توهم اولتراسوند می تواند دکمه های صفحه لمسی را واقعی جلوه دهد

شاتراستاک/زیابیچ

اکنون، مایکل ویرتلوسکی در دانشگاه صنعتی دلفت هلند و همکارانش صفحه ای شیشه ای ساخته اند که می تواند به سرعت اصطکاک آن را تغییر دهد. این کار را با یک محرک انجام می دهد که امواج اولتراسونیک را برای ارتعاش صفحه آزاد می کند.

وقتی جوش را با انگشت فشار می دهید، پوست با اصطکاک در آنجا کشیده می شود و زمانی که جوش آزاد می شود، اصطکاک کاهش می یابد و پوست شل می شود. مهار این اثر با تغییر ناگهانی اصطکاک سطح با استفاده از امواج فراصوت می‌تواند اشیا را متفاوت جلوه دهد، اما مشخص نبود که چگونه این اتفاق افتاده است یا این اثر تا چه حد قابل اطمینان است.

توهمی که از اولتراسوند برای ایجاد حسی مانند فشار دادن یک دکمه از سونوگرافی استفاده می کند، می تواند برای افزودن ابعاد اضافی به دستگاه های صفحه لمسی استفاده شود.

این تیم نحوه عملکرد این اثر را روی 12 نفر آزمایش کردند و دریافتند که وقتی اصطکاک به دلیل موج اولتراسونیک با طول موج 2 میکرومتر یا بیشتر کاهش می‌یابد، 75 درصد احتمال دارد که احساس کند دکمه‌ای را فشار داده است. Wiertlewski می گوید: «ما درک بهتری از نحوه طراحی این دکمه های مجازی داریم.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2358256-ultrasound-illusion-could-make-buttons-on-a-touchscreen-feel-real/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

محققان دوربینی را در زیر صفحه نصب کردند تا بررسی کنند که وقتی افراد شیشه را فشار می‌دهند چه اتفاقی می‌افتد، سپس از امواج فراصوت برای تأثیرگذاری بر رویه‌ها استفاده کردند. «با نگاه کردن به تصاویر متوجه شدیم که استرس وجود دارد [in the form of] انرژی الاستیک، که در هنگام فشار دادن روی یک جسم در پوست ذخیره می شود و ما قادریم این انرژی را آزاد کنیم. “این نسخه این تصور را ایجاد می کند که جسم در واقع در حال حرکت است.”

این فناوری استفاده هوشمندانه از اولتراسوند است که می تواند برای واقعیت مجازی و انواع جدید صفحه نمایش های لمسی بسیار مفید باشد. پاتریک هاگارد در دانشگاه کالج لندن یکی از مشکلات صفحه‌های لمسی این است که تا زمانی که واقعاً نگاه نکنید، نمی‌توانید کاری را که انجام می‌دهید ببینید، در حالی که اکنون می‌توانید احساس کنید که چه کار می‌کنید، اگر بتوانید احساس فشار دادن روی کلیدهای خاصی را ایجاد کنید.

دست یک زن با استفاده از صفحه نمایش لمسی
به لطف ارتعاشات اولتراسونیک، نمایشگرهای لمسی مانند این احساس می‌کنند که دکمه‌های قابل فشاری دارند

یک موج اولتراسوند که برای مدت کوتاهی انگشت شما را روی یک صفحه شیشه‌ای معلق می‌کند، می‌تواند این احساس را ایجاد کند که به تازگی دکمه‌ای را فشار داده‌اید، که می‌تواند برای واقعیت مجازی یا انواع جدید صفحه‌نمایش مفید باشد.

فن آوری


8 فوریه 2023

اولتراسوند احساس فشار دادن و رها کردن یک دکمه را با حرکت مختصر انگشت و کاهش اصطکاک تقلید می کند که باعث شل شدن پوست می شود.

ارتعاش اولتراسونیک با استفاده از صفحه نمایش شیشه ای نازک کار می کند، که می تواند به عنوان یک لایه دیگر در بالای صفحه نمایش موجود اضافه شود، اما ابتدا آزمایش بیشتری لازم است. او می‌گوید برای مثال، به نظر می‌رسد این اثر برای افرادی که پوست انگشتان بسیار سفت دارند، مانند گیتاریست‌ها، کمتر قابل توجه است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار