امپراتوری های اروپایی تأثیر پایداری بر تنوع زیستی گیاهان در سراسر جهان داشتند

اشغال و تجارت اروپایی در دوران استعمار به طور غیرقابل برگشتی توزیع جهانی گیاهان را متحول کرد و میراثی از خود بر جای گذاشت که هنوز قابل مشاهده است.

مناطقی که برای عملکرد یک امپراتوری اهمیت ویژه ای داشتند، احتمالاً گونه های گیاهی را با سایر مناطق همان امپراتوری به اشتراک می گذاشتند. مناطقی با بنادر تجاری بزرگ، مانند گوئررو در مکزیک و پورت کورتیس در استرالیا، قوی ترین شباهت ها را با سایر نقاط امپراتوری اسپانیا و بریتانیا داشتند.

گونه های مهاجم هستند بیشتر و بیشتر ناراحت کننده است اکوسیستم در سراسر جهان با شتاب جهانی شدن. بدون شکارچیان یا رقبای طبیعی، آنها اغلب به سرعت پخش می شوند و مهار آنها دشوار است.

کوه های سبز آزور

مرجع مجله: اکولوژی و تکامل طبیعت، DOI: 10.1038/s41559-022-01865-1

اما به دلایل غیرطبیعی، مدت زمانی که یک کشور در امپراتوری بریتانیا یا اسپانیا سپری می‌کرد، بیشتر از تولید ناخالص داخلی یا تراکم جمعیت انسانی تأثیر داشت.

محققان شباهت گونه‌های غیربومی را در 1183 منطقه از امپراتوری‌های بریتانیا، هلند، پرتغال و اسپانیا بررسی کردند.

مدت زمانی که مناطق ساکن توسط یک امپراتوری به عنوان مستعمرات سپری کردند، به همان اندازه پیش بینی کننده قوی بود که آن ها همان گونه های غیر بومی را به اشتراک می گذارند که عوامل اجتماعی و اقتصادی مدرن امروزی را نشان می دهد.

گسترش جهانی گونه های بیگانه تا حدودی به دلیل صادرات محصولات کشاورزی برای استفاده در مستعمرات، مانند ارزن در امپراتوری بریتانیا و سیب زمینی شیرین در امپراتوری پرتغال بود. لنزنر می گوید، اما شیفتگی به گیاهان عجیب و غریب در قرن 18 و 19 نیز نقش کلیدی ایفا کرد.

لنزنر می‌گوید: «ما امروز واقعاً باید در مورد گونه‌هایی که به سرتاسر جهان حمل می‌کنیم فکر کنیم، زیرا در دهه‌ها و قرن‌های آینده پیامدهای آن را در آینده خواهیم دید.

گسترش امپراتوری های اروپایی از قرن پانزدهم به گسترش گونه های گیاهی در سراسر جهان معروف است – به عنوان مثال، قاصدک معمولی.Taraxacum officinale) در سراسر امپراتوری بریتانیا گسترده بود.

آزور توقفگاه مهمی برای امپراتوری پرتغال بود

کشورهایی که بخشی از امپراتوری بریتانیا بودند بیشترین گونه‌های خارجی مشترک را داشتند، شاید تا حدی به این دلیل که فرهنگ گیاه‌شناسی قوی با شرکت‌های بسیاری که گونه‌های عجیب و غریب را برای باغ‌هایشان وارد می‌کردند، داشتند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2342712-european-empires-had-a-lasting-impact-on-plant-biodiversity-worldwide/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

DaLiu/Shutterstock

این مطالعه تأثیر ماندگاری را که معرفی گونه‌های گیاهی یا جانوری خارجی، عمدا یا تصادفی می‌تواند داشته باشد، برجسته می‌کند.

همچنین این امکان وجود دارد که جامعه گونه‌ها به نحوه گسترش زبان‌ها و ایجاد مسیرهای تجاری توسط استعمار که امروزه همچنان تأثیرگذار هستند، مرتبط باشد.

قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌ها مبنی بر اینکه کشورها دارای گونه‌های گیاهی غیربومی مشابهی هستند، نزدیکی، دمای مشترک و خشکی بود، زیرا آب و هوا تعیین می‌کند که گونه‌های بیگانه در کجا می‌توانند زنده بمانند.

برند لزنر در دانشگاه وین و همکارانش یک پایگاه داده جهانی از گونه‌های گیاهی بیگانه را مطالعه کردند تا برای اولین بار تأثیر استعمار بر توزیع گیاهان را تعیین کنند.

لنزنر می‌گوید: «تأثیر تقریباً به همان اندازه‌ای که امروز می‌بینیم برای تجارت است، بنابراین واقعاً یک سیگنال قوی هنوز در این ترکیب از گیاهان است.

توزیع جهانی گیاهان به شدت تحت تأثیر امپراتوری های اروپایی بود که گونه های عجیب و غریب را از قرن پانزدهم در سراسر جهان گسترش دادند.

زندگی


17 اکتبر 2022

توسط احمد گل کار

احمد گل کار