سیاه چاله کهکشان راه شیری: اولین تصویر در سال 2022 فاش شد

ممکن است تار به نظر برسد، اما سیاه‌چاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری تا کنون با چنین جزئیاتی دیده نشده بود. در واقع، این اولین تصویر مستقیم از غول کیهانی به نام Sagittarius A* است که تاکنون گرفته شده است. سایه سیاهچاله را در مقابل پس زمینه ای از پلاسمای داغ که در حال سقوط است نشان می دهد.

در حالی که محققان داده‌های تشکیل‌دهنده این دو تصویر را در سال 2017 جمع‌آوری کردند، تجزیه و تحلیل برای Sagittarius A* بسیار دشوارتر بود. این تا حدی به این دلیل است که قوس A* یک هزارم جرم M87* است، بنابراین پلاسمایی که وارد آن می شود بسیار نزدیکتر است و بسیار سریعتر حرکت می کند، به این معنی که همانطور که اخترشناسان تصور می کردند در حال تغییر است. اگرچه این امر انتشار این تصویر را به تاخیر انداخته است، اما در نهایت ممکن است به تیم اجازه دهد تا ویدیویی از چگونگی تکامل Sagittarius A* در طول زمان ایجاد کند.

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

همکاری EHT

در اینجا اولین تصویر از سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان ما است

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ افق رویداد در ماه مه تصویری از کمان A*، سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری منتشر کردند.

فاصله بگیرید


22 دسامبر 2022

این تصویر توسط تلسکوپ افق رویداد (EHT) گرفته شده است، شبکه ای از رصدخانه های رادیویی که در سراسر جهان پراکنده شده اند و به طور موثر به عنوان یک تلسکوپ بزرگ و منفرد عمل می کنند. این تنها دومین تصویر از یک سیاهچاله است که تا کنون ایجاد شده است، پس از تصویر EHT 2019 از سیاهچاله کلان جرم در مرکز کهکشان M87.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2348986-we-saw-the-supermassive-black-hole-at-the-centre-of-our-galaxy-in-2022/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

سیاه چاله

توسط احمد گل کار

احمد گل کار