پلیماث قرن یازدهم اولین کسی بود که تغییرات آب و هوایی گذشته را تشخیص داد

شیفته این کشف، شن پیشنهاد کرد که در دوران باستان، آب و هوای منطقه باید متفاوت بوده باشد. کلارک گفت که مسلماً این اولین گزارش مکتوب از چگونگی تغییر آب و هوا در مکان های خاص در طول زمان است.

کلارک گفت که تاریخچه علم آب و هوا و آب و هوا بسیار اروپایی محور است. بنابراین، در نوشتن کتاب خود استوار، او در اوایل سال جاری منتشر شد، او به آنچه در جاهای دیگر اتفاق می‌افتد نگاه کرد و به کارهای شن رسید.

جنگل بامبو در سیچوان چین

در اثری از 1088 با عنوان آزمایشات استخر رویایی، شن درباره اینکه چگونه رانش زمین حفره‌ای را در ساحل رودخانه در منطقه یانان کنونی در استان Shaanxi در شمال چین، جایی که شرایط برای رشد بامبو مساعد نیست، آشکار کرد، نوشت. اما در حفره، شن بامبو را پیدا کرد که “به سنگ تبدیل شد”.

جنگل بامبو
درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341607-11th-century-polymath-was-the-first-to-recognise-past-climate-change/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

مدت‌ها بعد، در قرن هفدهم، رابرت هوک پیشنهاد کرد که فسیل‌های لاک‌پشت غول‌پیکری که در دورست، بریتانیا پیدا شده‌اند، به این معنی است که آب و هوای آنجا باید گرم‌تر بوده باشد. بعدها، در قرن نوزدهم، مشخص شد که بیشتر اروپا زمانی پوشیده از یخ بود و زمینه دیرینه اقلیم شناسی شروع به توسعه کرد.

کلارک گفت، اگرچه آثار شن ترجمه شده است، اولین توصیف او از دیرینه اقلیم شناسی به طور گسترده ای شناخته نشده است. دانشمند جدید پس از سخنرانی او او می گوید: «معروف است اما مبهم است.

شن، که از 1031 تا 1095 زندگی می کرد، کمک های زیادی به بسیاری از زمینه های دیگر کرد. که در آزمایشات استخر رویاییبرای مثال، او همچنین اولین کسی بود که یک قطب نما مغناطیسی را توصیف کرد – یک قرن قبل از اولین گزارش در اروپا.

YAY Media AS/Alamy

پس از کشف بامبوهای فسیل شده در قرن یازدهم، شن کو استنباط کرد که آب و هوای شمال چین در گذشته باستان متفاوت بوده است.

محیط


8 اکتبر 2022


در دهه 1890، سوانت آرنیوس و تی سی چمبرلین به طور مستقل دریافتند که سوزاندن زغال سنگ می تواند آب و هوا را تغییر دهد.

به گفته یک ارتباط علمی، یک دانشمند قرن یازدهمی به نام شن کو اولین کسی بود که تشخیص داد که آب و هوا در گذشته تغییر کرده است. سایمون کلارک گفت New Scientist Live در لندن در 8 اکتبر.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار