ایکتیوسور تریاس یک فوق شکارچی بود که می توانست بزرگ ترین حیوان تاریخ باشد

زمین ماقبل تاریخ محل هیولاها بود. صدپاهایی به طول 2.5 متر، خزندگان پرنده با طول بال های 11 متر و مارهایی با وزن بیش از یک تن وجود داشتند. اما اگر این بزرگترین حیوانی است که تا به حال به دنبال آن هستید، عقل متعارف می گوید که نیازی به بازگشت به گذشته ندارید. نهنگ آبی به این شهرت دارد به 30 متر برسد طول و وزن 199 تن. هیچ چیز دیگری در بیش از نیم میلیارد سال تکامل جانوران به آن نزدیک نمی شود، حتی بزرگترین دایناسور.

گورخر نقطه‌دار / عکس استوک Alamy

یافته های فسیلی جدید نشان می دهد که خزندگان دریایی شکارچی 200 میلیون سال پیش ممکن است بزرگتر از نهنگ های آبی امروزی بوده باشند – و به طرز شگفت انگیزی به سرعت تکامل یافته اند.

زندگی


29 دسامبر 2022

برداشت هنرمند از Stenopterygius quadriscissus، یک ایکتیوسور

پیامدها قابل توجه است. ما دقیقا نمی دانیم این حیوان عظیم الجثه چه شکلی بوده و حتی نامی هم ندارد. با این حال، ما شروع به درک این موضوع کرده ایم که چگونه چنین موجود غول پیکری می تواند در دریاهای ماقبل تاریخ تغذیه کند. تایید اینکه نهنگ آبی را سبقت می‌گیرد به ما می‌گوید که ممکن است رشد گوشتخواران بزرگ دندان‌دار را دست کم گرفته باشیم. علاوه بر این، کشف اینکه چنین لویاتان‌هایی بلافاصله پس از ویران‌کننده‌ترین انقراض دسته جمعی در تاریخ زمین ظاهر شدند، نشان می‌دهد که ممکن است نیاز به بازنگری در عوامل محرک تکامل در چنین مقیاسی داشته باشیم.

زمانی که دایناسورها بر زمین حکومت می کردند، گروه های مختلفی از خزندگان دریایی حکومت می کردند…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634180-900-largest-ever-animal-may-have-been-triassic-ichthyosaur-super-predator/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

ایکتیوسور
خرد متعارف ممکن است اشتباه باشد. پیشینه فسیلی ممکن است حیوانی بزرگتر از نهنگ آبی را پنهان کند. برای چندین دهه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یک ابر شکارچی واقعاً عظیم بین 200 تا 250 میلیون سال پیش در دریاها شنا کرده است. اکنون، یک سری اکتشافات و تحلیل مجدد اکتشافات قبلی، این پرونده را به میزان قابل توجهی تقویت کرده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار