استرس باعث می شود ما از نظر بیولوژیکی سریعتر پیر شویم، اما اثرات آن قابل معکوس است

Maskot/Getty Images

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2370188-stress-makes-us-age-faster-but-the-effects-can-be-reversed/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

با این حال، لوئیجی فونتانا در دانشگاه سیدنی استرالیا می‌گوید در حالی که ممکن است نوسانات کوتاه‌مدتی در سن بیولوژیکی وجود داشته باشد، روند کلی به سمت پیری ادامه می‌یابد. او می گوید: “موهای خاکستری شما ممکن است به رنگی برگردد، اما به موهایی که در 10 سالگی داشتید برنمی گردد.”

در نهایت، این تیم داده‌هایی را از چهار مطالعه شامل بیش از 200 فرد باردار جمع‌آوری کردند که به عنوان استرس بر بدن شناخته شده است. سن بیولوژیکی آنها در طول بارداری افزایش یافت، اما تا شش هفته پس از زایمان به زیر سطحی که در اوایل بارداری مشاهده می شد، بازگشت.

این ایده که پیری بیولوژیکی در طول رویدادهای استرس زا تسریع می شود اما پس از آن معکوس می شود، مطابق با مطالعه قبلی است که نشان می دهد موهای خاکستری افراد گاهی پس از بهبودی از استرس به رنگ اصلی خود باز می گردند. رویدادهای استرس زا روانی مانند جدایی زناشویی.

می‌گوید: «این پوشش نشان می‌دهد که ما ماشین‌آلاتی داریم که بتوانیم حداقل کمی به گذشته برگردیم ژاک وایت در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی، که با همکاری آنها این مطالعه را رهبری کردند وادیم گلادیشف در دانشگاه هاروارد

در مرحله بعد، تیم سن بیولوژیکی 29 نفر با میانگین سنی 60 سال را در حالی که به دلیل کووید-19 شدید در بیمارستان بستری بودند و پس از ترخیص، اندازه گیری کردند. سن بیولوژیکی شرکت کنندگان زن پس از ترخیص کاهش یافته است، اما نه در شرکت کنندگان مرد، شاید به این دلیل مردان به طور متوسط ​​زمان بیشتری برای بهبودی کامل دارند از بیماری

بر اساس مطالعه‌ای که DNA افرادی را که تحت عمل جراحی اضطراری لگن، کووید-19 شدید یا باردار بودند، تجزیه و تحلیل کرد، وقتی بدن‌مان استرس دارد، از نظر بیولوژیکی پیر می‌شویم، اما وقتی بهبود می‌یابیم دوباره جوان‌تر می‌شویم.

در آزمایشی دیگر، این تیم نشان داد که موش‌های جوان پس از جفت‌گیری جراحی با موش‌های مسن‌تر، افزایش ناگهانی سن بیولوژیکی را تجربه کردند، به طوری که خون موش‌های مسن‌تر به گردش خون خودشان سرازیر شد. پس از جداسازی آنها از موش های مسن تر، این وضعیت معکوس شد.

محققان همچنین از ساعت‌های اپی ژنتیک برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی موش‌ها قبل، حین و بعد از بارداری استفاده کردند و همین الگو را پیدا کردند.

White، Gladyshev و همکارانشان از این ساعت ها برای ارزیابی تاثیر سه نوع رویداد استرس زا بر سن بیولوژیکی استفاده کردند. در هر مورد، آن‌ها DNA نمونه‌های خون گرفته شده در زمان‌های مختلف از شرکت‌کنندگان در مطالعات قبلی را تجزیه و تحلیل کردند.

ما معمولاً سن را با تعداد تولدها اندازه گیری می کنیم – به این سن تقویمی می گویند. اما افراد بسته به عواملی مانند سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن می‌توانند از نظر بیولوژیکی بزرگ‌تر یا جوان‌تر از سن تقویمی خود باشند. به اندازه کافی خوابیدن.

استرس می تواند اثرات بیولوژیکی زیادی داشته باشد

تصویر پیش فرض New Scientist

وایت می‌گوید با این حال، اکنون که می‌دانیم پیری بیولوژیکی می‌تواند حداقل کمی معکوس شود، این احتمال را افزایش می‌دهد که بتوان درمان‌هایی را برای پیشبرد این معکوس بیشتر توسعه داد.

برای اندازه‌گیری سن بیولوژیکی، محققان «ساعت‌های اپی ژنتیک» را توسعه داده‌اند که الگوهای نشانگرهای روی DNA به نام گروه‌های متیل را که با سن همبستگی دارند، تجزیه و تحلیل می‌کند.

در اولین تجزیه و تحلیل، تیم دریافت که سن بیولوژیکی 9 نفر با میانگین سنی 81 سال به سرعت افزایش یافت که آنها تحت عمل جراحی اورژانسی برای ترمیم شکستگی لگن قرار گرفتند، اما طی هفته بعد به سطح قبل از عمل بازگشتند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار