رئیس جهاد کشاورزی کرمان: بانک ها ضمانت نامه روستایی و تجاری نمی پذیرند

صادرات و سرمایه در گردش

آب و هوای چهارفصل، خاک حاصلخیز و مساعد و همچنین آب و هوای مطبوع و مساعد، کرمان را به گنجینه ای برای تولید بیش از 70 نوع محصول باغی و 50 نوع محصول کشاورزی تبدیل کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی کرمان: بانک ها ضمانت نامه روستایی و تجاری نمی پذیرند

محمد خیراندیش روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین با انتقاد از آنچه سهم کم بخش کشاورزی و منابع طبیعی از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (ساختمانی) استان ها خواند، اظهار داشت: در سایر اعتبارات و تسهیلات از جمله نرخ بالا است. از وام ها مشکلاتی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه کمبود اعتبار در خصوص اعطای تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید و صادرات محصولات کشاورزی از جمله پسته، خرما و خشکبار از دیگر مشکلات بخش کشاورزی است. اعتبارات استانی باید افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با تایید و تاکید بر نرخ بالای تسهیلات بانکی اعطایی به مشمولان تصریح کرد: این امر باعث می شود طرح های تولیدی توجیه اقتصادی نداشته باشد و زمینه ورشکستگی مجریان طرح را فراهم کند.

کشاورزی کرمان در حالی به رتبه دوم تولید و اشتغال تبدیل شده است که کشاورزان با مشکلات و مشکلات ریز و درشتی از جمله خشکسالی و کمبود آب، آفات گیاهی، خسارت سرما و گرما ناشی از تغییر شرایط آب و هوایی، افزایش تصاعدی هزینه های تولید مواجه هستند. . و با زیرساخت های ضعیف مواجه هستند و بیلان منفی آب بسیار بالاست به طوری که مدیران راه حل دیگری جز تغییر و اصلاح شیوه کشت و افزایش بهره وری کشاورزی موجود نمی دانند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84927399/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D9%87%D8%A7-%D9%88%D8%AB%DB%8C%D9%82%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7

خیراندیش به کمبود نیروهای متخصص غیرکشاورزی اعم از حسابداری، حقوق، فناوری اطلاعات و سایر ادارات برای مرکز استان کرمان و سایر اجزای این سازمان اشاره کرد و خواستار حمایت در این زمینه شد.

وی تصریح کرد: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی موجود یکی از چالش های بخش کشاورزی استان کرمان است تا با حفظ اشتغال واحدهای تولیدی فعال، ظرفیت تولید واحدهای نیمه فعال را به حداکثر برسانیم. و واحدهای راکد را فعال کنند.

خیراندیش با بررسی راهکارهای حوزه دام و طیور گفت: هدف گذاری حمایت های دولت، جلوگیری از نوسانات و فشارهای قیمتی، حضور واقعی و فعال تعاونی ها و تشکل های دام و طیور در عرصه تولید برای مصرف، تنظیم بازار گوشت مرغ و تخم مرغ. . و گوشت قرمز یکی از این چیزهاست.

وی همچنین به راهکارهایی در حوزه باغبانی اشاره و خاطرنشان کرد: کمک به صادرات محصولات باغی با تسهیلات سرمایه در گردش برای صادرات محصولات باغی (خرما، پسته، گیاهان دارویی و …) استان یکی از این موارد است.

انواع محصولات زراعی و باغی مانند پسته و خرما، محصولات جالیزی، مرکبات، محصولات گلخانه ای، گیاهان دارویی و غیره علاوه بر تامین معیشت حدود یک میلیون نفر از مردم استان کرمان با صادرات به کشور و در خارج از کشور نقش بسیار مهمی در ارزش افزوده دارد.

خیراندیش افزود: اعتبارات و تسهیلات ارزان بانکی برای ساخت و توسعه واحدهای تولیدی در سال گذشته در برخی زیربخش ها مانند آب و خاک کمبود داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان همچنین تاکید کرد: اصلاح ساختار سازمانی شیلات و ایجاد ساختار در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها نیز حائز اهمیت است.

رئیس جهاد کشاورزی کرمان: بانک ها ضمانت نامه روستایی و تجاری نمی پذیرند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار