امکان تولید 80000 تن ماهی تیلاپیا در 3 سال

وی افزود: در برخی استان ها غذاهای دریایی پرمصرف و در برخی استان ها کم مصرف و برخی ادعا می کنند ماهی گران و در دسترس نیست، ادامه داد: قیمت آبزیان از ارزان تا گران متفاوت است نمی توانیم فقط شاخص آبزیان را قرار دهیم. در مورد ماهی های دریایی، بنابراین ما باید با ترویج و ترویج فرهنگ مردم را به خوردن ماهی ارزان سوق دهیم.

وی افزود: پس از اخذ اعتبار، خسارت وارده به تولیدکنندگان و خسارت دیدگان پرداخت می شود.
هیچ مشکلی برای سوخت شناورهای ماهیگیری دارای مجوز وجود ندارد. رئیس سازمان شیلات ایران درباره سوخت شناورهای صیادی گفت: سوخت بر اساس مجوزها، قدرت موتور و روش صید طبق فرمول فائو تخصیص می یابد. و ما مشکلی نداریم به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه بین المللی ماهیگیری، آکواریوم، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948738/%D8%A7%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B8%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%A7-%D8%B7%DB%8C-%DB%B3-%D8%B3%D8%A7%D9%84به گزارش خبرنگار بازرگانی ایرنا، سید حسین حسینی در حاشیه افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی ماهیگیری، آکواریوم، ماهی، غذاهای دریایی و صنایع وابسته افزود: هم اکنون در یزد در حال تولید ماهی تیلاپیا به صورت پایلوت هستیم که به صورت آزمایشی است. رویداد بزرگ. که باعث ایجاد نگرانی هایی در اختلاف نظر کارشناسان شد. معاون وزیر گفت: با توجه به مدیریت در حوزه پراکندگی گونه هایی که غیر مهاجم و تک جنسی هستند و در محیط های بسته و استان های عملا صعب العبور برای اکوسیستم مشکلی ایجاد نمی کنند و در آب های آزاد دسترسی ندارند، تولید آنها می شود. فرصتی برای کشور است که با جدیت آن را دنبال می کنیم.

به گفته وی، در استان هرمزگان به دلیل زلزله یک سایت 5000 تنی میگو از تولید خارج شد و تعدادی از مزارع نیز به دلیل بیماری از تولید خارج شدند، اما با وجود این به نظر می رسد تولید میگو در سال جاری نیز کاهش یابد. بالاتر نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.
تولیدکنندگان ماهی بیمه ندارند. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شیلات یک حوزه پرخطر است که باید از تولید این بخش حمایت کنیم، زیرا در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان ما بیمه نیستند یا صنعت بیمه از پوشش مناسبی برخوردار نیست.

حسینی گفت: مهمتر از خروج ارز از کشور به دنبال ماهی ارزان به عنوان پروتئینی سالم برای سفره مردم هستیم و چون ماهی تیلاپیا ارزان است می توانیم از این محصول بهره مند شویم.

وی گفت: برای طراحی بیمه تخصصی در راستای بیمه آبزیان با کارشناسان بیمه کار کردیم. وی افزود: بر اساس خسارت محاسبه شده، 8 هزار تن ماهی قزل آلا ما در 14 استان تلف شد، بنابراین وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به مدیریت بحران وزارت کشور پیگیر خسارت این بخش شده است.

وی گفت: اکنون باید تلاش کنیم غذاهای دریایی را جایگزین فست فود کنیم. وی درباره پرورش میگو گفت: تولید میگو در بوشهر از 26 هزار تن به 38 هزار تن رسیده است در حالی که 500 هزار هکتار از مزارع ما باقی مانده است و فکر می کنم تولید آنها 40 هزار تن باشد. وی افزود: در سیستان و بلوچستان با توسعه این صنعت، تولید تقریباً دو برابر سال گذشته به 2200 تن خواهد رسید. نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی بیان کرد: در عین حال باید افکار عمومی را که نگران خوردن ماهی تیلاپیا با آدرس های اشتباه بوده بازگردانیم تا بتوانیم این صنعت بزرگ را راه اندازی کنیم، تولید ماهی تیلاپیا در کشور ضعیف است و افزود: : واردات ما در سال 1395 و 1396 بوده است که در سال گذشته بیش از 75 هزار تن بوده که 10 درصد کاهش داشته و در 6 ماهه امسال 2 تا 3 درصد بیشتر نبوده است زیرا طبق تعرفه حقوق گمرکی تعیین شده است. برای این محصول آبزی در داخل کشور، واردات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار