“فوق سالخوردگان” با خاطرات تیز شده در دهه 80 نورون های بزرگتری دارند


منبع: https://www.newscientist.com/article/2340560-superagers-with-sharp-memories-in-their-80s-have-larger-neurons/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

حجم نمونه در اینجا نسبتاً کوچک است، اما قابل درک است. افراد فوق سالمند گروه کمیاب هستند، بنابراین یافتن تعداد مناسبی از آنها در یک مطالعه مغزی پس از مرگ سخت است.

این تصاویر با هفت نفر که در سن متوسط ​​89 سالگی و 6 نفر دیگر در سن متوسط ​​49 سالگی فوت کردند، مقایسه شد که همگی خاطراتی داشتند که برای سن آنها طبیعی تلقی می شود.

افراد فوق سالخورده همچنین دارای توده های پروتئینی به نام تاو در نورون های خود نسبت به همتایان مرده خود در همان سن بودند. تجمع غیرطبیعی تاو به عنوان علت بیماری آلزایمر مطرح شده است.

نورون‌های بخشی از مغز که درگیر حافظه هستند ممکن است در افراد فوق‌سالمند 10 درصد بزرگ‌تر از سایر افراد 80 ساله یا بالاتر باشد.

سلامتی


30 سپتامبر 2022

به اصطلاح SuperAgers حافظه فوق‌العاده‌ای را تا دهه 80 و بعد از آن حفظ می‌کنند

گفن می‌گوید: «من هنوز نمی‌دانم چرا نورون‌های بزرگ‌تر با حافظه حفظ شده مرتبط هستند، به غیر از این که در برابر درهم‌تنیدگی‌های تائو مقاوم‌تر هستند. یک فرضیه دیگر این است که آنها از نظر ساختاری سالم تر هستند و می توانند نتایج بهینه تری ایجاد کنند. [neural connections]”

با افزایش سن، اکثر مردم کاهش تدریجی حافظه خود را تجربه می کنند، اما برخی از آنها توانایی قابل توجهی را در به خاطر سپردن وقایع گذشته تا 80 سالگی یا بالاتر حفظ می کنند، مانند افراد 20 تا 30 سال جوان تر.

با توجه جوزف آندریانوهمچنین در دانشکده پزشکی هاروارد، سایر مناطق مغز مرتبط با شناخت در افراد فوق مسن در مقایسه با افراد دارای حافظه قابل پیش بینی از نظر اندازه متفاوت هستند. او می‌گوید، مشخص نیست که آیا اندازه نورون‌ها در قشر انتورینال به طور خاص تقویت حافظه را توضیح می‌دهد یا خیر.

Lopolo/Shutterstock

توسط احمد گل کار

احمد گل کار