شیوع مالاریا در اتیوپی با پشه مهاجم از آسیا مرتبط است

A. Stephensi در آب تخم می گذارد و برای تولید مثل از خون تغذیه می کند و این گونه برای اولین بار در جیبوتی در سال 2012 تایید شد، زمانی که کشور در آستانه از بین بردن مالاریا بود. امروزه این کشور سالانه هزاران مورد دارد.

D3H7KJ آنوفل استفنسی، SEM

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2345214-malaria-outbreak-in-ethiopia-linked-to-invasive-mosquito-from-asia/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

او می گوید: «افزایش زیادی در موارد وجود داشته است، اما هیچ بررسی رسمی در مورد علل این افزایش صورت نگرفته است. بنابراین، تصمیم گرفتیم وارد عمل شویم و تحقیق کنیم.»

بیشتر عفونت های مالاریا در آفریقا توسط پشه ها منتقل می شود آنوفل گامبیا ولی آنوفل استفنسی در ساحل شرقی این قاره جای پای خود را به دست آورد. گسترش این گونه مهاجم می‌تواند تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن مالاریا، یک بیماری منتقله از پشه که باعث مرگ اطرافیان می‌شود را پیچیده کند. 627000 نفر در هر سال.

آنوفل استفنسی، یک گونه پشه مهاجم

زیرا A. Stephensi ترجیح می دهد تخم های خود را در مخازن ذخیره آب ساکن علاوه بر منابع آب در فضای باز بگذارد، می تواند در طول فصل خشک باقی بماند. به جای دو یا سه ماه، [malaria season] 12 ماه در سال خواهد بود ایمن احمن در دانشگاه خارطوم در سودان که در کار شرکت نکرد. احمن می گوید بدون سرمایه گذاری قابل توجه برای جلوگیری از گسترش حشرات، “فاجعه در راه است.”

یک گونه مهاجم از پشه از آسیا با شیوع مالاریا در اتیوپی در اوایل سال جاری مرتبط است. این حشرات حتی در فصل خشک، زمانی که پشه های دیگر فاقد منابع آبی در فضای باز مورد نیاز برای تخم گذاری هستند، باقی می مانند و اکنون به کشورهای همسایه حمله می کنند.

عکس سهام BSIP SA / Alamy

شیوع مالاریا در اوایل سال جاری در اتیوپی با گونه مهاجمی از پشه مرتبط است که می تواند در طول فصل خشک باقی بماند و مبارزه برای جلوگیری از گسترش حشرات را پیچیده می کند.

سلامتی


1 نوامبر 2022

همانطور که تادسه انتظار داشت، آنها یک پیوند قوی بین حضور یافتند A. Stephensi و میزان مالاریا در شهر. حدود 97 درصد از پشه‌هایی که توسط این تیم کشف شد، بودند A. Stephensi.

در طول دهه گذشته، این گونه به اتیوپی، سودان، سومالی، یمن و نیجریه گسترش یافته است. در بهار سال 2022، شهر دیره داوا در شرق اتیوپی شاهد افزایش مالاریا از حدود 200 مورد در سال به حدود 2400 مورد بود.فیتوم تادسه در موسسه تحقیقاتی Armauer Hansen در اتیوپی.

هنگامی که ساکنان به دنبال مراقبت های پزشکی برای مالاریا در دو کلینیک محلی در دیره داوا بودند، تادسه و تیمش تماس های نزدیک بیماران را از نظر بیماری غربالگری کردند و پشه ها را در فاصله 100 متری هر کانون جستجو کردند.. مطالعه آنها از آوریل تا ژوئن 2022 طول کشید و حدود 1000 شرکت کننده را در بر گرفت.

افرادی که در خانه‌هایی با مخازن ذخیره آب زندگی می‌کردند، جایی که حشرات می‌توانستند تخم بگذارند، بیش از سه برابر بیشتر از آنهایی که فاقد مالاریا بودند، آزمایش عفونت مالاریا مثبت بودند. Tadesse این نتایج را در جلسه انجمن پزشکی گرمسیری و بهداشت آمریکا در سیاتل در 1 نوامبر ارائه کرد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار