دستکش الهام گرفته از اختاپوس به شما امکان می دهد اشیاء زیر آب را دستکاری کنید

مرجع مجله: دانشمندان پیشرفت می کنند، DOI: 10.1126/sciadv.abq1905

دستکش هشت
یک دستکش با فنجان های مکش مصنوعی الهام گرفته از آنهایی که روی اختاپوس ها یافت می شود به افراد اجازه می دهد با خیال راحت اشیاء ظریف زیر آب را بگیرند و این فناوری می تواند در آینده به روبات ها اضافه شود.

فن آوری


13 جولای 2022

اختاپوس ها به طور دقیق حدود 2000 مکنده را بر روی هشت اندام خود کنترل می کنند و به آنها اجازه می دهد اشیاء را برداشته و به طرز ماهرانه ای دستکاری کنند. مایکل بارتلت در ویرجینیا تک می‌گوید این توانایی او را الهام‌بخش ساخت تا مکنده‌های کوچک لاستیکی با غشاهای انعطاف‌پذیر بسازد که می‌توانند برای ایجاد مکش و چسبیدن به اشیا فعال شوند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2328111-octopus-inspired-glove-lets-you-manipulate-objects-underwater/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeتیم او یک دستکش پوشیدنی با یک فنجان مکش و یک حسگر میکرو LIDAR در هر نوک انگشت ایجاد کرد. سنسور نزدیکی اجسام را تشخیص می دهد، در حالی که یک میکروکنترلر زمانی که مکنده به اندازه کافی نزدیک است که به جسم بچسبد، آن را فعال می کند. نمونه اولیه به سادگی یک شی را قبل از رها کردن آن برای چند ثانیه نگه می‌دارد، اما بارتلت می‌گوید می‌توان از مکانیزم کنترل پیچیده‌تری استفاده کرد تا یک ربات یا اپراتور انسانی بتواند اشیاء را به دلخواه برداشت، دستکاری و رها کند.

بارتلت مشتاق است به این نکته اشاره کند که مکنده ها رویکردی یکسان برای همه انواع رباتیک نخواهند داشت، اما می گوید آنها قابلیت های منحصر به فردی را ارائه می دهند که برای کاربردهای خاص به خوبی کار می کنند. او تصور می کند که می توان از آنها در تولید در جایی که اشیاء شکننده، مرطوب یا صاف درگیر هستند یا حتی در مناطق خاصی از مراقبت های بهداشتی استفاده کرد.

فنجان‌های مکنده مصنوعی الهام‌گرفته از مکنده‌های اختاپوس می‌توانند به ربات‌ها اجازه دهند تا اجسامی را که معمولاً برای نگه داشتن آن‌ها دست و پا چلفتی هستند، با ظرافت در دست بگیرند. این فناوری در یک دستکش پوشیدنی برای انسان به اثبات رسیده است، اما محققان می گویند روزی می توان از دستگاه های مشابه در اندام های ماشینی استفاده کرد.

دستکش یک نقطه شروع طبیعی برای ما بود. بارتلت می‌گوید، فکر می‌کردم داشتن توانایی‌های اختاپوس مانند خوب است. اما ما همچنین می‌توانیم یک کار را انجام دهیم [robot] بازویی که بیشتر شبیه شاخک است – ما در واقع می توانیم آن را بسیار بیومیمتیک کنیم.

در آزمایش، این دستکش توانست طیف گسترده ای از اشیاء را در زیر آب بگیرد، از جمله اسباب بازی های فلزی، یک توپ ظریف هیدروژل، و قسمت خمیده یک قاشق. اما تیم می‌گوید که این سیستم در هوا نیز قادر است، مگر اینکه جسمی آنقدر خشن باشد که نتواند توسط مکنده یک مهر و موم مناسب ایجاد کند.

مایکل بارتلت

این “دستکش هشت” به شما امکان می دهد با استفاده از فنجان های مکنده به شکل اختاپوس، اشیاء را بردارید.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار