به نظر می رسد کووید-19 کمتر از سایر جنبه های شناختی بر حافظه تأثیر می گذارد

افرادی که کووید-19 داشته اند ممکن است در جنبه های مختلف شناختی دچار اختلالات مداوم باشند، اما به نظر می رسد حافظه کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

سلامتی


18 اکتبر 2022

مرجع مجله: گزارش سلول های پزشکی، DOI: 10.1016/j.xcrm.2022.100750

به عنوان مثال، تحقیقات قبلی الگوی مشابهی از اختلال را نشان داده است – با کاهش در پردازش و شناخت کلی اما نه حافظه – در افرادی که خواب کافی ندارندوایلد می گوید، نشان می دهد که اثرات کووید-19 ممکن است به نوعی با اختلالات خواب مرتبط باشد.

وایلد و همکارانش برای ارائه تحلیل حساس‌تر از ابزار ارزیابی شناختی آنلاین علوم مغز کمبریج استفاده کردند که با استفاده از 12 وظیفه در پنج حوزه: استدلال، پردازش کلامی، حافظه، پردازش سرعت و شناخت جهانی، شناخت را اندازه‌گیری می‌کند.

Shutterstock/Dragana Gordic

زنی که در مطب کار می کند و با مشکل تنفسی با ماسک صورت، ماسک را پایین می کشد.  زن مجبور شد پس از مدت‌ها استفاده از ماسک، برای نفس‌کشیدن ماسک را بردارید

با شناسایی مناطق شناختی تحت تأثیر کووید-19، ما نه تنها می‌توانیم کووید طولانی مدت را بهتر درک کنیم، بلکه به طور بالقوه می‌توانیم درمان‌های دقیق‌تری برای این بیماری ایجاد کنیم. فردریک مونیر در دانشگاه کوئینزلند استرالیا

با این حال، از آنجایی که این مطالعه نمرات افراد با سابقه کووید-19 را با افراد مورد مطالعه قبل از همه گیری مقایسه کرد، محققان نمی توانند به طور قطعی بگویند که تفاوت های مشاهده شده به دلیل این بیماری است. وایلد می‌گوید، ممکن است استرس ناشی از زندگی در یک بیماری همه‌گیر نیز نقش داشته باشد.

اگرچه در حال حاضر به خوبی پذیرفته شده است که کووید-19 می تواند باعث کاهش مداوم در شناخت شود، در کنار سایر علائم، اکثر مطالعات قبلی که این موضوع را ارزیابی می کردند، از تست هایی استفاده می کردند که برای ارزیابی زوال عقل در نظر گرفته شده بود. می‌گوید: «این آزمایش‌ها اندازه‌گیری‌های خیلی ظریفی را ارائه نمی‌کنند، و واقعاً انواع عملکردهای مغز را اندازه‌گیری نمی‌کنند». کنور وحشی در دانشگاه وسترن در انتاریو، کانادا.

به نظر می رسد کووید-19 بر برخی از عملکردهای مغزی بیش از سایرین تأثیر می گذارد. وایلد می‌گوید سرعت پردازش با میانگین نمرات کمتر از گروه کنترل برابر با پیری 8.5 سال بود. به طور متوسط، نمرات پردازش کلامی و استدلال نیز در میان افرادی که گفته بودند به کووید-19 مبتلا شده اند، به طور قابل توجهی پایین تر بود.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2342931-covid-19-appears-to-affect-memory-less-than-other-aspects-of-cognition/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

سپس محققان نمرات شرکت‌کنندگان را با 7832 نفری که ارزیابی را قبل از همه‌گیری تکمیل کردند، مقایسه کردند. وایلد می‌گوید، آن‌ها دریافتند که به‌طور متوسط، افرادی که عفونت قبلی کووید-19 را گزارش کرده‌اند، نمرات کلی شناختی به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر دارند – معادل پیری در حدود 4.5 سال. آنهایی که عفونت شدیدتر داشتند بدترین امتیاز را داشتند، اما حتی افراد مبتلا به بیماری خفیف نیز دچار اختلالاتی بودند.

او می‌گوید: «آنچه که در مرحله بعد روی آن کار می‌کنیم، در واقع بررسی این است که مردم چگونه از نظر شناخت با خود قبل از همه‌گیری مقایسه می‌شوند.

محققان از 478 بزرگسالی که عفونت قبلی با کووید-19 را گزارش کرده بودند خواستند آزمایش را تکمیل کنند. آزمایش شرکت کنندگان بین یک هفته تا نه ماه قبل از مطالعه مثبت بود و مشخص نیست که آیا آنها بیش از یک بار به ویروس مبتلا شده اند یا خیر. حدود 14 درصد گفتند که به دلیل بیماری خود در بیمارستان بستری شده اند.

افرادی که کووید-19 داشته اند ممکن است در جنبه های مختلف شناختی دچار اختلالات مداوم باشند، اما به نظر می رسد حافظه کمتر تحت تأثیر قرار می گیرد.

کووید-19 می تواند بر شناخت تأثیر بگذارد

قابل توجه است که محققان هیچ تفاوت قابل توجهی در حافظه پیدا نکردند، اگرچه مطالعات دیگر نشان داده اند. وایلد می‌گوید: «حافظه یک اصطلاح کلی است که چند نوع مختلف حافظه را در بر می‌گیرد. او می‌گوید که ابزار ارزیابی مورد استفاده در این مطالعه بیشتر به سمت اندازه‌گیری حافظه کوتاه‌مدت گرایش دارد که ممکن است تفاوت‌ها را توضیح دهد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار