سیاره‌های دوقلویی که به دور ستاره‌ای دور می‌چرخند، می‌توانند نیمی از آب باشند

دو سیاره عجیب با فاصله 218 سال نوری از هم می توانند به طور کامل در اقیانوس هایی با عمق 500 برابر زمین پوشیده شوند. اگرچه احتمالاً هیچ حیاتی در این جهان‌های آبی دوقلو به نام Kepler-138 c و d وجود ندارد، اما ممکن است تعداد بیشتری در سراسر جهان پراکنده باشند.

یک جفت سیاره دوقلو به نام Kepler-138 c و d به نظر می رسد که جهان های آبی هستند و جو سوزان و اقیانوس ها نیمی از حجم کل آنها را به خود اختصاص داده اند.

فضا


15 دسامبر 2022

مرجع مجله: نجوم طبیعی، DOI: 10.1038/s41550-022-01835-4

با این حال، با وجود اهمیتی که برای زندگی دارد، آب لزوماً سیاره را قابل سکونت نمی کند. هر دو Kepler-138 c و d نسبتاً نزدیک به ستاره خود هستند، بنابراین به جای پوسته های یخی که بیشتر جهان های پر از آب در منظومه شمسی ما را نشان می دهند، احتمالاً دارای جوی متراکم از بخار هستند. انتظار می رود در زیر جو، دما به بیش از 200 درجه سانتیگراد برسد و فشارها حداقل 100 برابر بیشتر از فشار در سطح زمین و احتمالاً هزاران بار بیشتر باشد.

Kepler-138 d (جلو)، Kepler-138 c (چپ) و Kepler 138 b در حال عبور از مقابل ستاره مادر خود
با گنجاندن این اعداد جدید در مدل‌های خود، محققان دریافتند که نیمی از حجم هر سیاره باید از چیزی سبک‌تر از سنگ اما سنگین‌تر از هیدروژن و هلیوم موجود در سیارات باشد. جهان‌های گازی – محتمل‌ترین توضیح آن آب است. پیوله می‌گوید: «این می‌تواند مولکول‌های دیگری باشند که چگالی مشابه آب داشته باشند – متان یا آمونیاک جایگزین‌های خوبی هستند – اما دلیلی که ما فکر می‌کنیم به احتمال زیاد آب است این است که آب فراوان‌ترین این جایگزین‌ها در جهان است». . .

هر دو سیاره فراخورشیدی به دور ستاره‌ای به نام کپلر-138 می‌چرخند و در سال 2014 کشف شدند. مشاهدات در آن زمان نشان می‌دهد که آنها جهان‌هایی کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند، اما بیشتر از سنگ ساخته شده‌اند. اکنون، کارولین پیوله در دانشگاه مونترال و همکارانش سری جدیدی از مشاهدات را با استفاده از تلسکوپ های فضایی هابل و اسپیتزر و همچنین رصدخانه WM Keck در هاوایی انجام داده اند که خلاف این را نشان می دهد.

Kepler-138 d (جلو)، Kepler-138 c (چپ) و Kepler 138 b در حال عبور از مقابل ستاره مادر خود

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2352076-twin-planets-orbiting-a-distant-star-may-be-half-water/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

پیوله می گوید: «اینها احتمالاً بهترین سیارات برای زندگی نیستند. اما این واقعیت که آنها وجود دارند به این معنی است که ممکن است سیاره‌هایی با ترکیباتی مانند این وجود داشته باشند، اما کمی دورتر از ستاره‌های میزبانشان باشند و این دری را به روی نوع جدیدی از جهان قابل سکونت باز می‌کند.»

ناسا، ESA، لیا هوستاک (STScI)

در حالی که قبلا تصور می شد این ستاره تنها سه سیاره دارد، این مشاهدات شواهدی از جهان چهارم را نشان داد. گنجاندن این سیاره اضافی در شبیه‌سازی‌های این سیستم نشان داد که Kepler-138 c و d بسیار شبیه‌تر از آن چیزی هستند که محققان در ابتدا تصور می‌کردند. جرم هر کدام کمی بیشتر از دو برابر زمین با شعاع 1.5 برابر زمین است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار