12000 نوع ژنتیکی بر قد افراد با اصل و نسب اروپایی تأثیر می گذارد

جف اسمیت / آلامی

بیش از 12000 گونه ژنتیکی در تفاوت قد افراد با اصل و نسب اروپایی نقش دارند، اگرچه این گونه ها تأثیر بسیار کمتری در افراد با اجداد دیگر دارند.

انسان


12 اکتبر 2022

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/12000-12000-genetic-variants-affect-height-in-people-with-european-ancestry/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این 12111 گونه ژنتیکی رایج را نشان داد – که هر کدام در بیش از 1٪ از جمعیت یافت می شود – که می تواند 40٪ از تفاوت های قد را در افراد با اصل و نسب اروپایی توضیح دهد. هر گونه ژنتیکی یک پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی بود که در آن پایگاه DNA خاص در یک موقعیت در ژنوم در بین جمعیت متفاوت است.

ینگو می‌گوید: اگرچه این مطالعه از نظر ژنتیکی متنوع‌ترین نوع خود است، اما برای تمرکز بیشتر بر اجداد غیراروپایی به کار بیشتری نیاز است.

“مطالعه ما می تواند به ما در درک بیولوژی رشد کمک کند. ینگو می‌گوید فرآیندهای رشد در رشد انسان مهم هستند و می‌توانند توسط بیماری مختل شوند. نتایج همچنین می تواند روشن کند که چرا قد بلندتر به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد.

این یافته ها از مطالعات قبلی حمایت می کند که پیش بینی می کردند 40 تا 50 درصد از تغییرات قد در افراد را می توان با انواع ژنتیکی رایج توضیح داد.

مرد قد بلند و زن کوتاه قد

ژنتیک ممکن است بسیاری از تغییرات قد ما را توضیح دهد

می‌گوید: «ما رایج‌ترین گونه‌های ژنتیکی مرتبط با قد را در جمعیت‌های اروپایی پیدا کردیم لویک ینگو در دانشگاه کوئینزلند استرالیا ما می توانیم قد یک نفر را بهتر از میانگین قد والدین بیولوژیکی آنها پیش بینی کنیم.

این تیم همچنین دریافت که انواع ژنتیکی رایج مرتبط با قد حدود 20 درصد از ژنوم را تشکیل می‌دهند و در مناطقی که به شرایط پزشکی مرتبط با رشد اسکلتی مرتبط هستند، خوشه‌بندی می‌شوند.

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05275-y

با این حال، واریانت‌های ژنتیکی در این مطالعه تنها می‌توانند حدود 10 درصد از تفاوت‌های قد را بین مردم آسیای شرقی، اسپانیایی، آفریقایی و اجداد آسیای جنوبی توضیح دهند.

ینگو و همکارانش از تجزیه و تحلیل کامپیوتری برای مقایسه قد و ژنوم 5.4 میلیون نفر استفاده کردند که 75 درصد آنها عمدتاً اجداد اروپایی داشتند. این تیم داده ها را از مطالعات قبلی یا شرکت آزمایش DNA 23andMe جمع آوری کرد.

“اندازه عظیم این مطالعه، همراه با پایه ژنتیکی قوی برای قد، منجر به پیشرفت بزرگی در تحقیقات ژنومی شده است – اولین صفت پیچیده انسانی که در آن بیشتر مبنای ژنتیکی برای افراد “منشا اروپایی” شناسایی شده است. کارولین کوچن باکر در دانشگاه کالج لندن

مطالعه ای بر روی 5.4 میلیون نفر نشان داد که بیش از 12000 نوع ژنتیکی بر تفاوت قد در میان افراد اروپایی تبار تأثیر می گذارد. این یافته ها می تواند درک ما را از شرایط پزشکی موثر بر رشد عمیق تر کند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار