غدد آدرنال رشد یافته در آزمایشگاه می توانند به درمان بیماری های مرتبط با هورمون کمک کنند

مینی غدد فوق کلیوی رشد یافته در آزمایشگاه

ساساکی توضیح می دهد: “غدد آدرنال ما تقریباً همه چیزهایی را دارند که در دوران رشد اولیه جنین می بینید.” از آنجایی که غدد فوق کلیوی هورمون‌های ضروری برای زندگی را تولید می‌کنند، داشتن یک مدل دقیق از رشد آن‌ها راهی برای درک چگونگی درمان شرایطی که افراد فاقد هورمون‌های مهم آدرنال مانند کورتیزول هستند، ارائه می‌کند.

غدد فوق کلیوی در کلیه ها قرار دارند و مولکول های دخیل در متابولیسم، پاسخ ما به استرس و تولید هورمون های جنسی را تولید می کنند.

مرجع مجله: bioRxiv ، DOI: 10.1101/2022.10.31.514433

غدد رشد یافته در آزمایشگاه حاوی تمام انواع سلول ها و ویژگی های موجود در غدد جنین در سه ماهه دوم بارداری بودند. الگوی فعالیت ژن نیز بین غدد رشد یافته در آزمایشگاه و غدد جنین مشابه بود. علاوه بر این، غدد رشد یافته در آزمایشگاه، هورمون مرتبط با استرس کورتیزول و همچنین پرگننولون را تولید می کنند، مولکولی که بدن برای ساخت بسیاری از هورمون ها از جمله تستوسترون، استروژن و پروژسترون استفاده می کند.

او می‌گوید، با این حال، غدد آدرنال باید به مرحله پس از تولد برسند تا مرحله جنینی تا بتوانیم از این تکنیک برای ایجاد درمان‌های مبتنی بر سلول برای شرایطی که غدد آدرنال را درگیر می‌کنند، استفاده کنیم.

تلاش‌های قبلی برای رشد نسخه‌های کوچک غدد از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (IPS) – سلول‌های بالغی که القا شده‌اند به شکلی برگردند که در آن پتانسیل رشد تقریباً به هر نوع سلولی را داشته باشند – نتوانست نشان دهد آنچه رشد کرده بود مشابه آنهایی که در بدن یافت می شوند.

ساساکی توضیح می‌دهد: «تقریباً هر سه روز، ما باید مخلوط را عوض کنیم و نسبت پنج ماده شیمیایی موجود در ظرف آزمایشگاه را تنظیم کنیم.

مینی غدد فوق کلیوی رشد یافته در آزمایشگاه

غدد آدرنال فعال در آزمایشگاه با فریب دادن نوعی از سلول های بنیادی برای رشد به روشی خاص و با تنظیم مداوم ترکیب مواد شیمیایی که در آن حمام می شوند، رشد کرده اند.

سلامتی


21 نوامبر 2022

کوتارو ساساکی/دانشگاه پنسیلوانیا

این مطالعه تاثیرگذار است زیرا اولین مطالعه ای است که سلول های آدرنال جنینی را از سلول های بنیادی پرتوان القایی تولید می کند. لئونارد گواستی در دانشگاه کوئین مری لندن

این تیم سه سال را صرف ساخت یک کوکتل دقیق از فاکتورهای رشد و مواد شیمیایی کرد که باید اضافه شود تا سلول‌های IPS منفرد در غدد فوق کلیوی جنین به مدت شش هفته رشد کنند.

او می‌گوید، همچنین می‌تواند دری را برای درمان باز کند که در آن سلول‌های خود فرد را در بافت آدرنال رشد می‌دهید که دوباره در بدن کاشته می‌کنید، که می‌تواند به شرایط مرتبط با هورمون مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا فشار خون بالا کمک کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2347987-lab-grown-adrenal-glands-could-help-treat-hormone-related-conditions/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

غدد آدرنال ریز انسان شبیه به غدد موجود در جنین های 4 ماهه برای اولین بار از سلول های بنیادی در آزمایشگاه رشد کردند. این درک می تواند به توسعه درمان هایی برای شرایطی کمک کند که در آن این غدد به درستی کار نمی کنند.

اکنون، کوتارو ساساکی در دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش سلول های IPS مشتق شده از خون سه نفر را در غدد فوق کلیوی با عرض حدود 2 میلی متر کشت دادند.

ساساکی و همکارانش در تلاش هستند تا این زمان توسعه را افزایش دهند.

برای خبرنامه رایگان بررسی سلامت ما ثبت نام کنید که اخبار سلامت، غذا و تناسب اندام را که می توانید به آنها اعتماد کنید، هر شنبه به شما می دهد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار