پیش بینی تولید 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: طی چند سال گذشته به دلیل برداشت همزمان سیب زمینی طی چند هفته در تمام نقاط استان اردبیل و افزایش عرضه، قیمت این محصول به شدت کاهش یافت. و کشاورزان متضرر شدند اما با کاشت و برداشت زود هنگام در سال های اخیر بازار خرید و فروش سیب زمینی در اردبیل تعدیل شده است.

پیش بینی تولید 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل روز سه شنبه در مراسم ثبت بیشترین میزان تولید سیب زمینی و رکورد تولید در مزرعه احمد کریم زاده کلخوران سیب زمینی کار نمونه استان و کشور میانگین وی میزان تولید این محصول در مزارع استان را بین 40 تن اعلام کرد.

با توجه به استفاده از روش های آبیاری و کاشت نواری متفاوت از عرف منطقه سه ردیفه دو نواری و همچنین برای جلوگیری از اتلاف زمین، بیشترین میزان برداشت سیب زمینی با 70 تن در روستای خلیفلو اردبیل به ثبت رسیده است.

سیب زمینی تولید شده در این استان از نظر کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان سموم و کودهای شیمیایی در رتبه اول کشور قرار دارد و سیب زمینی اردبیل محصولی تمیز و قابل رقابت با سیب زمینی محسوب می شود. از نظر کیفیت و کمیت در کشورهای اروپایی تولید می شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84904015/%D9%BE%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B8%DB%B5%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%D8%B3%DB%8C%D8%A8-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%84

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود 200 هزار تن است و مازاد نیاز این استان به سایر مناطق کشور و همچنین روسیه و جمهوری آذربایجان صادر می شود.

به گزارش ایرنا، هر ساله برداشت سیب زمینی در استان اردبیل از شهریور ماه آغاز شد اما امسال علاوه بر جذابیت بازار و نرخ نسبتا بالای خرید و فروش محصول و کاشت زودرس، برداشت سیب زمینی آغاز شد. حدود 2 ماه پیش در مزارع اردبیل.

90 درصد از برداشت سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل در دوره کشاورزی فعلی از رقم آگریا، 5 درصد از رقم ژله و مابقی از ارقام مختلف فونتان، بامبا، اسپیریت، نیلوا، قیصر، آمرفونا و ساتینا حاصل شده است.

وی از کشت سیب زمینی در بیش از 21 هزار هکتار از اراضی شهرستان های اردبیل، نمین، سرعین و نیر خبر داد و گفت: بیش از 90 درصد این مزارع به روش نوین و با استفاده از سیستم آبیاری نواری کشت شد.

نادر تقی زاده گفت: با ورود تدریجی محصول به بازار، قیمت سیب زمینی تعدیل شده و بخش زیادی از محصول برداشت شده از استان نیز به سردخانه ها و انبارها ارسال شده است.

رکورد تولید سیب زمینی در مزرعه کریم زاده با بالاترین میزان ثبت شده در سایر مناطق کشور مقایسه و ارزیابی می شود و نمونه سیب زمینی کشور در بین رکوردهای کشور تعیین و توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، امروز با حضور کارشناسان ثبت و شمارش محصول، میزان محصول تولیدی در مزرعه احمد کریم زاده کلخوران، کشاورز نمونه سیب زمینی استان و کشور ثبت شد تا بیشترین میزان محصول را به ثبت برساند. تولید و ثبت رکورد در تولید سیب زمینی.

پیش بینی تولید 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

وی ظرفیت سردخانه های فنی استان برای نگهداری سیب زمینی را حدود 80 هزار تن و تا 150 هزار تن اعلام کرد.

کریم زاده با 60 هکتار مزرعه سیب زمینی در دشت اردبیل به دلیل استفاده از روش نوین کشت، آبیاری نواری و کاهش بیش از 50 درصدی مصرف آب و همچنین ثبت بالاترین میزان تولید، سیب زمینی نمونه استان بوده است. مزرعه برای چندین سال اردبیل و کشور اعلام می شود.

پیش بینی تولید 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

اگرچه امسال زمان برداشت این محصول در برخی از مزارع استان حداقل یک ماه به جلو کشیده شده است، اما برداشت انبوه این محصول در مزارع شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین از یک ماه پیش آغاز شد. با خشک شدن گیاه سیب زمینی و رسیدن زمان بیولوژیکی که در حال تسریع است و به صورت مرحله ای اتفاق می افتد.

استان اردبیل با تولید حدود 800 تا 850 هزار تن سیب زمینی که 20 درصد تولید این محصول در ایران است، مهمترین قطب تولید سیب زمینی کشور محسوب می شود.

پیش بینی تولید 850 هزار تن سیب زمینی در استان اردبیل

توسط احمد گل کار

احمد گل کار