آیا ما فضا-زمان را ایجاد می کنیم؟ دیدگاهی جدید در تار و پود واقعیت

وقتی چند سال بعد نظریه کوانتومی وارد شد، همه چیز عجیب تر شد. به نظر می رسد نشان می دهد که ما با اندازه گیری اشیا در تعیین خواص آنها مشارکت می کنیم. اما در دنیای کوانتومی، برخلاف نسبیت، هرگز راهی برای آشتی دادن دیدگاه‌های مختلف و نگاه اجمالی به واقعیت عینی زیر وجود نداشته است. یک قرن بعد، بسیاری از فیزیکدانان از خود می‌پرسند که آیا یک واقعیت عینی وجود دارد که همه ناظران به اشتراک بگذارند.

تصور کنید که به یک مجسمه رنسانس در یک گالری نزدیک می شوید. حتی از راه دور هم چشمگیر به نظر می رسد. اما تنها با نزدیک شدن به آن و قدم زدن در اطراف آن است که واقعاً کیفیت آن را درک می‌کنید: زاویه فک، بینی آبی، نرمی موهایی که در سنگ مرمر ایجاد شده است.

تصویر پیش فرض New Scientist

اکنون دو مجموعه از ایده های نوظهور در حال تغییر آن داستان هستند. برای اولین بار، ما می توانیم از یک دیدگاه کوانتومی به دیدگاه دیگر حرکت کنیم. این در حال حاضر به ما کمک می کند تا مشکلات عملی دشوار مربوط به ارتباطات پرسرعت را حل کنیم. همچنین وجود یک واقعیت مشترک در سطح کوانتومی را روشن می کند. عجیب به نظر می رسد که پاسخ منفی است – تا زمانی که شروع به صحبت با یکدیگر کنیم. …


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25333720-800-do-we-create-space-time-a-new-perspective-on-the-fabric-of-reality/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeدر فیزیک، مانند زندگی، دیدن چیزها از چندین زاویه مهم است. همانطور که در قرن گذشته انجام داده ایم، شگفتی های زیادی داشته ایم. این کار با نظریه نسبیت خاص آلبرت انیشتین شروع شد، که به ما نشان داد که طول فضا و مدت زمان بسته به اینکه چه کسی به دنبال آن است، متفاوت است. همچنین تصویری کاملاً غیرمنتظره از واقعیت مشترک در زیر ترسیم کرد – تصویری که در آن فضا و زمان در یک اتحاد چهار بعدی به نام فضازمان ادغام شده‌اند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار