تریکودسمیوم: باکتری هایی که اقیانوس ها را بارور می کنند با هم کار می کنند تا با سطوح نور سازگار شوند

در اقیانوس می تواند کمک کند تریکودسمیوم رو به خورشید در حال بیرون آمدن یا عبور از پشت ابرها.

نشان داده شده است که سنگدانه ها کمک می کنند تریکودسمیوم آهن مورد نیاز خود را از ذرات گرد و غبار بدست آورید. پفروند می‌گوید، اما چگونگی شکل‌گیری مصالح یک راز است. یک ایده این است که رشته ها در صورت برخورد به سادگی به هم می چسبند، اما این ظاهر سازمان یافته آنها را توضیح نمی دهد. دیگر اینکه آنها اینطور بزرگ می شوند.

«این رفتار ممکن است کلید چرایی باشد تریکودسمیوم Pfreundt می گوید که بسیار فراوان و بسیار موفق است.

“مکانیسم معکوس تریکودسمیوم – باعث سست شدن یا سفت شدن سنگدانه ها می شود تا بر چگالی، شناوری و جذب نور آنها تأثیر بگذارد – ممکن است به موفقیت گونه کمک کرده باشد. ریچارد کربیدانشمند و نویسنده مستقلی که پلانکتون ها را مطالعه می کند.

این سنگدانه ها می توانند 1 یا 2 میلی متر قطر داشته باشند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده باشند. در برخی از دانه ها که پفک نامیده می شوند، رشته ها مانند یک منگوله از مرکز تابش می کنند. در برخی دیگر که تافت نامیده می شوند، رشته ها مانند یک رشته مو به موازات یکدیگر قرار دارند.

این باکتری ها نه تنها غذای موجودات دیگر را فراهم می کنند، بلکه نیتروژن جو را به مواد شیمیایی تبدیل می کنند که سایر موجودات فتوسنتزی می توانند از آنها استفاده کنند. Pfreundt می‌گوید، آن‌ها مناطق وسیعی از اقیانوس را بارور می‌کنند که در غیر این صورت، مواد مغذی آن‌قدر کم است که هر چیزی رشد کند.

Trichodesmium thiebautii (میکروگراف نوری) Trichodesmium thiebautii یک سیانوباکتری یا جلبک سبز آبی است که کلنی هایی از سلول ها را تشکیل می دهد.  در غلظت های بالا، تشک های سطحی قهوه ای طلایی را ایجاد می کنند که اغلب به عنوان خاک اره شناخته می شود.  در خلیج مکزیک  این غلظت‌های زیاد، که شکوفه نامیده می‌شوند، گاهی با کشتن ماهی‌ها همراه هستند و می‌توانند باعث درماتیت یا

باکتری، به نام تریکودسمیومممکن است فعالانه متحد شوند تا در پاسخ به شرایط محیطی در حال تغییر، توده های بزرگی را تشکیل دهند، یا جدا شوند، اولریکه پفروند در ETH زوریخ در سوئیس و همکارانش آن را کشف کردند.

موضوعات:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2375586-ocean-fertilising-bacteria-work-together-to-adapt-to-light-levels/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این تیم دریافتند که این سست شدن یا سفت شدن سنگدانه ها می تواند در عرض چند دقیقه در پاسخ به تغییرات در سطوح نور رخ دهد. نور بسیار روشن می‌تواند به ماشین‌های فتوسنتزی آسیب برساند و سنگدانه‌های محکم‌تر سطح نوری که هر رشته در معرض آن قرار می‌گیرد را کاهش می‌دهد.

شاید یکی از فراوان ترین و مهم ترین انواع باکتری های فتوسنتزی در اقیانوس ها موفقیت خود را مدیون کار گروهی است.

بزرگ شدن تریکودسمیوم در آزمایشگاه برای مطالعه ژنوم خود، Pfreundt متوجه شد که ظاهر سنگدانه ها می تواند در طول روز کاملاً تغییر کند و او را به مشکوک شدن به وجود یک فرآیند فعال سوق داد. او و همکارانش اکنون مجموعه ای از آزمایشات را برای تایید این موضوع و نشان دادن چگونگی وقوع آن انجام داده اند.

کمیسیون حفاظت از ماهی و حیات وحش فلوریدا

تریکودسمیوم در رشته های مو مانند تا چند صد سلول رشد می کند. رشته‌ها را می‌توان به‌صورت جداگانه، اما اغلب در کلنی‌ها یا توده‌هایی که هر کدام حاوی چند صد رشته هستند، شناور یافت.

Pfreundt و همکارانش همچنین کشف کردند که به جای درک سویه های مختلف همانطور که قبلاً تصور می شد، پفک ها از ادغام توده ها ایجاد می شوند. اما بسیاری از سؤالات بی پاسخ می مانند، مانند اینکه رشته ها چگونه می لغزند و چگونه می دانند چه زمانی باید معکوس شوند.

تریکودسمیوم گروهی از چندین گونه سیانوباکتری است. اعضای آن را گاهی خاک اره می نامند، زیرا آنها اغلب گل های قهوه ای مایل به قرمز را تشکیل می دهند که ممکن است نام دریای سرخ را به خود اختصاص داده باشد.

رشته‌های تریکودسمیوم می‌توانند با هم ترکیب شوند و توده‌ای به نام پفک تشکیل دهند

رشته‌ها می‌توانند در امتداد سطوح بلغزند و وقتی دو رشته با هم تماس پیدا می‌کنند، می‌توانند از کنار هم سر بخورند، مانند دو قطار که از یکدیگر به عنوان مسیر استفاده می‌کنند. Pfreundt می گوید اگر این روند به طور نامحدود ادامه یابد، رشته ها کاملاً از کنار یکدیگر می لغزند. بنابراین، هنگامی که باکتری ها می خواهند در توده ها باقی بمانند، به جهت معکوس ادامه می دهند.

او دریافت که برای اینکه سنگدانه‌ها به صورت فشرده‌تر خوشه شوند، معکوس‌ها بیشتر اتفاق می‌افتند و همپوشانی‌های بیشتری از رشته‌ها حفظ می‌شود. برای شل شدن آنها، وارونگی کمتر اتفاق می افتد.

او می‌گوید: «اصولاً این کود زنده برای اقیانوس‌ها است. آنها بخش بسیار زیادی از نیتروژن ثابت در اقیانوس را فراهم می کنند و بسیاری از موجودات دیگر که CO2 را جدا می کنند به این نیتروژن وابسته هستند.

Pfreundt معتقد است که این شل شدن یا سفت شدن به سنگدانه ها کمک می کند تا شناوری خود را کنترل کنند و به آنها اجازه می دهد در صورت لزوم بالا یا پایین بروند. تریکودسمیوم هنگامی که این ماده مغذی در سطح تخلیه می شود، برای به دست آوردن فسفات عمیق تر حرکت می کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار