان ماه به 200 هزار تن در سال می رسد و بیشتر محصولات به خارج از کشور صادر می شود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه دولت با تمام توان در کنار تولیدکنندگان می ایستد، گفت: قرارگاهی در وزارت جهاد کشاورزی برای دیپلماسی غذایی ایجاد شده که تمامی دستگاه های متولی صادرات در آن حضور دارند و بر صادرات محصولات کشاورزی نظارت می شود. و اگر موانعی بر سر راه صادرات محصولات وجود داشته باشد اگر کشاورزی وجود داشته باشد برای رفع آن تلاش می شود.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیات قیمت در وزارت جهاد کشاورزی مستقر است و حمایت ها و سیاست های لازم را برای حمایت از باغداران به ویژه در مورد مرکبات و کیوی انجام داده است.

برومندی با اشاره به اینکه سالانه 250 هزار تن از پنج میلیون تن مرکبات تولیدی کشور صادر می شود، گفت: برای اولین بار تفاهم نامه صادرات مرکبات، پرتقال و لیمو با چین منعقد شد. . و هیچ محدودیتی نداریم و پیش بینی می کنیم به دنبال صادرات این محصولات باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت: مازندران از جمله استان هایی است که نقش بسیار مهمی در امنیت غذایی کشور به ویژه در زمینه باغبانی، کشاورزی، دام و طیور و شیلات دارد و در خط مقدم امور کشور قرار دارد. امنیت غذایی.

وی افزود: تعیین تکلیف مبادله یکی از موضوعاتی است که در قرارگاه دیپلماسی غذایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

بر اساس آمار رسمی، کل باغات مرکبات مازندران 112 هزار هکتار است که 110 هزار هکتار ارقام میوه را شامل می شود. همچنین از مجموع مرکبات مازندران 80 هزار هکتار زیر کشت انواع پرتقال، 30 هزار هکتار با انواع نارنگی و مابقی محصولاتی مانند پرتقال و لیموترش کشت می شود.
برداشت مرکبات مازندران از هفته گذشته با ارقام نارنگی زودرس آغاز شد و هم اکنون باغداران از حدود 11 هزار هکتار اقدام به برداشت نارنگی زودرس می کنند.

حمایت ویژه دولت

برومندی بر اهمیت برداشت به موقع کیوی و مرکبات در مازندران تاکید کرد و با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان سیاست گذار و حامی باغداران در کنار آنها است، گفت: محصولات صادراتی از حمایت جدی تولیدکنندگان برخوردار است.

وی افزود: محصولات باغی به ویژه مرکبات و کیوی از محصولات صادراتی و وابسته به عرضه و تقاضا هستند و بیش از نیاز ملی خود تولید می کنیم و هر ساله بازار قیمت را تنظیم می کند و کشورهای هدف صادراتی نیز تقاضای این محصولات را دارند. بر این اساس قیمت پایه صادر می شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار