بیماری کبد: باکتری های روده ممکن است اثرات مضر نیکوتین را کاهش دهند

تغییر میکروبیوتای روده می تواند به کاهش اثرات مضر نیکوتین بر کبد کمک کند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که سیگار کشیدن یا استفاده از تکه های نیکوتین می تواند منجر به تجمع نیکوتین در روده شود که با بیماری کبد چرب غیر الکلی شدیدتر مرتبط است. این وضعیت می تواند به نارسایی کبد به دلیل زخم و التهاب مضر ناشی از سطوح بالای چربی در اندام منجر شود.

Sun پیشنهاد می‌کند که می‌توان یک پروبیوتیک حاوی آنزیم NicX را برای استفاده در انسان برای کاهش سطح نیکوتین و جلوگیری از بیماری کبد چرب ایجاد کرد.

فرانک گونزالس و لولو سان در مؤسسه ملی بهداشت مریلند و همکارانشان ابتدا آب حاوی نیکوتین را به شش موش با باکتری روده و شش موش بدون باکتری روده دادند تا نحوه تأثیر آنها را مقایسه کنند. در موش‌های بدون باکتری روده، سطح نیکوتین در روده بیشتر از موش‌های دارای چنین باکتری‌هایی بود.

مرجع مجله: طبیعت، DOI: 10.1038/s41586-022-05299-4

دست در دست سیگار

اکنون، تحقیقات روی موش ها نشان داده است که یک باکتری روده که نیکوتین را تجزیه می کند، می تواند شدت این وضعیت را کاهش دهد.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

گل شیرین / شاتر استاک

گونزالس می گوید، با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا ببینیم آیا این کار موثر است و آیا نباید راهی برای ادامه سیگار کشیدن در نظر گرفته شود. او می‌گوید: «اصلاح میکروبیوم انسان در درازمدت بسیار دشوار است و چنین رویکردی را محدود می‌کند.

علاوه بر این، کبد موش‌هایی که باکتری‌ها را دریافت کرده بودند نسبت به سایر موش‌ها زخم و التهاب کمتری نشان دادند، که نشان می‌دهد این میکروب با اثرات مضر نیکوتین مقابله می‌کند.

در مرحله بعد، تیم یک گونه از باکتری به نام را شناسایی کردند باکتریوئید زایلانی سولوونز که می تواند نیکوتین را در یک قوطی آزمایشگاهی با استفاده از آنزیمی به نام NicX تجزیه کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2343109-gut-bacteria-may-reduce-harmful-effects-of-nicotine-on-the-liver/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

محققان همچنین نمونه های مدفوع 41 فرد سیگاری مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که افراد با سطوح بالاتر B. xylanisolvens در مدفوع آنها بیماری کبدی با شدت کمتری داشتند.

سیگاری‌ها با باکتری خاصی در روده‌شان که نیکوتین را تجزیه می‌کند، بیماری کبدی کمتری دارند و آزمایش‌ها روی موش‌ها نشان می‌دهد که این میکروب ممکن است از آسیب کبدی جلوگیری کند.

سلامتی


19 اکتبر 2022

برای اینکه ببینند آیا این میکروب می‌تواند شدت بیماری کبد چرب غیرالکلی را کاهش دهد، محققان به ۱۲ موش دیگر از باکتری‌های روده با رژیم غذایی سرشار از قند و کلسترول و آب حاوی نیکوتین به مدت ۲۰ هفته برای ایجاد بیماری تغذیه کردند. برخی از موش ها نیز یک دوز دریافت کردند B. xylanisolvens هر سه روز یک بار از طریق لوله ای در معده، و این موش ها حدود نیمی از نیکوتین را در روده خود داشتند.

افراد سیگاری با باکتری خاصی در روده خود، بیماری کبدی با شدت کمتری داشتند

توسط احمد گل کار

احمد گل کار