رویداد مختل شدن جزر و مد: ستاره شکافته شده از سیاهچاله یکی از درخشان ترین چیزهایی است که تاکنون دیده شده است

ستاره شناسان دورترین نمونه شناخته شده از بلعیده شدن ستاره توسط یک سیاهچاله بسیار پرجرم را پیدا کرده اند که یکی از درخشان ترین رویدادهایی را که تاکنون در جهان دیده شده است، ایجاد کرده است.

برای Lost in Space-Time، یک خبرنامه ماهانه رایگان در مورد عجیب بودن واقعیت ثبت نام کنید.

هنگامی که ستاره ای به یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشانی مانند ما نزدیک می شود، می تواند پاره شود و در دیسکی که سیاهچاله را احاطه کرده است، از بین برود، یک مصیبت پر انرژی که به عنوان رویداد آشفتگی ستاره شناخته می شود. جزر و مد. ستاره شناسان تاکنون حدود 125 رویداد از این دست را دیده اند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2349352-star-ripped-up-by-black-hole-is-one-of-the-brightest-things-ever-seen/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

Carl Knox/OzGrav، مرکز عالی ARC برای کشف امواج گرانشی، دانشگاه فناوری سوئینبرن

ستاره‌ای که به دور یک سیاه‌چاله بسیار پرجرم در مرکز یک کهکشان دور می‌چرخد، در یک رویداد آشفتگی جزر و مدی، دورافتاده‌ترین رویدادی که تاکنون مشاهده شده، پاره شده است.

فضا


30 نوامبر 2022

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05465-8، نجوم طبیعی، DOI: 10.1038/s41550-022-01820-x

این تخریب دور تنها به این دلیل قابل مشاهده بود که سیاهچاله در هنگام بلعیدن ستاره، جت پلاسما و تشعشع نزدیک به سرعت نور را از قطب های خود پرتاب کرد، رویدادی نادر که هرگز اتفاق نیفتاد. آندرئونی می‌گوید این جت مستقیماً به سمت ما نشانه رفته بود و AT2022cmc را به «یکی از درخشان‌ترین رویدادهای نجومی» تبدیل کرد که تاکنون مشاهده شده است. نحوه تولید این جت ها دقیقاً مشخص نیست. آندرئونی می گوید: «این هنوز یک راز است.

تجزیه و تحلیل بیشتر AT2022cmc ممکن است بیشتر به ما بگوید. ستاره ای که توسط سیاهچاله خورده شد از نظر اندازه و جرم مشابه خورشید ما بود، در حالی که سیاهچاله ای که آن را ایجاد کرد جرم نسبتاً کمی داشت، شبیه به سیاهچاله مرکزی راه شیری ما اما نسبت به کهکشان های دیگر کوتوله داشت. آندرئونی می گوید که سیاهچاله همچنین به نظر می رسد که با سرعت بالایی در حال چرخش است که می تواند برای تولید جت مهم باشد. او می‌گوید: «سیاه‌چاله‌هایی که خیلی سریع می‌چرخند، می‌توانند کلید آن باشند.

برداشت هنرمند از یک رویداد آشفتگی جزر و مد، ایجاد شده توسط سیاهچاله در حال بلعیدن ستاره

در ماه فوریه، محققان رصدخانه پالومار در کالیفرنیا یک رویداد جدید آشفتگی جزر و مدی بسیار درخشان را مشاهده کردند که نام آن را AT2022cmc گذاشتند. مشاهدات بعدی توسط تلسکوپ‌ها در سراسر جهان نشان داد که این اتفاق در کهکشانی در فاصله 12.5 میلیارد سال نوری از ما رخ داده است. می گوید: این یک رکورد جدید است ایگور آندرئونی در دانشگاه مریلند “این دورترین رویداد آشفتگی جزر و مدی است که تا کنون کشف شده است.”

اختلال جزر و مد

توسط احمد گل کار

احمد گل کار