انحصار واردکننده، دلیل شکست سیاست حذف ارز ترجیحی

البته پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و لغو ارز ترجیحی، رویکرد ایجاد انحصار برای برخی واردکنندگان تغییر کرد و دولت بیش از پیش وارد عرصه واردات محصولات اساسی شد.نماینده مردم تهران همچنین گفت که با طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی، شکستن انحصار دلال معروف و باز کردن دست هزاران اتحادیه کشاورزی و روستایی به عرضه نهاده ها مخالف است. اگر راه حلی ندارید، مافیای واردات دارو را مهار کنید یا به دنبال رانت 65 میلیارد دلاری ارز مورد علاقه، مانند تعقیب «ریگی» در آسمان باشید. زیرا اگر تنها 20 درصد از این درآمد به بیت المال برسد، مشکل کمبود ارز کشور حل می شود.

به گفته وی، گاهی می بینیم که 300 مرغدار تولید خود را به یک کشتارگاه می آورند و یا گاهی مرغداران از یک استان به کشتارگاه استان دیگر و دلیل این امر وجود واسطه ها و دلالان در این بخش است که ایجاد کرده اند. یک انحصار
وی همچنین خاطرنشان کرد: در تامین خوراک مرغ انحصار وجود دارد و واردات خوراک در دست عده معدودی است. 80 درصد واردات مواد غذایی توسط انحصارات انجام می شود و همین انحصار و شبه انحصار در صنعت طیور است که این بخش را از بین می برد.

حاشیه بازار خوراک دام
به عنوان مثال، بازار خوراک دام یکی از بحث برانگیزترین نمونه های انحصار واردات است. «روح الله ایزدخواه» نماینده مردم تهران در شورای اسلامی و کارشناس حوزه کشاورزی معتقد است مشکل صنعت طیور کشور در شبه انحصاری هایی است که در بخش های مختلف این صنعت از جمله وجود دارد. واردات خوراک طیور و کشتارگاه ها

البته پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و لغو ارز ترجیحی، رویکرد ایجاد انحصار برای برخی واردکنندگان تغییر کرد و دولت بیش از پیش وارد عرصه واردات محصولات اساسی شد.

فراتر از آسیب شناسی این طرح، سوال اصلی این است که این منابع یارانه ای که در دست مردم است به دست چه کسانی می رسد؟
در واقع، یارانه ها به جیب همان واردکننده ای می رود که قبل از حذف ارز ترجیحی، ارز ترجیحی را دریافت کرده است. به عبارت دیگر مصرف کننده یارانه ها در نهایت وارد کننده است. این یارانه چه به ارز ترجیحی باشد و چه در کارت بانکی مردم، یعنی قیمت گذاری در دست انحصارگر خواهد بود.

البته از سوی دیگر اتحادیه واردکنندگان خوراک دام اعتقادی به موضوع انحصار واردات ندارد. به ویژه پس از تخصیص ارز 4200 ارزی، در اوایل سال 1398 طی نامه ای به مسئول بازرگانی وزارت امنیت، مدعی شدند برای جلوگیری از انحصار واردات نهاده های دامی و طیور، در سال 1397 403 بنگاه در صنوف و ظرفیت های مختلف برای دریافت ارز و واردات به وزارت امنیت معرفی شد که از این تعداد 40 ثبت سفارش برای واردات بیش از چند هزار تن نهاده های دامی ثبت شد.

به گفته وی، آنها نه تنها واردکننده نهاده ها هستند، بلکه در انحصار واردات کره نیز نقش دارند. یعنی همیشه دنبال ارز 4200 تومانی هستند که برایشان سودآور باشد; متأسفانه پرورش دهندگانی که از این افراد مواد غذایی را با قیمت های متعدد خریداری می کنند، نمی توانند آنها را به نمایش بگذارند، زیرا حیوانات آنها گرسنه خواهند شد.

وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی است و وظیفه تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد و نمی تواند منتظر تصمیم واردکننده برای واردات یک محصول باشد.
اما از سوی دیگر «محمد قربانی» معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است که وزارت جهاد کشاورزی وزارت امنیت غذایی است و وظیفه تامین امنیت غذایی کشور و تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد. نمی توان منتظر تصمیم واردکننده برای واردات کالا یا تصمیم واردکننده برای بردن کشتی به خلیج فارس و برگرداندن آن بود که تقاضای آن بالاتر از ارقام تورم جهانی مخالفت شود.
اما به نظر می رسد انحصار دولتی یا خصوصی، هر کدام معایب خاص خود را دارد و بهترین راه حل، تلاش برای خودکفایی در کالاهای اساسی و تقویت بسیاری از واردکنندگان و ایجاد بازار رقابتی در این زمینه است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84831907/%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B5%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AD%D8%B0%D9%81-%D8%A7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D8%AD%DB%8C

نقش یک شرکت خاص در انحصار واردات غذای حیوانات خانگی
اما میزان ارز تخصیص یافته به گروهی از واردکنندگان و شرکت های مرتبط چیز دیگری را نشان می دهد. بر اساس گزارشی که روزنامه فرهیختگان در دی ماه 1397 منتشر کرد، از فروردین 1396 تا آبان ماه 1397، این گروه خوشنام با 4 میلیارد و 111 میلیون دلار، دومین ذینفع ارزی 4200 تومانی پس از دو شرکت دولتی حامی ارز است. تجارت دام و دولت کالاهای اساسی غیر دارویی بود. قدرت این گروه اقتصادی به حدی است که روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: یک بار «ذبیح الله اعظمی» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در یک برنامه رادیویی به صراحت اعلام کرد: «آقای کشتی دام و طیور می آورد. تغذیه می کند و در آب های بین المللی نگهداری می کند و می گوید به قیمت مشخصی اگر بخواهید بخرید به کشور دیگری می فروشم که به دلیل عدم نظارت است.»

همچنین سعید سلطانی، مدیرعامل سابق اتحادیه مرکزی پرورش دهندگان در گفت وگویی گفت: عده ای خاص 80 درصد نهاده های کشور را با ارز دولتی وارد می کنند و در بازار آزاد به قیمت گزاف می فروشند. این افراد محموله ها را به استان ها ارسال می کنند و با محاسبه نرخ مصوب فاکتور صادر می کنند و مابقی پول را به حساب شخصی خود واریز می کنند.

در این خصوص غلامحسین شفیعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: رانت واردکنندگان نهاده ها با نرخ ارز ترجیحی انجام شد و با سرکوب این ارز، انحصار واردات برخی نهاده ها را به خود اختصاص داد. تنها در اختیار سازمان های دولتی قرار گرفته و بخش خصوصی حذف شده است، ضمن اینکه ایجاد انحصار خرید دولتی در بازار منجر به کاهش قیمت و افزایش کیفیت و در نتیجه دور شدن بازار نخواهد شد. از عملکرد بهینه آن
حذف بخش خصوصی و ایجاد انحصار واردات برای دو بنگاه دولتی، رقابت و کارایی را از بین می برد و گامی به عقب است. به خصوص که با حذف ارز ترجیحی، دیگر انگیزه ای برای رانت در بخش خصوصی وجود ندارد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار