هیچ محصول کشاورزی صادراتی در 8 ماه گذشته بازگردانده نشده است

وی افزود: در بحث بهداشت و ایمنی مواد غذایی سازمان حفظ نباتات خلأ داشتیم و این نیازهای تحقیقاتی بهداشت و ایمنی مواد غذایی نادیده گرفته شد. زیرا او در بوروکراسی اداری قرار گرفت. اما سازمان تحقیقات کشاورزی و سازمان دامپزشکی اختیارات خود را با معاونت اجرا تقسیم کردند و رئیس سازمان حفظ نباتات به ریاست شورای تحقیقات راهبردی سلامت فرآورده های گیاهی منصوب شد و تمامی معاونت های تحقیقاتی مرتبط زیر نظر این سازمان قرار گرفتند. .

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور مدیریت استفاده بهینه از سموم را مغفول دانست و گفت: طبق آمار میانگین مصرف سموم در دنیا حدود 2.9 کیلوگرم در هکتار و در کشور ما 2.6 کیلوگرم است. . در هر هکتار به عبارت دیگر ایران برای هر کیلوگرم محصولات کشاورزی و باغی 300 گرم سم مصرف می کند که دو برابر دنیاست. اما گاهی به دلیل الگوی مصرف با مشکلاتی مواجه می شویم، بنابراین باید بتوانیم با کمک سازمان آموزش و پرورش و موسسه ترویج و ترویج، سطح دانش و مهارت و استفاده از سموم را در مزارع افزایش دهیم.

توجه به داروهای گیاهی باعث کاهش بیماری می شود

انتصاب رئیس شورای راهبردی تحقیقات فرآورده های گیاهی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: عوامل آسیب رسان همچنان بخش کشاورزی را تهدید می کند. کشور ما کشوری خشک و نیمه خشک با میانگین بارندگی کمتر از 500 میلی متر است، قطعاً فعالیت کشاورزی نیز کار دشواری است. اما با وجود تمام مشکلات موجود، با به کارگیری دانش و انتقال نتایج تحقیقات به مزارع، 4.2 میلیون کشاورز حدود 125 میلیون تن انواع محصولات را در کشورمان تولید می کنند.

علایی مقدم افزود: طرح نیروی انسانی را برای جذب 300 مرزبان از سازمان حفظ نباتات کشور به کمیسیون کشاورزی ارائه کرده ایم.


منبع: https://www.irna.ir/news/84921078/%D9%87%DB%8C%DA%86-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%B8-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D8%AE%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B4%D8%AA-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

معاون وزیر جهاد کشاورزی سابقه قانون حفظ نباتات کشور را به سال 1346 یعنی 56 سال پیش برمی‌گرداند و افزود: اکنون در این بخش با خلاء قانونی مواجه هستیم و با دستور وزیر جهاد کشاورزی جهاد، لایحه حفظ نباتات به کمیته کشاورزی تقدیم شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈشاهپور علایی مقدمˈ روز یکشنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی غذا اظهار داشت: بر اساس گزارش فائو 40 درصد امنیت غذایی جهان به عملکرد سازمان حفظ نباتات کشورها برای مقابله با عوامل مضر بستگی دارد که اگر این موضوع مورد توجه قرار می گیرد در غیر این صورت رژیم غذایی 3.5 میلیارد نفر با خطر جدی مواجه خواهد شد.

پیش نویس قانون حفظ نباتات به کمیسیون کشاورزی ارائه شده است

بازگشت برخی محصولات کشاورزی متعلق به دولت قبل است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: سازمان حفظ نباتات کشور عضو کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات است. 3 سال پیش در این کنوانسیون بیانیه ای مطرح شد که سلامت انسان ها و کشورها مهم است. یعنی روند نظارت بر محصولات کشاورزی به نظارت و نظارت و کنترل محصولات کشاورزی تبدیل شده است. این بدان معنی است که قبل از آن فقط محصول بررسی شده است. اما امروزه اطلاعات پلتفرم های تولید نیز کنترل می شود.

علایی مقدم با بیان اینکه اکنون نیازهای پژوهشی خود را به صورت مستقیم با روسای پژوهشگاه ها تایید و اجرا می کنیم، گفت: در درخواستی به استان ها بیش از 100 نیاز پژوهشی اعلام شده که باید اجرایی شود. سلامت محصولات کشاورزی یعنی اگر یک سی تومان برای سلامت محصولات کشاورزی هزینه شود، 1000 تومان در حوزه بهداشت و درمان صرفه جویی می شود.

به گفته وی، سرانه تولید هر کشاورز در بخش کشاورزی حدود 30 تن است و با محاسبه جمعیت کشور، سهم هر ایرانی در تولید بخش کشاورزی 1500 کیلوگرم است، یعنی 300 گرم بیشتر از جهان متوسط.

وی با بیان اینکه سلامت غذا و سلامت انسان رابطه مستقیمی با هم دارند، گفت: قبل از آن تلاش ما بر این بود که مقدار کمی از محصولات کشاورزی را حفظ کنیم به طوری که طی 30 سال گذشته تولید ما 60 میلیون تن بوده است. اما امروز به 125 میلیون تن رسیده است، اما اکنون وظیفه سازمان حفظ نباتات فراتر از ایمنی مواد غذایی برای تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی است.

وی افزود: بحث تولید و تامین محصولات کشاورزی و امنیت غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این یک فعالیت اقتصادی و تولیدی پرخطر است که همه ما در بخش ریسک تولید سهم داریم تا آن را به کمترین سطح ریسک کاهش دهیم.

وی گفت: اخیرا با دستور وزیر جهاد کشاورزی موضوع سلامت محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی به سازمان حفظ نباتات واگذار شد. یعنی باید از تمام سایت های تولیدی خودمان سابقه داشته باشیم، بدانیم محصول متعلق به کیست و چه عملیاتی، تغذیه و سمومی استفاده می شود.

مصرف جهانی سم دو برابر ایران است

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نقش عطاری ها را در فرآوری مواد غذایی مهم خواند و گفت: عطاری ها دست کمی از پزشکان ندارند. ما خواهان توجه ویژه کمیته آموزش و تحقیقات و کمیته کشاورزی به این بخش هستیم. زیرا اگر عطاری کار خود را به خوبی انجام دهد، تخت های بیمارستان خالی می شود.

کنترل بهداشتی محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی بر عهده سازمان حفظ نباتات می باشد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: پس از سال ها جدایی بین سلامت نباتات و سلامت فرآورده های گیاهی، با درایت وزیر جهاد کشاورزی اکنون سامانه ای برای محصولات کشاورزی برای تولید داخلی و صادرات ایجاد شده است. که طی 8 ماه گذشته هیچ بازدهی محصولی نداشته است که نشان دهنده نظم در تولید محصولات کشاورزی و جهت گیری به سمت فرآیندها و مدیریت بهینه سموم است.

علایی مقدم خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت بخشی از محصولات کشاورزی ما به دلیل عدم اطلاع از پایه تولید برگشت داده شد. اما امروز پس از گذشت اندکی از نظام تولید محصولات سالم و بهداشتی در دولت سیزدهم، هیچ محصولی پس داده نشده است و صیفی جات ایرانی به بسیاری از کشورها صادر می شود.

علایی مقدم گفت: در سطح جهان 9 میلیارد و 100 میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی در سطح یک میلیارد و 400 میلیون هکتار تولید می شود که در کشور ما حدود 106 میلیون تن محصولات کشاورزی و باغی است.باغداری در سطح 14 میلیون حدود 607 عوامل آسیب در بخش کشاورزی شناسایی شده است که منشا گیاهی را تهدید می کند و وظیفه خطیر ماست که با کاهش اثرات این عوامل امنیت غذایی را افزایش دهیم.

نیاز به جذب 300 مرزبان گیاهپزشکی

شناسایی 607 عامل مخرب

توسط احمد گل کار

احمد گل کار