آنژیوسپرم ها در مقابل ژیمنوسپرم ها: چگونه گیاهان گلدار به قدرت رسیدند

چه چیزی اشتباه پیش رفت؟ تا همین اواخر، تاریخ می گفت که ژیمنوسپروم ها هیچ شانسی در برابر این تازه واردان زیبا ندارند. گل‌ها به آنژیوسپرم‌ها اجازه دادند تا از حشرات برای گرده‌افشانی استفاده کنند، موفقیت تولیدمثلی آنها را افزایش داده و آنها را به تسلط جهانی برانگیخت. اما آخرین تحقیقات پیچش های جدیدی را در این تریلر قدیمی نشان می دهد. با درک بهتر چرایی از دست دادن ژیمنوسپرم ها، ممکن است سرنخ هایی در مورد آینده آنها نیز بدست آوریم.

تصویر پیش فرض New Scientist
احتمالا عجیب ترین گیاه دنیا، Welwitschia mirabilis مجموعه ای از برگ های دندانه دار و فرسوده در صحرای نامیب است. برای هزار سال، شاید بیشتر، فقط دو برگ بلند می روید که به طور مداوم چندین متر به بیرون می خزند و پاره می شوند و پاره می شوند. این گیاه تنها بازمانده است. فسیل ها نشان می دهد قدمت خانواده آن حداقل 112 میلیون سال به اواسط کرتاسه می رسداما تمام بستگان نزدیک او رفته اند.

گل‌ها مدت‌هاست که به دلیل زمان‌بندی در از بین رفتن اسپرم‌ها نقش دارند: زمانی که…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25634120-100-how-flowering-plants-beat-bloom-free-gymnosperms-to-world-dominance/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

این یتیم تکاملی یک ژیمنوسپرم است – گیاهانی که دانه تولید می کنند، اما گل یا میوه واقعی ندارند. امروزه شناخته شده ترین درختان مخروطی هستند، گروهی که شامل قدیمی ترین موجودات زنده روی زمین، کاج های بریستلکون و چوب قرمز ساحلی، بلندترین درختان جهان است. اما ژیمنوسپرم ها همچنین شامل گنتال ها (مانند W. mirabilisسیکادهای نخل مانند و جینکو که به عنوان درخت موی بکر نیز شناخته می شود. هنگامی که دایناسورها در زمین پرسه می زدند، در میان ژیمنوسپروم ها که بر زمین حکومت می کردند، قدم می زدند. اما همانطور که عصر دایناسورها با کرتاسه به پایان رسید، دوران شکوفایی ژیمنوسپرم ها نیز به پایان رسید. امروزه تنها حدود 1000 گونه وجود دارد که عمدتاً مخروطیان هستند. آنها به دنیایی می چسبند که توسط یک چهارم میلیون گونه از آنژیوسپرم ها – گیاهان گلدار – تسخیر شده است.

ژیمنوسپرم‌های بدون گل، مانند مخروطی‌ها و جینکو، قبل از اینکه رقبای گلدارشان، آنژیوسپرم‌ها غالب شوند، بر دنیای ژوراسیک حکومت می‌کردند. چه چیزی باعث سقوط یکی و ظهور دیگری شد؟

زندگی


8 نوامبر 2022

بن ژیل

توسط احمد گل کار

احمد گل کار