تکامل انسان: شکل مغز در 160000 سال گذشته به سختی تغییر کرده است

M. Ponce de León و Ch. Zollikofer/Univ. از زوریخ

تجزیه و تحلیل فسیلی نشان می دهد که تغییرات در شکل پازل در طول تکامل انسان به جای تغییرات در خود مغز با تغییرات در چهره مرتبط است.

انسان


1 آگوست 2022

چهره انسان تا حدود 20 سالگی به رشد خود ادامه می دهد، اما مغز تا سن 6 سالگی به حدود 95 درصد اندازه بزرگسالان می رسد.

نویسندگان حق دارند در مفروضات خود محتاط باشند کریس کوردیه در موزه تاریخ طبیعی لندن.

او می گوید، شواهد کمی از تغییرات عمده رژیم غذایی از اواسط تا اواخر عصر حجر وجود دارد که این تغییرات رخ داده است. از میان بسیاری از علل احتمالی، کاهش اکسیژن رسانی ممکن است بیشتر باشد زیرا انسان ها قفسه سینه کوچک تری ایجاد کرده اند و ظرفیت ریه کمتری دارند.

اما شواهد فسیلی اندک است و نیروهای متقابل زیادی در حال بازی هستند. برای مثال، جمجمه ای با صورت بزرگ، مغز بزرگی را در خود جای دهد، اما صورت کوچک، مسائل را پیچیده می کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2331652-shape-of-human-brain-has-barely-changed-in-past-160000-years/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

جمجمه یا محفظه مغز انسان‌های مدرن اولیه مربوط به 200000 سال پیش از نظر اندازه تفاوت قابل توجهی با جمجمه امروزی ندارد، اما شکل بسیار متفاوتی دارد که نشان می‌دهد مغز در طول زمان گرد شده است.

مقایسه پازل های کودکان انسان مدرن با بزرگسالان برای اولین بار به محققان این امکان را داده است که نقش مغز را در تکامل جمجمه جدا کنند.

برای داستان انسانی ما، یک خبرنامه ماهانه رایگان در مورد انقلاب باستان شناسی و تکامل انسان ثبت نام کنید.

فرضیه اصلی این است که تغییرات رفتاری، مانند توسعه ابزار و هنر، باعث شکل از یک مرد دانا مغز برای تغییر و به نوبه خود جمجمه ای که از آن محافظت می کند.

بازسازی دیجیتال جمجمه کودکان و بزرگسالان مربوط به 160000 سال پیش

محققان با احتیاط فرض می کنند که تغییر در رژیم غذایی یا کاهش نیاز به اکسیژن می تواند عامل این امر باشد.

تیم از دریافت که در حالی که اندازه و نسبت جمجمه از ح. عاقل کودکان 160000 سال پیش به طور کلی با نوزادان امروزی قابل مقایسه بودند، بزرگسالان به طور قابل توجهی با بزرگسالان مدرن متفاوت به نظر می رسیدند، با چهره های بسیار بلندتر و ویژگی های برجسته تر.

زولیکوفر می‌گوید: اگر کودکان فسیلی – با مغزهای تقریباً کاملاً توسعه‌یافته – شبیه انسان‌های زنده هستند، اما جمجمه‌های فسیل‌های بزرگسالان بسیار متفاوت است، می‌توانیم تغییر شکل مغزها را رد کنیم. و اگر مغز عامل تغییر نیست، باید به دنبال چیز دیگری مانند تنفس، خوردن یا حرکت باشیم.»

بازسازی دیجیتال جمجمه فسیلی کودکان و بزرگسالان

مرجع مجله: PNAS، DOI: 10.1073/pnas.2123553119

برای بررسی علل دگرگونی پازل، کریستوفر زولیکوفر در دانشگاه زوریخ در سوئیس و همکارانش جمجمه 50 انسان انسان را که از اتیوپی و اسرائیل بازیابی شده بودند به صورت دیجیتالی بازسازی کردند. ح. عاقل به خوبی مرد ایستاده و نمونه های نئاندرتال برای مقایسه. سپس مدل های سه بعدی فسیل ها با 125 نمونه انسان مدرن مقایسه شد.

بر اساس یک مطالعه، دگرگونی فیزیکی جمجمه انسان در 160000 سال گذشته احتمالاً به دلیل تغییرات چهره ناشی از تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی بوده است، نه تکامل خود مغز همانطور که قبلاً تصور می شد.

صورت انسان‌های امروزی بسیار کوچک‌تر و با فرورفتگی‌های ظریف‌تر از چهره‌های اجدادشان است. مطالعات نشان می دهد که این تغییر زمانی شتاب گرفت که شکارچیان-گردآورنده کشاورز شدند در حدود 12000 سال پیش و احتمالاً به دلیل بار کمتری بر روی جمجمه ناشی از جویدن، غذاهای نرم تری می خوردند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار