حسگرهای آب و هوا می توانند با استفاده از نور خورشید برای همیشه در استراتوسفر شناور باشند

تصویر رصد زمین از ایستگاه فضایی بین‌المللی G5YCKR که توسط اعضای خدمه اکسپدیشن 48 گرفته شده است که انعکاس خورشید از اقیانوس و لایه نازک جو را نشان می‌دهد که از زمین در برابر فضا محافظت می‌کند.

حسگرهای کوچکی که فقط با نور خورشید کار می کنند می توانند به طور نامحدود در استراتوسفر شناور باشند و اندازه گیری های مربوط به آب و هوا را انجام دهند.

نور خورشید می تواند حسگرها را در آسمان شناور کند

یک اثر شناخته شده برای معلق شدن اجسام مسطح دو طرفه به نام فوتوفورز وجود دارد. این زمانی اتفاق می افتد که یک طرف نور زیاد و طرف دیگر خیلی کم جذب می کند و اختلاف دما ایجاد می کند. این گرادیان دما، دقیقاً مانند اینکه چگونه اختلاف دما در جو باعث ایجاد باد می‌شود، باعث می‌شود مولکول‌ها به گونه‌ای حرکت کنند که نیروی بالابرنده روی جسم ایجاد کند.

دستگاهی که از اختلاف دما برای معلق شدن استفاده می کند، می تواند حسگرهای کوچکی را به طور نامحدود در استراتوسفر شناور کند، به عنوان مثال برای نظارت بر آب و هوا.

فن آوری


20 اکتبر 2022


منبع: https://www.newscientist.com/article/2343594-weather-sensors-could-float-forever-in-the-stratosphere-using-sunlight/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

عکس از NASA/Alamy

توسط احمد گل کار

احمد گل کار