لزوم استفاده از اصول پدافند بیولوژیکی در کلیه فعالیت های ماهیگیری

وی با برشمردن ماموریت های سازمان شیلات در این حوزه خاطرنشان کرد: در حوزه پدافند غیر زیستی به ارزش های محوری از جمله فرهنگ جهادی و توجه به دو اصل خودکفایی و خوداتکایی، توجه به امنیت غذایی توجه داریم. و سلامت جامعه، تعهد به حفظ ذخایر بیولوژیکی کشور و مسئولیت و ایجاد اطمینان و آسایش جامعه در قبال تهدیدات بیولوژیکی، مأموریت های مشخصی را بر عهده دارد که شامل تدوین سیاست ها، برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت و نظارت بر فعالیت های ماهیگیری در منطقه می باشد. رشته ماهیگیری به منظور تامین امنیت غذایی جامعه.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان تاکید کرد: از آنجایی که پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در زمان بحران بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با استفاده از فعالیت‌های فنی، اداری و غیرنظامی است، در این راستا می‌توان با مواردی مانند اجرای موفق طرح با صید غیرمجاز، در راستای حمایت از جامعه صیادی و حفاظت از ذخایر گرانبهای آبزی سواحل دریای عرب در شهرستان جاسک، فعالسازی سامانه یکپارچه این مدیریت برای رسیدگی به تخلفات صید، اصلاح و تغییر روش صید از لانگ لاین به صید صنعتی و تجاری در آبهای استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای صدور پروانه صید شناور تحت وب.


منبع: https://www.irna.ir/news/84926798/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D9%BE%D8%AF%D8%A7%D9%81%D9%86%D8%AF-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%81%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA%DB%8C

این مسئول درباره عملکرد سازمان شیلات ایران در یک بازه زمانی قریب به 10 ساله بیان کرد: این سازمان در تمامی جلسات کارگروه پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی و تمامی کنفرانس های علمی اخیر پدافند غیرعامل حضور فعال داشته است. . تدوین مقالات و ارائه در قالب سخنرانی و پوستر، داوری مقالات کنفرانس، مشارکت و همکاری فعال در کمیته های علمی کنفرانس ها، همکاری فعال در تدوین و بازنگری دستورالعمل ها، اسناد و ارائه اطلاعات و داده هایی مانند سند راهبرد بیولوژیکی. وزارت جهاد کشاورزی و سند مرزبانی بیولوژیک و همچنین ارزیابی و طبقه بندی مزارع آبزی پروری و کلیه فعالیت های صیادی مهم، حساس و با استفاده از ماتریس اکسل، اجرای اصول پدافند غیرعامل در تدوین، اجراست. و احداث پروژه‌های بندری در استان‌های جنوبی کشور و برگزاری دوره‌ها و مانورهای مختلف آموزشی برای مقابله با بحران‌ها و تهدیدها در استان‌های مختلف است.

وی تصریح کرد: در اجرای دستورات اجباری نهادها بر اساس بند 121 بند 11 قانون برنامه پنج ساله چهارم توسعه بند (ک) بند 201 برنامه پنج ساله پنجم توسعه بند (ج) ماده ماده 106 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و ماده 58 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و دستورالعمل اجرایی بند (ح) تبصره 19 قانون دارایی 1401 کل کشور. منابع اعتباری در نظر گرفته شده و برای اجرای قوانین فوق کلیه طرح‌های پدافند غیرعامل از محل اعتبارات ملی و استانی اجرا می‌شود و برای پیشگیری و حفاظت از هدر رفت منابع هزینه دارد. در زمینه پروژه های مشاوره و مطالعاتی کلیه مجوزهای لازم برای اجرای طرح از سازمان پدافند غیرعامل اخذ می گردد.

وی در خصوص برگزاری هفته پدافند غیرعامل به صورت سالانه گفت: همزمان با هفته پدافند غیرعامل اقداماتی از جمله نصب بنرها و پوسترهای مربوط به هفته پدافند غیرعامل در ورودی خدمات سازمانی و شیلات عمومی استان ها از جمله سخنان مقام معظم رهبری و شعار سالانه پدافند غیرعامل در سامانه هدر و اتوماسیون اداری در هفته پدافند غیرعامل ارسال پیامک با شعار پدافند غیرعامل اجرای رزمایش میزگرد هفته پدافند غیرعامل شرکت در مانور میزگرد سایبری وزارت جهاد کشاورزی و در حوزه سایبری اقداماتی از قبیل تهیه و راه اندازی نرم افزار آنتی ویروس و ضد باگ افزار بومی پادویش بر روی سرورها و رایانه های کاربران نصب و آماده سازی و پیکربندی دستگاه فایروال nat می باشد. در صورت استفاده از شرکت دوران جهت استفاده در لبه شبکه جهت کنترل ترافیک ورودی و خروجی نصب دوربین در اتاق سرور سازمان جهت کنترل، حفاظت و نظارت بر ترافیک ورودی و خروجی.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان شیلات ایران گفت: سازمان شیلات در تحقق اهداف خود ممکن است با چالش ها و تهدیدات مختلفی از جمله تهدیدات محیط زیست طبیعی و بیولوژیکی مواجه شود. از این رو این سازمان برای مقابله با این تهدیدات و بهره برداری از فرصت های پیش آمده، در کنار کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی ضمن شناسایی دقیق تهدیدات، تلاش می کند اقدامات پیشگیرانه برای خنثی سازی آنها را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر پدافند غیرعامل سازمان شیلات ابلاغ دستورالعمل مقابله با آبگرفتگی مزارع آبزی پروری و کاهش واردات تخم قزل آلا را دو اقدام مهم برای کاهش خطر و در راستای پدافند غیرعامل برشمرد.

