شاخ کرگدن با گذشت زمان کوچکتر شده است زیرا شکارچیان غیرقانونی جوایز بزرگی را هدف قرار می دهند

اکثر کرگدن های تصویر شده در طبیعت به دنیا آمده اند اما در زمان عکس ها در باغ وحش ها، پارک های حیات وحش یا پناهگاه ها زندگی می کردند، در حالی که 12 نفر هنوز در طبیعت زندگی می کردند.

کرگدن وحشی جوان در رودخانه حمام می کند

او می‌گوید با این حال، یافته‌های محققان «همه فاجعه‌بار نیستند». این تیم همچنین هزاران تصویر دیگر را در پایگاه داده، از جمله تصاویر هنری، که حاکی از بهبود فزاینده نگرش مردم نسبت به کرگدن ها در چند قرن گذشته است، تجزیه و تحلیل کردند. ویلسون می گوید: «ما به کرگدن ها مثبت تر از همیشه نگاه می کنیم. ما فکر می کنیم که این یک دلیل واقعی برای خوش بینی است [concerning] حفاظت از کرگدن ها

با نقشه برداری از اندازه شاخ ها در طول یک نمودار زمانی، محققان دریافتند که به تدریج در هر گونه کاهش می یابد. ویلسون می‌گوید اگرچه اطلاعات کافی برای ارائه درصدهای دقیق تغییرات اندازه شاخ وجود ندارد، اما روند نزولی در مجموع واضح است و در کرگدن‌های سوماترایی بارزتر است.

او می گوید: «بدیهی است که این خبر بدی برای شکارچیان است، اما متأسفانه برای کرگدن ها نیز خبر بدی است، زیرا اگر شکارچیان به همان میزان شاخ بخواهند، باید به کرگدن های بیشتری شلیک کنند.

از آنجایی که شاخ کرگدن بسیار ارزشمند است، حتی نمونه‌های موزه نیز در قفل نگه داشته می‌شوند و دسترسی به آنها برای اهداف تحقیقاتی دشوار است. بنابراین ویلسون و همکارانش 80 عکس نمایه از کرگدن‌های زنده را تجزیه و تحلیل کردند که مربوط به سال‌های 1886 تا 2019 بود که کارشناسان کرگدن در سراسر جهان در پایگاه داده‌های این سازمان آپلود کرده بودند. مرکز منابع راینومستقر در نزدیکی کمبریج، انگلستان.

یک کرگدن وحشی جوان (Rhinoceros sondaicus)

شکارچیان کرگدن ها را می کشند تا شاخ آن ها را به عنوان غنائم یا کالاهای با ارزش برای داروها و مواد سنتی چینی و ویتنامی از بین ببرند. از بین بردن کرگدن‌هایی با بزرگ‌ترین و با ارزش‌ترین شاخ‌ها ممکن است بقا و تولیدمثل کرگدن‌های شاخ کوتاه را تشویق کرده باشد – ایده‌ای که با تجزیه و تحلیل عکس‌های بیش از یک قرن پشتیبانی می‌شود. اسکار ویلسون در دانشگاه هلسینکی فنلاند.

پایگاه داده ای از عکس های گرفته شده از سال 1886 تا 2019 نشان می دهد که اندازه شاخ به تدریج در پنج گونه کرگدن کاهش یافته است که احتمالاً به دلیل شکار غیرقانونی است.

زندگی


1 نوامبر 2022

مرجع مجله: مردم و طبیعتDOI: 10.1002/pan3.10406

این تیم از نرم افزار تصویربرداری برای محاسبه اندازه گیری های تشریحی مختلف برای هر حیوان استفاده کرد، سپس اندازه شاخ آن را نسبت به اندازه بدنش تخمین زد. از آنجایی که اندازه شاخ بین گونه‌های کرگدن بسیار متفاوت است، تیم برای هر یک از پنج نوع کرگدن که در عکس‌ها نشان داده شده است، نمودار اندازه جداگانه ایجاد کرد: کرگدن سفید (ما سراتوتریوم هستیم، کرگدن هندی (کرگدن تکشاخ، کرگدن جاوه (Rhinoceros sondaicus)، کرگدن سوماترا (دیسرورینوس سوماترا) و کرگدن سیاه (به آنها دو شاخ می گویند) که سه مورد آخر به شدت در معرض خطر هستند.

او می‌گوید فشار شکار غیرقانونی برای کاهش اندازه شاخ نیز می‌تواند اثرات منفی بر رفتار و رفاه کرگدن داشته باشد. ویلسون توضیح می‌دهد: «کرگدن‌ها از شاخ‌های خود برای کارهای مختلف مانند دفاع از قلمرو خود یا یافتن جفت استفاده می‌کنند. “ما فکر می کنیم [these reductions in horn sizes] باید بر نحوه زندگی کرگدن ها تأثیر بگذارد.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2344748-rhino-horns-have-got-smaller-over-time-as-poachers-target-big-prizes/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=homeتوبیاس نولان/ گتی ایماژ

به نظر می رسد شاخ کرگدن در 130 سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است که احتمالاً به دلیل شکار غیرقانونی بوده است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار