بیمه کشاورزی، بذر امیدی که در کردستان رشد نکرد

خطای بالای پایش ماهواره ای در تعیین خسارت بخش کشاورزی

خانه کشاورز استان در خصوص این شیوه کار تذکرات لازم را داد، اما توجهی به آن نشد، ضمن اینکه با رصد ماهواره ای، تعیین خسارت یکی دیگر از مشکلات کشاورزان این استان شد.

اسکندری درباره اشتباه پایش ماهواره ای در خصوص خسارت به زمین های کشاورزی گفت: اشتباه این نوع پایش نتیجه اطلاعات غلط است به گونه ای که به نوعی سطح سبز یعنی گندم با در حالی که پرده این محصول عملکرد خود را نشان می دهد و هیچ آسیبی به آن وارد نشده است.

مدیرعامل شرکت بیمه مرکزی محصولات کشاورزی کردستان اعلام کرد: در سال های 1393، 1394 و 1395 330 هزار اصله درخت گردو را بیمه کردیم و امسال این رقم به کمتر از 20 هزار اصله رسید و این نشان می دهد که بیمه با تعرفه بالا و تعهد کم دیگر جذابیتی ندارد. به کشاورزان ما
در سال های 1393، 1394 و 1395، 330 هزار اصله درخت گردو را بیمه کردیم و امسال این تعداد به کمتر از 20 هزار اصله رسید که نشان می دهد بیمه با نرخ بالا و تعهد پایین دیگر برای کشاورزان ما جذابیتی ندارد.

کشاورزان کردستان احساس می کنند که نظارت ماهواره ای حق خود را از دست داده است زیرا در بهار پوشش گیاهی زمین را محصول گندم حساب می کردند.

کارشناسان کشاورزی به دلیل اصلاح و اصلاح ارقام و استفاده از محلول پاشی و کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، عملکرد را کمتر از یک تن در هکتار تخمین می زنند. ضرر محسوب می شود اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور کمتر از 700 کیلوگرم در هکتار به عنوان SART اعمال می کند. کارشناسان کشاورزی به دلیل اصلاح و اصلاح ارقام و استفاده از محلول پاشی و کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و ماشین آلات کشاورزی، عملکرد را کمتر از یک تن در هکتار تخمین می زنند. خسارت محسوب می شود اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور کمتر از 700 کیلوگرم در هکتار به عنوان خسارت اعمال می کند.

رئیس خانه کشاورز کردستان ادامه داد: چندین بار تعدیل کننده بیمه استان خسارت کشاورزی را 25 درصد برآورد کرد اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور بر اساس عکس های ماهواره ای آن را رد کرد و خسارتی متوجه وی نشد.

در حال حاضر با استفاده از روش‌هایی بدون در نظر گرفتن میزان زیرساخت‌ها و شرایط موجود در استان‌هایی مانند کردستان از جمله نبود ایستگاه‌های هواشناسی کافی برای ارائه آمار دقیق خسارت در بخش باغ و همچنین نظارت ماهواره‌ای در بخش کشاورزی. دلایل دلسردی و بی انگیزگی کشاورزان این استان برای بیمه اراضی و باغات وجود دارد، لذا بازنگری در این رویکرد بخشی از مطالبات کشاورزان کردستان است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84950882/%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D9%86%D8%B4%D8%AF

صندوق بیمه محصولات کشاورزی کردستان مستقر در بانک کشاورزی استان به دلیل اینکه این کار در سطح کشور انجام می شود به خبرنگار ایرنا در خصوص نحوه برآورد خسارت از طریق پایش ماهواره ای در اراضی کشاورزی توضیحی نداده است. باید تماس بگیرید چون اطلاعات بهتر و کامل تری در این زمینه ارائه می دهند، متاسفانه مدیران این صندوق پس از چندین تماس مکرر همکاری نکردند و پاسخگوی ما نبودند.

به عنوان نمونه برای بسیاری از روستاهای اطراف سنندج داده های ایستگاه هواشناسی فرودگاه این شهر نقل می شود و این در حالی است که شرایط آب و هوایی این مناطق متفاوت است.

به گزارش ایرنا، کشاورزان کردستان از جمله اهالی روستاهای جروندی، چشم کاظم، بابا نظر، دسار و سیف آباد شهرستان بیجار که بیشتر زمین های زراعی آن ها خشک و وقف کشت گندم است، امسال متضرر شدند. به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی

پرداخت 956 میلیارد ریال خسارت در سال گذشته

جدای از موارد ذکر شده، تاخیر در پرداخت غرامت نیز مورد دیگری است که انگیزه کشاورزان را برای بیمه محصولات خود کاهش داده است.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی با توجه به اینکه خسارت در سال قبل رخ داده و بنابراین ضریب ریسک افزایش یافته است، هر ساله حق بیمه را افزایش می دهد.

لزوم تعیین خسارت با توجه به واقعیت موجود و نه بودجه

وی ادامه داد: پهنه سبز مزارع دشت های شرق کردستان از جمله بیجار و قروه در اوایل بهار که پایش ماهواره ای انجام می شود زیاد است، بنابراین بر اساس این نوع پایش وضعیت مطلوب گزارش می شود. واقعیت چیز دیگری است.”

رئیس خانه کشاورز کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تغییر رویکردهای مختلف صندوق بیمه کالای کشاورزی در تعیین خسارت این بخش را برشمرد و گفت: نوع آسیب قاطع به بخش کشاورزی از نقطه نظری حرکت کرده است. ساختار به یک ساختار منطقه ای، که اغلب با ما به این شکل اعتراض کردیم مقایسه می شود.

به گفته رحیمی، در جلساتی که با کارشناسان و مسئولان داشت، گفته شد مانیتورینگ ماهواره ای تا 50 درصد خطا دارد، بنابراین باید روشی به کار گرفته شود تا حق کشاورز ضایع نشود.

برای آنها این سوال پیش آمد که وقتی میزان خسارت از طریق رصد ماهواره ای برآورد می شود، حضور تعدیل کنندگان بیمه استانی بر اساس چه معنایی دارد؟ وقتی صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور به گزارشات آنها اعتماد ندارد چرا در میدان هستند؟

حدود چهار دهه از تاسیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی در کشور می گذرد، اما با وجود سابقه فعالیت در استانی مانند کردستان، تا اوایل دهه 90، کشاورزان علاقه ای به بیمه محصولات خود نداشتند زیرا دریافت خسارت را حرام می دانستند. پول این شرکت اما شورای افتایی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی استان اعلام کرد که هیچ نوع بیمه ای از نظر آنها ممنوع نیست و کشاورزان می توانند با ارائه آمار و اطلاعات صحیح به تعدیل کنندگان بیمه محصولات خود را بیمه کنند. افزایش دادن.

بر اساس اعلام معاونت امور بیمه ای بانک کشاورزی کردستان، از ابتدای سال زراعی 1402-1401 (از مهر 1401 تا شهریور 1402)، 12 هزار و 658 هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش قرار گرفت. بیمه و این رقم برای بیمه باغ تا 7 آبان صفر بود. البته کشاورزان تا پایان بهمن ماه مهلت دارند تا محصولات خود را بیمه کنند.

لزوم حمایت دولت از کشاورزان

مدیر شرکت خدمات بیمه ای محصولات کشاورزی کردستان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: علاوه بر کشاورزان; از نحوه ارزیابی و تعیین خسارت صندوق بیمه هم راضی نیستیم.

هر شهرستان در این استان دارای یک شرکت خدمات بیمه محصولات کشاورزی است و 260 تعدیل کننده و ارزیاب خسارت در این شرکت ها کار می کنند.

اسماعیل حیدری میزان غرامت پرداختی به کشاورزان خسارت دیده در سال زراعی 1401-1400 را بیش از 956 میلیارد ریال خواند و گفت: از این میزان بیش از 492 میلیارد و 359 میلیون ریال به حساب کشاورزان واریز شد.

تا سال 1398 برآورد خسارات ناشی از عوامل طبیعی و اجباری در بخش کشاورزی توسط کارشناسان و به صورت حضوری در بازدید از مزارع و باغات انجام می شد و از سال 1400 این اقدام در بخش کشاورزی از طریق مانیتورینگ ماهواره ای اجرا شد که کشاورزان نسبت به بازده، از این روش راضی نیستند.

وی روش مذکور را در حق کشاورزان ناعادلانه خواند و افزود: صندوق بیمه محصولات کشاورزی علاوه بر بخش کشاورزی که پایش ماهواره ای خود را انجام می دهد، برای برآورد خسارت وارده توسط کارشناسان ارزیاب مستنداتی در حوزه باغ نیز می طلبد. مستلزم وجود ایستگاه های هواشناسی در هر منطقه است.

سعید احمد پناه دلیل این اعتراض به تعیین مناطق همگن را نبود زیرساخت های آن در استان عنوان کرد و افزود: یکی از زیرساخت های لازم برای تعیین خسارت بخش کشاورزی در سطح منطقه وجود ایستگاه های هواشناسی است. ، تعداد این ایستگاه ها در استان بسیار کم است.

سید حسین رحیمی رئیس نظام صنفی کشاورزان شهرستان بیجار می گوید: از ابتدای راه اندازی صندوق بیمه محصولات کشاورزی؛ کشاورزان تشویق شدند تا محصولات خود را بیمه کنند تا در صورت ادعا، بخشی از هزینه های خود را جبران کنند.

کشاورزان برای جبران خسارات ناشی از بلایای طبیعی از جمله خشکسالی و سرمازدگی سالانه مبلغ تعیین شده حق بیمه را به صندوق بیمه محصولات کشاورزی واریز می کنند.

وی بیان کرد: یکی از پیامدهای این نوع عملکرد کاهش انگیزه کشاورزان برای بیمه محصولاتشان است که همه تلاش های انجام شده در سال های اخیر برای ترغیب این قشر به سمت بیمه را خدشه دار می کند.

تا سال 1398 برآورد خسارات ناشی از عوامل طبیعی و اجباری در بخش کشاورزی توسط کارشناسان و به صورت حضوری در بازدید از مزارع و باغات انجام می شد و از سال 1400 این اقدام در بخش کشاورزی از طریق مانیتورینگ ماهواره ای اجرا شد که کشاورزان نسبت به بازده، از این روش راضی نیستند.

کشاورزان روستای جروندی از توابع شهرستان بیجار می گویند: کشاورز داریم که زمینش 500 متر با همسایه اش فاصله دارد اما برای یکی از آنها 80 درصد و دیگری صفر درصد برآورد شده است در حالی که زمین این دو کشاورز خسارت دیده است. .

این کشاورزان امیدوار به دریافت غرامت از صندوق بیمه محصولات کشاورزی بودند که با اعلام درصد خسارت ناامید شدند و با این شیوه کار مخالفت کردند و از ساماندهی اتحادیه کشاورزان برای پیگیری آنها ابراز نارضایتی کردند. .

احمد پناه معتقد است صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس میزان اعتباری که در اختیار دارد، میزان خسارت را تعیین می کند نه بر اساس مشاهدات فنی و واقعیت های موجود.

امیر اسکندری از کاهش تعداد بیمه شدگان در این بخش خبر داد و گفت: علاوه بر ترازنامه اقماری در بخش کشاورزی، افزایش حق بیمه و کم بودن میزان تعهد صندوق به بیمه شدگان انگیزه کشاورزان را کاهش داده است. برداشت آنها را تضمین کند.

بیمه کشاورزی، بذر امیدی که در کردستان رشد نکرد

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات بیمه محصولات کشاورزی کردستان مرکزی، ادامه فعالیت صندوق بیمه مستلزم یارانه بیشتر دولت است و در صورتی که بنیاد برکت طی سه سال گذشته از کشاورزان برای بیمه محصولات دیم حمایت نکرده باشد. پروژه پرش، این شماره ما بیمه شده فعلی را نداشتیم.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار