بیشتر شهرهای بزرگ ساحلی مناطقی دارند که سریعتر از افزایش سطح دریا در حال غرق شدن هستند

اما اگر فرونشست سریع گزارش شده در اینجا ادامه یابد، می تواند “یک عامل بسیار مهم” در خطرات سطح دریا باشد. رابرت کوپ در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی، که بر روی گزارش IPCC کار کرد.

هو چی مین، ویتنام - 20 نوامبر 2017: نمای هوایی با کیفیت بالا از شهر هوشی مین، ویتنام.  آسمان خراش های زیبا در امتداد رودخانه توسعه شهری صاف در شهر هوشی مین.  کد شاتر استاک 759434539;  سفارش خرید: -؛  کار: -;  مشتری: -؛  دیگر: -

در یک مطالعه موردی در شهر هوشی مین، محققان دریافتند که 20 کیلومتر مربع اضافی زیر سطح دریا خواهد بود و در صورت ادامه روند فرونشست تا سال 2030، ممکن است سیلاب شود. حدود 880 کیلومتر مربع بدون فرونشست زیر سطح دریا خواهد بود. ریودوژانیرو می تواند شاهد سیل 2 کیلومتر مربع اضافی باشد که نشان دهنده افزایش 16 درصدی سیل بدون فرونشست است.

در 44 شهر، سریعترین مناطق فرونشست سریعتر از افزایش سطح دریاها در حال غرق شدن هستند. شهرهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از جمله شهرهای تیانجین در چین و احمدآباد در هندوستان در میان شهرهایی بودند که سریع‌تر در حال فروریختن بودند، که هر دو مناطقی با سرعت بیش از 20 میلی‌متر در سال فرو می‌ریختند.

مرجع مجله: ماندگاری طبیعی، DOI: 10.1038/s41893-022-00947-z

تقریباً تمام 48 شهر ساحلی پرجمعیت مناطقی دارند که سریعتر از بالا آمدن دریاها در حال غرق شدن هستند.

شهر هوشی مین در ویتنام 16.2 میلی متر در سال فرو می رود

شریل تای در دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور و همکارانش از رادار ماهواره ای برای اندازه گیری نرخ فرونشست در 48 شهر ساحلی پرجمعیت جهان بین سال های 2014 تا 2020 استفاده کردند.

میانگین نرخ فرورفتگی از 16.2 میلی متر در سال در شهر هوشی مین، ویتنام تا افزایش 1.1 میلی متر در سال در نانجینگ، چین متغیر بود. این نرخ‌ها برای عوامل دیگری که می‌توانند سطح زمین را افزایش یا کاهش دهند، تنظیم نشده است، مانند پدیده‌ای که در آن زمین‌های تحت فشار یخ برای هزاران سال پس از ذوب شدن یخ‌ها بالا می‌آیند. محققان تمام مناطق در محدوده یک شهر را اندازه گیری کردند، حتی اگر کیلومترها از ساحل فاصله داشت.

44 شهر از 48 شهر ساحلی پرجمعیت دارای مناطقی هستند که با پمپاژ آب های زیرزمینی و خاک متراکم شده از ساختمان های سنگین، سریعتر از بالا آمدن دریا در حال غرق شدن هستند.

محیط


19 سپتامبر 2022

شاتراستاک/نگوین کوانگ نگوک تونکین

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2338652-most-big-coastal-cities-have-areas-sinking-faster-than-sea-level-rise/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

شیرزایی می گوید: فرونشست خاک همیشه به عنوان یک اتفاق بعدی تلقی شده است. “این او را در کانون توجه قرار می دهد.”

منوچهر شیرزایی در ویرجینیا تک می‌گوید که نقشه‌های ارتفاعی مورد استفاده در مطالعات موردی برای تخمین گستره سیل برای بسیاری از نقاط جهان غیرقابل اعتماد هستند و تمرکز بر مناطق داخلی شهرهایی که سریع‌تر در حال غرق شدن هستند به جای مناطقی که مستقیماً در ساحل هستند، می‌تواند ” اغراق در تأثیر» فرونشست زمین. گزارش اخیر IPCC بررسی تغییر سطح زمین در امتداد سواحل در سطح جهان طی یک قرن، محدوده باریک‌تری را نشان داد – سریع‌ترین فرونشست 5.2 میلی‌متر در سال بود.

در سطح جهان، سطح آب دریاها به طور متوسط ​​حدود 3.7 میلی متر در سال افزایش می یابد که عمدتاً به دلیل ذوب شدن یخ های ناشی از تغییرات آب و هوایی است. در بسیاری از نقاط، زمین نیز به دلیل پمپاژ آب های زیرزمینی، استخراج نفت و گاز، و رسوب متراکم شده توسط ساختمان های سنگین در حال فروکش است – فرآیندی که فرونشست زمین نامیده می شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار