خودکفایی گندم با تصمیمات دولت سیزدهم امکان پذیر است

رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: با توجه به پایین بودن قیمت گندم نسبت به سایر نهاده های دامی، سال گذشته 20 درصد گندم مصرفی کشور به مزارع، دامداری فرستاده شد و دولت نتوانست آن را خریداری کند.

وی افزود: اکنون در شورای قیمت برای قیمت‌ها، قیمت‌ها از سوی استان‌ها درخواست و سوال می‌شود که در صورت تداوم این مشکل در آینده مشکلی در تولید و خرید گندم کشاورزان نخواهیم داشت.

هاشمی از دولت خواست افزایش قیمت کود را از 100 درصد به 50 درصد کاهش دهد تا روند تولید و تغذیه گیاه با مشکل مواجه نشود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84903884/%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D9%81%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%B5%D9%85%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85-%D8%B4%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی درباره پرداختی گندم کاران نیز گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته 4 برابر بیشتر به کشاورزان پرداخت کرده است که رقم قابل توجهی است.

هاشمی گفت: به دلیل اقدامات نادرست دولت دوازدهم برای حمایت از تولید، سال گذشته 15 تا 20 درصد کود پایه در مزارع گندم به دلیل گرانی جذب نشد که این امر بر تغذیه گیاه و حاصلخیزی خاک تأثیر نامطلوبی داشت.

وی با اشاره به اینکه در ابلاغیه ملی الگوی کشت آمده است: همه اقدامات دولت و شورای اسلامی برای کشاورزان موفقیت آمیز بوده است زیرا همه سیاست ها و تصمیمات در شورای اقتصاد پشت درهای بسته اتخاذ شده است که انحصاری بوده است. به یکی یا در قالب شورا انجام نشد که کشاورزان به آن اعتراض کردند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران، کودهای فسفاته و پتاسیم مورد نیاز کشور را وارداتی و تولید داخل نمی داند و افزود: اکنون تنها کود اوره در کشور تولید می شود که از 260 هزار تومان به 550 هزار تومان افزایش یافته است.

ارسال بیش از 20 درصد گندم مصرفی کشور به مزارع دولت قبل

رئیس بنیاد ملی کشاورز گفت: از زمان فعالیت دولت سیزدهم و همسو شدن قیمت گندم با قیمت های جهانی، کشاورزان برای اولین بار با مشکل مالی مواجه نشده اند و توانسته اند برای فرهنگ سازی خود برنامه ریزی کنند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: دولت های گذشته برای اینکه مردم را راضی نگه دارند، همواره هزینه حمایت از مصرف کننده را از جیب گندم کاران پرداخت کرده اند و آن مشکل در دولت سیزدهم حل شده و کشاورزان نیز دیده شده اند.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران با تاکید بر رضایت کشاورزان از قیمت خرید تضمینی گندم گفت: اقدامات خوب دولت سیزدهم در سال های آینده دیده می شود.

هاشمی ادامه داد: در سال 1378 کمیسیون کشاورزی مجلس به ریاست ساداتی نژاد این موضوع را پیگیری کرد به همین دلیل برخی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل شورای قیمت با حضور 9 نفر (3 نفر از اعضای دولت و 6 نفر از اعضای خصوصی) متشکل از گندم ملی را دادند. بنیاد باغداران، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اتاق شرکت‌ها و تعاونی‌های روستایی و کشاورزان خبره، معاون رئیس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و دو نماینده مجلس به عنوان ناظر نتایج سال جاری را با افزایش خرید گندم ارائه کردند. .

وی افزود: با توجه به هزینه های فعلی تولید، قیمت خرید تضمینی مناسب است، هرچند به نظر می رسد با افزایش قیمت کود، بار دیگر در زمینه مصرف کود با مشکل مواجه خواهیم شد و دولت باید در این زمینه چاره اندیشی کند. توجه.

هاشمی نیاز سالانه گندم کشور را 14 میلیون تن برآورد نمی کند و حتی با مدیریت کاهش ضایعات نان، افزایش کیفیت و واقعی سازی قیمت ها می توان با تولید کمتر از 10 میلیون تن نیاز کشور را تامین کرد.

هاشمی افزود: حتی در سال هایی که قیمت گندم در دولت های گذشته نزدیک به قیمت واقعی بود، همواره به دلیل عدم دخالت تشکل ها و نمایندگان کشاورزان مورد اعتراض بود و معتقد بودیم که تصمیماتی در این زمینه گرفته نشده است. حوزه. توصیه برای کشاورزان در حالی که سال هاست بحث به روز رسانی قیمت گندم مطرح شده و یکی دو سالی است که به قیمت تمام شده نزدیک شده است.

رضایت تولیدکنندگان گندم از نرخ جدید خرید تضمینی

هاشمی گفت: با توسعه نزدیک به 500 هزار هکتار مزارع دیم قطعا به خودکفایی و خودکفایی این محصول نزدیک می شویم.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران معتقد است: اقدامات دولت سیزدهم در سیاست گذاری، افزایش سطح زیر کشت دیم، ورود دستگاه هایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، کشت تحت قرارداد و اعلام به موقع است. قیمت خرید تضمینی گندم موفق به افزایش تولید و تداوم آن شد.

به گفته وی، اگر دولت سیزدهم توجه ویژه ای به این بخش نداشت، امروز به دلیل شوک قیمت جهانی گندم و جنگ روسیه و اوکراین، برای تامین امنیت غذایی کشور با مشکل جدی مواجه بودیم. زیرا در ماه های اخیر چین اکثریت گندم را از بازار جهانی گرفته، خریداری و ذخیره کرده است.

وی بیان کرد: مهمترین عامل افزایش خرید گندم در دولت سیزدهم تعیین نرخ مناسب برای جلوگیری از احتکار، قاچاق، مصرف گندم به جای نهاده های دامی و سایر تحقیقات انتفاعی در این بخش است.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: البته میزان تولید گندم در سال گذشته طبق آمار کمتر از امسال نبوده است، اما به دلیل اقدامات نامناسب دولت قبل میزان خرید تا 4.5 پایین بوده است. میلیون تن از این محصول از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی کودهای شیمیایی گفت: قیمت جهانی کودهای فسفاته یک میلیون و 800 هزار تومان است که تهیه آن برای کشاورزان سخت است.

وی نیاز سالانه تجارت و صنعت را 2 میلیون تن ندانست و افزود: هر ساله یک میلیون تن نیاز تجارت و صنعت ذخیره می شود.

«عطاءالله هاشمی» در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص وضعیت تولید گندم و رضایت کشاورزان از قیمت نرخ خرید تضمینی، گفت: امسال نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم 11 هزار و 500 تومان تصویب شد. که قیمت واقعی گندم را به میزان خرید نشان داد در سال جاری 7.2 میلیون تن گندم از کشاورزان دریافت شد.

وی گفت: دولت سیزدهم با اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها و حذف ارز 4200 تومانی که باعث فساد و رانت شده بود، توانست از انحراف گندم خوراکی به دامداری ها جلوگیری کند و عمده گندم را از کشاورزان خریداری کند.

جذب کمتر از 20 درصد کود اساسی مورد نیاز در دولت دوازدهم

توسط احمد گل کار

احمد گل کار