تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)

این تلسکوپ مجموعه‌ای از اهداف علمی متنوعی دارد، از جمله بررسی سیارات فراخورشیدی نزدیک، مطالعه ستارگان اولیه، رصد سیاه‌چاله‌های کلان پرجرم و جستجوی نشانه‌هایی از ماده تاریک سرد. از آن برای مطالعه کهکشان‌های جوان، پاسخ به سؤالاتی در مورد نحوه قرار گرفتن کهکشان‌ها با هم و برای مشاهده شکل‌گیری ستاره‌ها از میان ابرهای غبار استفاده می‌شود. اما با مطالعه اجرام منظومه شمسی مانند مریخ، غول‌های گازی، پلوتون و حتی برخی از سیارک‌ها و دنباله‌دارها، به خانه بسیار نزدیک‌تر به نظر می‌رسد.

JWST در 8 ژانویه 2022 به طور کامل مستقر شد و در 24 ژانویه به مقصد رسید. در 16 مارس 2022، برای اولین بار تمام آینه های خود را بر روی یک ستاره تابید.

JWST در نقطه ای دورتر از زمین از هابل قرار دارد که در ارتفاع حدود 570 کیلومتری از سطح زمین می چرخد. JWST در نقطه لاگرانژ بین زمین و خورشید قرار دارد، نقطه ای که در آن جاذبه گرانشی بین دو جسم در حال چرخش متعادل می شود، به این معنی که چیزی که در آن نقطه قرار می گیرد می تواند با کمی تلاش در آنجا بماند. پنج مورد از آنها در منظومه زمین-خورشید وجود دارد، و یکی از آنها که JWST در آن خواهد ماند، در 1.5 میلیون کیلومتری (1 میلیون مایل) از زمین، در جهت دور از خورشید است که نقطه لاگرانژی 2 یا L2 نامیده می شود.

چند روز بعد، محققان قدیمی ترین کهکشان کشف شده را در داده های JWST مشاهده کردند. قدمت این کهکشان تنها 300 میلیون سال پس از انفجار بزرگ است که 100 میلیون سال از قدیمی ترین کهکشان شناسایی شده قبلی، GN-z11 قدیمی تر است.

اگرچه JWST اغلب به عنوان جایگزینی برای هابل توصیف می شود، اما قابلیت های آن کمی با تلسکوپ نمادین قبلی متفاوت است. در حالی که تلسکوپ فضایی هابل در درجه اول به بخش های بصری و فرابنفش طیف الکترومغناطیسی نگاه می کند، JWST به طول موج های بلندتر در مادون قرمز نگاه می کند.

JWST متفاوت از هابل طراحی شده است، با آرایه ای از 18 آینه شش ضلعی که به شکل لانه زنبوری به قطر 6.5 متر در مقایسه با آینه اولیه کروی هابل با قطر 2.4 متر قرار گرفته اند. این بدان معناست که JWST در مقایسه با تلسکوپ فضایی هابل، مساحتی 6.25 برابر بزرگتر برای جمع آوری نور دارد. JWST دارای دوربین های ارتقا یافته است و توسط یک آفتاب گیر با عرض 22 متر در 12 متر محافظت می شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) جانشین ناسا برای تلسکوپ فضایی هابل است. رصدخانه فضایی جاه طلبانه در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ با موشک آریان ۵ آژانس فضایی اروپا (ESA) پس از یک سری تاخیر از سایت پرتاب فرودگاه فضایی اروپا در نزدیکی کورو، گویان فرانسه، بلند شد. از زمانی که این پروژه برای اولین بار در سال 1996 مورد توجه قرار گرفت، هزینه های آن از 0.5 میلیارد دلار به نزدیک به 10 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در 12 ژوئیه 2022، ناسا اولین مجموعه از تصاویر علمی با وضوح کامل را از JWST منتشر کرد که شامل تصویری از سحابی کارینا، سحابی هشت انفجار، گروهی از کهکشان‌ها به نام پنج نفره استفان و خوشه‌ای از کهکشان‌هایی بود که نور را از آن بیرون می‌کشیدند. اشیاء پشت آن در همان زمان، ناسا تجزیه و تحلیلی از ترکیب یک سیاره فراخورشیدی به نام WASP-96b منتشر کرد و بی سر و صدا تصویری از مشتری منتشر کرد.

JWST طوری طراحی شده است که حتی به دوردست های جهان قابل مشاهده نگاه کند و به گذشته نگاه کند. نور اجسام در این بخش دوردست از کیهان – مانند کهکشان های اولیه – به شدت به سمت قرمز منتقل می شود، به این معنی که برای رصد آنها به تلسکوپ های فروسرخ نیاز داریم. JSWT می‌تواند به اندازه کافی دور ببیند تا ببیند جهان در حدود 100 تا 250 میلیون سال پس از انفجار بزرگ، حدود 13.6 میلیارد سال پیش، زمانی که اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها شروع به شکل‌گیری کردند، چگونه به نظر می‌رسید.

درباره درک ما از کیهان بیشتر بدانید


منبع: https://www.newscientist.com/definition/james-webb-space-telescope-jwst/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار