تصمیم دولت سیزدهم برنج ملی را ارزان کرد

به گزارش ایرنا، هر ساله با رشد نرخ تورم شاهد افزایش قیمت برنج هستیم اما در دولت های گذشته با اعمال ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، قیمت این محصول افزایش چشمگیری داشته است. که باعث گران شدن برنج ایرانی شده است به طوری که قیمت برنج ایرانی به ارقام بالاتری از 28 تا 34 هزار تومان در هر کیلو رسیده و این افزایش قیمت منجر به کاهش تقاضا و در نهایت رکود بازار این محصول شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت برنج ایرانی در ارقام پرمحصول با نرخ 58 هزار تومان در شمال کشور به فروش می رسد.

بر اساس آمارهای موجود، نیاز سالانه برنج کشور حدود 3 میلیون تن است و در سال های اخیر به دلیل خشکسالی ها و محدودیت منابع آبی، به طور متوسط ​​1.5 تا 2 میلیون تن از این محصول در داخل کشور تولید می شود و مابقی کشور. نیاز بین 1 تا 1.5 میلیون تن از محل واردات تامین می شود.

«مسیح کشاورز» دبیر انجمن واردکنندگان برنج در این باره گفت: کشورهای برنج فروش در فصل ممنوعیت واردات ما محصول خود را برداشت می کردند و برنج را می شد با قیمت مناسب خریداری کرد. اما به محض خرید از ایران پس از فصل ممنوعیت واردات، برنج را با قیمت های بالاتری فروختند که باعث افزایش قیمت برنج خارجی در بازار شد.

بر اساس آمار شرکت بازرگانی دولتی ایران، کشور برای حفظ ذخایر خود همواره به برنج نیاز دارد و کمبودی در عرضه، نگهداری و عرضه این محصول در بازار با قیمت مناسب وجود ندارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84828184/%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

واردات برنج در فصل برداشت این محصول در کشور هر سال به مدت چهار ماه (از تیر تا مهرماه) ممنوع شده است که منجر به افزایش قیمت برنج تولیدی در کشور شده است. قیمت برنج خارجی .

همچنین به گفته برخی کارشناسان حوزه کشاورزی، احتمال کاهش مجدد قیمت برنج در شمال کشور وجود دارد، زیرا علاوه بر کاهش تقاضا، در هفته های اخیر با افزایش برداشت نیز مواجه هستیم. ، که بازار این محصول را متعادل خواهد کرد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و کاهش مبادلات تجاری و اصلاح نظام پولی، دولت سیزدهم توانست عمده برنج مورد نیاز کشور را تامین و وارد کند تا درآمد اقشار فرودست جامعه از بین برود. نگران ارائه این محصول باشید در عین حال با لغو ممنوعیت واردات برنج (آزادسازی واردات) در فصل برداشت، قیمت این محصول در بازار داخلی کاهش یافت، به طوری که قیمت برنج ایرانی مرغوب (هاشمی و طارم) قبل از برداشت در شمال 120 هزار تومان بود که کشور به قیمت هر کیلو 85 هزار تومان رسیده است و این موضوع در کاهش قیمت برنج در استان های دیگر کشور از جمله تهران موثر بوده است.

به گفته علی غلامی یکی از شالیکاران شمال کشور، قیمت هر کیلوگرم برنج ممتاز در مراکز تولیدی هم اکنون به 85 هزار تومان رسیده است که با قیمتی نزدیک به 100 هزار تومان در تهران به فروش می رسد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار