سطح زیر کشت زعفران در قطب پسته ایران 9 برابر شده است

شهرستان رفسنجان با بیش از 320 هزار نفر جمعیت در 100 کیلومتری شمال غربی مرکز استان کرمان قرار دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84922117/%D8%B3%D8%B7%D8%AD-%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D8%B2%D8%B9%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B7%D8%A8-%D9%BE%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DB%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%D8%AFوی با بیان اینکه برداشت زعفران از اول آبان ماه هر سال آغاز می شود و به مدت یک ماه ادامه دارد، گفت: به طور متوسط ​​در هر هکتار سه تا چهار کیلوگرم زعفران برداشت می شود و 40 درصد این محصولات در راویز کشت می شود. با توجه به شرایط مساعد و خنک آب و هوایی، در هر هکتار حتی 12 کیلوگرم زعفران در این منطقه برداشت شد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: ترویج کشت و توسعه زعفران از سال 1396 با از بین رفتن 90 درصد محصول پسته در دستور کار قرار گرفت تا کشاورزان بتوانند از طریق کشت های جایگزین و در طرح توسعه با کمک دانشگاه ولیعصر (عج) درآمد کسب کنند. . این کشت در خانمان انجام می شد و علاوه بر راویز و خانمان، در سایر نقاط شهر مانند سرچشمه، دره و اودرج نیز زعفران داریم.

ترویج کشت و توسعه زعفران از سال 1396 با از بین رفتن 90 درصد محصول پسته در دستور کار قرار گرفت تا کشاورزان از کشت های جایگزین کسب درآمد کنند.

اما به دلیل سرمازدگی، آفات مختلف، خشکسالی و به دنبال آن کم آبی، شوری آب و عوامل دیگری مانند باغداری سنتی، روند تولید پسته در این منطقه در سال های اخیر به تدریج محدود شده است تا اینکه در سال جاری برداشت این محصول کاهش یافته است. کمتر از 10000 رسیده این زمانی است که میزان تولید پسته رفسنجان در سال های گذشته بیش از 250000 تن بوده است.

رضایی بیان کرد: کشاورزان برای حصارکشی مزرعه زعفران برای جلوگیری از هجوم حیوانات می توانند دستورالعمل فنس کشی را از جهاد کشاورزی دریافت کنند و از نرده ها برای حصارکشی زمین استفاده کنند.

به گزارش ایرنا رفسنجان، در شمال غربی استان کرمان، قطب مهم و مهم طلای سبز ایران به شمار می رود و بزرگترین جنگل دست کاشت پسته جهان در این منطقه قرار دارد که روزگاری بزرگترین صادرکننده پسته بوده است. در ایران و جهان

پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان زعفران رفسنجان

اگرچه تغییر الگوی کشت برای کشاورزان و باغدارانی که سال ها در یک نوع کشت کار می کنند دشوار است و زمین و اقلیم نیز باید پاسخگو باشد، اما از جمله گزینه های تغییر الگوی کشت در رفسنجان زعفران است. ; اگرچه شایعاتی مبنی بر توسعه این محصول از جمله میزان زمین مورد نیاز و همچنین ارزآوری و درآمد این محصول در رابطه با پسته به گوش می رسد، اما در سال های اخیر این اقدام اجرایی شده و از جمله امیدهایی وجود دارد. برای تغییر الگوی کشت موفق در این منطقه.

سرپرست فرمانداری رفسنجان ادامه داد: حتی زعفران کاران نیز می توانند برای توسعه کشت های جایگزین از جمله زعفران، عناب، گیاهان دارویی، زرشک و … از تسهیلات جهاد کشاورزی بهره مند شوند.

حسین رضایی وی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال پیش بینی می شود 180 کیلو زعفران به ارزش بیش از هفت میلیارد تومان برداشت شود که در مناطق مناسبی مانند راویز، خنامان، سرچشمه، دره در، دره جوز کشت شده است. و اودرج.

سرپرست فرمانداری رفسنجان با بیان اینکه ترویج کشت و توسعه زعفران در این شهرستان از سال 1396 آغاز شده است، گفت: میزان کشت زعفران از پنج هکتار به بیش از 45 هکتار از مزارع زعفران در رفسنجان رسیده است.

وی با اشاره به برداشت 90 کیلو زعفران در این شهرستان در سال گذشته، گفت: آبیاری زعفران در فصل پاییز انجام می شود و این محصول نیز مانند سایر محصولات به تغذیه مناسب نیاز دارد و کافی است و کسانی که قصد کشت بهتر آن را دارند مراجعه کنند. جهاد کشاورزی و پیاز و همچنین سهمیه کودهای فسفاته و نیتروژنه دریافت می کنند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار