یک سیاهچاله یک ستاره را خورد و دو سال بعد بقایای آن را تف کرد

برای سفر در کهکشان و فراتر از هر جمعه، برای خبرنامه رایگان Launchpad ما ثبت نام کنید

در سال 2018، ستاره شناسان شواهدی از سیاهچاله ای در فاصله بیش از 650 میلیون سال نوری از ما دیدند که یک ستاره را در آن چیزی که رویداد آشفتگی جزر و مدی نامیده می شود، از هم پاره کرد. سپس، در سال های 2020، 2021 و 2022، تیم دیگری از محققان به رهبری ایوت سندس در مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین در ماساچوست با استفاده از چندین تلسکوپ رادیویی نگاهی دیگر انداخت.

در این مورد، تماشای بعدا نتیجه داد. حدود دو سال پس از رویداد آشفتگی جزر و مد، یک ستون فوق‌العاده درخشان از مواد ناگهان با سرعتی تا نصف سرعت نور شروع به دور شدن از سیاهچاله کرد. سندز می گوید که سیاهچاله تقریباً به طور قطع ستاره های دیگر را نخورده یا مواد دیگری را منفجر نکرده است. اگر چنین است، مشاهدات تلسکوپ‌هایی که بخش‌های بزرگی از آسمان را به یکباره می‌بینند، می‌توانست آن را ثبت کند.

سندس می گوید: «این عمل معمولاً در چند ماه اول اتفاق می افتد. “به طور معمول، زمانی که ما یک اختلال جزر و مدی را مشاهده می کنیم [in radio wavelengths]حدود 20 درصد از مواقعی که در چند ماه اول جریان را می بینید، و اگر چیزی نمی بینید، زمان تلسکوپ رادیویی گرانبها است، بنابراین پیش می روید و به چیزهای جدید نگاه می کنید. »

معمولاً در طول رویدادهای آشفتگی جزر و مدی، گرانش قدرتمند سیاهچاله، ستاره ای را که بیش از حد نزدیک شده است، از هم می پاشد، سپس بقایای ستاره قبل از سقوط در سیاهچاله به هاله ای از زباله ها به نام دیسک برافزایش کشیده می شوند. گاهی اوقات این دیسک مدت کوتاهی پس از خرد شدن ستاره، اسپری مواد را به بیرون می‌پاشد.

یک سیاهچاله دور ستاره ای را در سال 2018 خرد کرد و دو سال بعد توده ای از پلاسما را منتشر کرد که با سرعت 50 درصد سرعت نور حرکت می کرد – ستاره شناسان مطمئن نیستند که چرا اینقدر طول کشید.

فضا


14 اکتبر 2022

DESY، آزمایشگاه ارتباطات علمی

تصویری هنرمند از یک رویداد آشفتگی جزر و مدی که در آن یک سیاه‌چاله بزرگ اسپاگت می‌کند و یک ستاره را می‌بلعد.  بخشی از این ماده توسط سیاهچاله مصرف نمی شود و به فضا باز می گردد.

سندس می‌گوید: «این رویدادی است که ما در نمونه‌ای از حدود دوجین مشاهده کردیم، و تا کنون به نظر می‌رسد که انتشار تاخیری مانند این ممکن است بیشتر از حد انتظار باشد.

مرجع مجله: مجله اخترفیزیک، DOI: 10.3847/1538-4357/ac88d0

یک سیاهچاله ستاره ای را بلعید و دو سال بعد آروغی با ابعاد بزرگ منتشر کرد. تأخیر بین وعده غذایی کیهانی و انفجار پلاسما متعاقب آن، اخترشناسان را شگفت زده کرد و آنها نمی دانند چرا این مدت طولانی شد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2342498-a-black-hole-ate-a-star-and-belched-out-the-remains-two-years-later/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeاو گفت، ما نمی دانیم چرا این آروغ اینقدر دیر شد. چند دلیل احتمالی وجود دارد که بیشتر به ویژگی‌های دیسک برافزایش مربوط می‌شود، اما هیچ‌کدام کاملاً درست نیستند. سندز می‌گوید درک اینکه دقیقاً چه اتفاقی افتاده ممکن است بسیار مهم باشد زیرا ممکن است این انفجارهای تاخیری در سراسر جهان اتفاق بیفتند.

اسپاگتی سیاه چاله ای بسیار عظیم و ستاره ای را در تصویر این هنرمند می بلعد

توسط احمد گل کار

احمد گل کار