به گزارش کوک، در سال 1400 سازمان شیلات با دارا بودن 5800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال، جنوب و در جزایر و آبهای ساحلی، حدود 702000 تن گونه آبزی در بخش صیادی و در میان کشورهای بهره بردار تولید کرد. کشور ما بزرگترین تولید کننده آب های دور (غرب اقیانوس هند) رتبه اول و در محدوده IOTC از نظر صید رتبه دوم را دارد.

کوک ادامه داد: با توجه به اولویت های نظارتی و اجرایی سازمان پدافند غیرعامل در بنادر صیادی جنوب کشور با توجه به اینکه اکثر پروژه های اجرایی در نقاط صفر مرزی و در نوار ساحلی است، این سازمان بر اساس پدافند غیرعامل عمل می کند. از جمله بنادر صیادی در استان های جنوبی کشور و مجتمع های پرورش ماهی و میگو (مانند مجتمع پرورش ماهی شهدا قصرشیرین در استان کرمانشاه، مزرعه پرورش ماهی سیروان در استان کردستان و مجتمع پرورش میگو در استان سیستان و بلوچستان و پرورش ماهی در قفس).

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در بخش آبزی پروری با تولید حدود 556 هزار تن شامل ماهی گرمسیری، سردابی، میگو، ماهیان خاویاری و منابع آب نقش موثری در امنیت غذایی جامعه دارد. به ویژه جوامع روستایی

به گزارش روز شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «مجید کوق» افزود: این سازمان با فعالیت هایی همچون آبزی پروری (آب سرد، آب گرم، میگو، ماهیان خاویاری، قفس و…)، صیادی (ساحلی) و آبهای دریایی) و فرآوری (کنسرو، پودر ماهی و فرآوری و بسته بندی) و تولید مواد غذایی آبزیان که توسط بخش خصوصی فعال انجام می شود، نقش مهمی در اشتغال پایدار نه تنها در استان های غیرساحلی، بلکه در مناطق ساحلی کشور و از سوی دیگر در نوار مرزی دریایی و زمینی که در آن فعالیت ها حائز اهمیت است بسیار موثر است.

کوک با بیان اینکه سازمان شیلات برای انجام ماموریت های خود باید ظرفیت مقابله با تهدیدات مختلف از جمله تهدیدات زیستی را داشته باشد، افزود: برای این منظور برنامه ریزی، سیاست گذاری، تامین امکانات و آماده سازی زیرساخت های لازم برای پیشگیری انجام می شود. و کنترل و کاهش آسیب پذیری به عنوان ماموریت جدید سازمان شیلات می باشد

مدیر پدافند بیکار سازمان شیلات، هماهنگی با سازمان های مختلف از جمله سازمان دامپزشکی، سازمان پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران، ایجاد و استقرار سامانه های هوشمند به منظور نظارت دقیق بر مزارع آبزی پروری و صیادی از مهمترین این وظایف است. ناوگان و کنترل و نظارت بر صادرات و واردات محصولات شیلات به منظور کنترل دقیق بازار داخلی با استفاده از اصول پدافند بیولوژیک در کلیه فعالیت های ماهیگیری، تقویت نظام آموزشی و فرهنگ سازی و تحقیقات در زمینه پدافند بیولوژیک، تعاملات لازم با بانک ها و بیمه ها به منظور پیشگیری از بروز بحران در مواقع ضروری، اعمال سیاست های ویژه در مزارع پرورش ماهی و کلیه فعالیت های صیادی در مناطق مرزی، بومی سازی دانش پرورش ماهی. میگو و ماهی، جلوگیری از ورود گونه های جدید غیر بومی به دریای خزر توسط کشورهای حاشیه دریای خزر، تشکیل بانک ژن گونه های با ارزش اقتصادی بالا، پایش آلودگی دریایی و رودخانه ای مناطق تخم ریزی آبزیان، توسعه علمی و علمی دانش فنی برای به کارگیری روش های جدید ماهیگیری و کمک به انجام گشت های تحقیقاتی برای ارزیابی ذخایر گونه های کمتر استثمار شده.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار