بارش شهابی Lyrids: چیست و چگونه می توان اوج آن را در این آخر هفته تماشا کرد

بارش شهابی ناشی از ابرهای باقی مانده در پی دنباله دارها است. هنگامی که زمین در مسیر خود به دور خورشید از میان این ابرها می گذرد، دانه های ریز غبار یا سنگ با چنان سرعت بالایی وارد جو می شوند که اصطکاک بین آنها و هوا باعث سوختن آنها می شود. این یک فلاش تولید می کند که در سراسر آسمان حرکت می کند.

اینگو بارتوسک/شاتراستوک

بارش شهابی لیریدز چه زمانی است؟

عکاسی گرت مون

در مورد یافتن Vega زیاد نگران نباشید، فقط اجازه دهید چشمانتان تنظیم شوند و به دنبال شهاب هایی بگردید که در همه جهات در آسمان شلیک می کنند. آنها در عرض چند ثانیه ظاهر می شوند و ناپدید می شوند و به سرعت در آسمان حرکت می کنند. از یک مکان تاریک، عاری از درخشش آسمان تولید شده توسط نورهای شهر، حدود 10-15 شهاب در ساعت باید در بالای بارش قابل مشاهده باشد.

بارندگی از 15 فروردین آغاز شده و در 22 و 23 فروردین ماه به اوج خود می رسد. انتظار می رود در 29 آوریل به پایان برسد.

چرا به آن باران شهابی لیرید می گویند؟

بارش شهابی Lyrids یکی از بهترین فرصت ها برای مشاهده ستاره های تیرانداز از هر نقطه از جهان است. امسال، اوج بارندگی در ساعات اولیه 22 تا 23 آوریل خواهد بود و آن را به یک آخر هفته عالی برای تماشای آسمان شب تبدیل می کند.

بارش شهابی لیرید چیست؟

بارش شهابی Lyrids بر فراز پارک ملی اریری، بریتانیا، همچنین به نام پارک ملی اسنودونیا، در 20 آوریل

بارش شهابی لیرید
ستاره های تیرانداز در طول بارش شهابی لیرید 2020

Lyrids توسط دنباله دار طولانی دوره C/1861 G1 که به نام تاچر نیز شناخته می شود ایجاد می شود. تاچر که در سال 1861 کشف شد، 415 سال طول می کشد تا به دور خورشید بچرخد.

نام هر بارش شهابی برگرفته از نقطه ای از آسمان است که به نظر می رسد شهاب ها از آن سرچشمه می گیرند یا تابش می کنند. در این صورت، صورت فلکی نیمکره شمالی لیرا است که ستاره درخشان وگا را در خود جای داده است.

کجا می توانم بارش شهابی لیرید را ببینم؟

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2369136-how-to-watch-the-lyrids-meteor-shower-peak-this-weekend/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

اگر در نیمکره شمالی هستید، به دنبال صورت فلکی لیرا باشید که درست پس از غروب خورشید در شرق خواهد بود. این صورت فلکی از نیمکره جنوبی قابل مشاهده نخواهد بود، اما شهاب ها می توانند در همه جهات حرکت کنند، بنابراین اگر به شرق نگاه کنید، ممکن است برخی از ستاره های تیرانداز نیز قابل مشاهده باشند.

چگونه بارش شهابی لیرید را تماشا کنیم؟

ستاره های تیرانداز در طول بارش شهابی لیرید 2020

توسط احمد گل کار

احمد گل کار