عملیات اجرایی «نخستین شهر افزودنی غذایی کشور» در هشترود آغاز شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در شورای اسلامی میز با بیان اینکه 12 درصد از تولید ناخالص داخلی به بخش کشاورزی اختصاص دارد، گفت: 30 درصد اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی است. بر این اساس کشاورزان باید مورد حمایت جدی قرار گیرند.

هشترود در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد و تحت تاثیر محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه قرار ندارد و وجود منابع بزرگ آبی و دسترسی به بزرگراه تبریز – زنجان، سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی را به نفع این شهر برانگیخته است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84925663/%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%DA%A9-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D9%88%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B0%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%AF

به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی پیش از آغاز به کار این طرح سرمایه گذاری از دروازه سد سهند این شهرستان بازدید کرد و گسترش اراضی تحت پوشش و توسعه کشاورزی در منطقه شهرستان را با توجه به ظرفیت زیاد این سد مورد تاکید قرار داد.

عابدین خرم افزود: آذربایجان شرقی با داشتن 9 سد و منابع آبی قابل توجه، ظرفیت خوبی برای توسعه کشاورزی دارد، اما در برخی موارد از این منابع استفاده بهینه نمی شود.

ˈسید محمدرضا میرتاج الدینˈ تاکید کرد: حمایت از بخش کشاورزی نه تنها فرصت های شغلی جدید ایجاد می کند بلکه خودکفایی و امنیت غذایی را به همراه دارد و به ویژه در شهرهایی که محور اقتصادی آنها کشاورزی است، مسئولان باید برنامه مدونی برای حمایت از این بخش داشته باشند.

تاکید استاندار آذربایجان شرقی بر مستندسازی اراضی کشاورزی

وی همچنین بر کشاورزی پیمانی تاکید کرد و گفت: در فصل کشاورزی گذشته تولید محصولات زراعی آذربایجان شرقی به ویژه گندم مانند بسیاری از استان های دیگر سه برابر شده است که نشان از اقتصادی شدن کشور دارد.

وی ابراز امیدواری کرد تا 2 سال آینده زمین پایاب در سدهای پنج گانه استان به بهره برداری کامل برسد که در این صورت حدود 50 هزار هکتار از اراضی زیر کشت مکانیزه قرار گیرد.

وی همچنین حمایت های دولت در بخش کشاورزی را یادآور شد و افزود: وی بر توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی با توجه به ظرفیت شهرستان ها تاکید کرد.

وی تاخیر بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات را از دیگر مشکلات کشاورزان عنوان کرد و گفت: عدم پرداخت خسارت بیمه ای نیز باعث بی اعتمادی کشاورزان شده و اکنون برخی از آنها تمایلی به بیمه محصولات کشاورزی ندارند.

عملیات اجرایی از

استاندار آذربایجان شرقی نیز این مراسم سندسازی اراضی کشاورزی در استان را برجسته کرد و افزود: صدور سند برای زمین کشاورزی در واقع هویت کشاورز را حفظ می کند.

12 درصد تولید ناخالص داخلی صرف کشاورزی می شود

«سیدحمزه امینی» نماینده مردم هشترود و چاراویماق نیز به دلیل خشکسالی برای دریافت وام کشاورزی اقدام کرد و گفت: کشاورزان نیاز به حمایت بیشتری دارند و بسیاری از آنها قادر به بازپرداخت اقساط نیستند.

به گفته وی، در فاز اول این پروژه انواع روغن خام، گلیسیرین، آرد، اسیدهای چرب، روغن های مخصوص و ژلاتین تولید می شود و هم اکنون مراحل محوطه سازی، ایجاد ورودی و خروجی بزرگراه و حصار شهری به پایان رسیده است. .

وی با بیان اینکه چندی پیش و پس از 50 سال در دولت سیزدهم الگوی کشت ابلاغ شد، افزود: با اعلام الگوی کشت، یارانه بخش کشاورزی نیز به کشاورزان وابسته به آن تعلق می گیرد.

وی تلاش وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی گندم را یادآور شد و افزود: 80 درصد اراضی کشاورزی این استان دیم است و پیش بینی می شود امسال طرح توسعه کشاورزی دیم در استان اجرا شود.

به گزارش ایرنا، ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی روز جمعه در آیین آغاز به کار این طرح گفت: خام فروشی محصولات کشاورزی در سطح کشور باید به حداقل برسد و از زنجیره ارزش محصولات کشاورزی برای توسعه استفاده شود. همان منطقه به عنوان ثروت هر منطقه.

کمیل پاکزاد مدیر عامل شهرستان ره آورد وطن نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شهر با سرمایه گذاری خلیل وطن دوست در 100 کیلومتری بزرگراه رسول اکرم (ص) ساخته شده و در فاز اول آن که 34 هکتار وسعت دارد، 750 نفر به صورت مستقیم و 3000 نفر دریافت می کنند. مشاغل به صورت غیر مستقیم

وی با بیان اینکه سرمایه گذار بخش خصوصی این پروژه که مالک هلدینگ «وطن دوست» است، یک هزار میلیارد تومان در فاز اول این شهر سرمایه گذاری می کند، افزود: فاز پایانی این شهر به مساحت تقریبی 100 هکتار و حداقل دو برابر فرصت های شغلی مرحله اول.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار