پالس های الکتریکی تعداد کوسه هایی که به طور تصادفی به دام افتاده اند را به شدت کاهش می دهد

راب انور

دستگاه SharkGuard کوچک است، اما یک بازدارنده عالی در برابر کوسه‌ها و اشعه‌هایی است که ممکن است شکار شوند.

اولین آزمایش فناوری “SharkGuard” تا 91٪ باعث کاهش صید جانبی کوسه های آبی و پرتوهای دریایی تا 91٪ شد، اما هیچ تاثیری بر ماهی تنی که ماهیگیران هدف قرار می دادند نداشت.

فن آوری


21 نوامبر 2022

دوهرتی تحت تاثیر عملکرد دستگاه در این زمینه قرار گرفت.

مرجع مجله: زیست شناسی فعلی، DOI: 10.1016/j.cub.2022.09.003

دوهرتی و همکارانش برای آزمایش این فناوری، SharkGuard را در دو کشتی ماهیگیری در سواحل جنوب فرانسه در 11 سفر مختلف در تابستان 2021 مستقر کردند. هر کشتی مجهز به 22 لانگ لاین با بیش از 9000 قلاب بود. در هر دو کشتی، نیمی از قلاب‌ها به طور متناوب با یک دستگاه SharkGuard محکم می‌شدند تا ببینند آیا تفاوتی در صید کوسه بین قلاب‌های پالسی و غیرپالسی وجود دارد یا خیر. SharkGuard صید جانبی کوسه آبی را کاهش داده است (Prionaceae glauca) و پرتوهای دریایی (Pteroplatytrygon violacea) به ترتیب 91 و 71 درصد. ماهی تن قرمز (تونوس تونوس)، فاقد اندام های حسی الکتریکی، بی تفاوت به نظر می رسید.

تجهیز یک قایق ماهیگیری لانگ لاین به SharkGuard حدود 20000 دلار هزینه دارد و عمر باتری دستگاه ها 65 ساعت است که سازنده ماهی دریایی در حال حاضر روی تمدید آن کار می کند. با این حال، هزینه و تلاش اولیه می تواند با اجازه دادن به ماهیگیران برای صید بیشتر گونه های هدف جبران شود.

دستگاه SharkGuard به همان ابزار ماهیگیری قلاب می شود و چند اینچ بالاتر از یک قلاب وصل می شود. این دستگاه – به اندازه و شکل یک باتری AA – با انتشار یک بار الکتریکی ضربانی کار می کند که یک میدان الکترومغناطیسی در اطراف موقعیت SharkGuard ایجاد می کند.

اگرچه شارک گارد در ابتدا امیدوارکننده به نظر می رسد، اما نتایج را باید با احتیاط در نظر گرفت نیکلاس دالوی در دانشگاه سیمون فریزر در کانادا که در کار شرکت نکردند. این دستگاه ممکن است بین گونه‌های مختلف کوسه‌ها یا پرتوها کارایی متفاوتی داشته باشد، زیرا هر کدام دارای پیکربندی منحصربه‌فردی از اندام‌های حسی الکتریکی هستند.

کوسه ها و اشعه ها دارای اندام های حسی الکتریکی در پوست خود هستند که تغییرات ظریف در میدان های الکتریکی زیر آب را تشخیص می دهند. بنابراین، هدف دستگاه پالس “غلبه بر حواس” است فیل دوهرتی در دانشگاه اکستر در انگلستان. او می‌گوید: مانند یک انسان که خیلی نزدیک به بلندگو در حال پخش موسیقی ایستاده است.

کوسه های صخره خاکستری (Carcharhinus amblyrhynchos) بر فراز یک کف شنی در بورا بورا شنا می کنند

وسیله ای استوانه ای به اندازه یک انگشت کوچک روی زمینه سفید.  این دستگاه دارای دو درپوش رنگی برنزی در انتهای آن است و از طریق قاب شفاف قطعات الکترونیکی داخلی قابل مشاهده است.

دالوی می‌گوید: «واقعاً جالب است که ببینیم چگونه این کار، برای مثال، در کوسه‌های سر چکشی و کوسه‌های ابریشمی کار می‌کند».

کوسه‌های صخره‌ای خاکستری (Carcharhinus amblyrhynchos) در بورا بورا به نظر می‌رسد که یک دستگاه پالس الکتریکی به اندازه نوک انگشت که به قلاب‌ها متصل است، در آزمایش‌های صحرایی اولیه به‌طور قابل‌توجهی شکار کوسه‌ها و پرتوها را کاهش می‌دهد. این فناوری که “SharkGuard” نام دارد می تواند به ماهیگیران اجازه دهد تا گونه های هدفی مانند ماهی تن را برداشت کنند و در عین حال مرگ تصادفی کوسه ها را در سراسر جهان محدود کند.

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2347826-electric-pulses-drastically-cut-number-of-sharks-caught-by-accident/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

“من کاملا شوکه شدم، به خصوص از کوسه آبی… منظورم این است که این کوسه بزرگ است.”

از سال 1970، فراوانی جهانی کوسه ها و پرتوها افزایش یافته است کاهش 71 درصدی. یکی از دلایل اصلی، گیرکردن تصادفی قلاب های ماهیگیری لانگ لاین است که از یک خط اصلی افقی تشکیل شده است که صدها یا هزاران قلاب در زیر آن قرار دارند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار