ماهی تیلاپیا می تواند 80000 تن در 3 سال تولید کند

وی گفت: اکنون باید تلاش کنیم غذاهای دریایی را جایگزین فست فود کنیم. وی درباره پرورش میگو گفت: تولید میگو در بوشهر از 26 هزار تن به 38 هزار تن رسیده است در حالی که 500 هزار هکتار از مزارع ما باقی مانده است و فکر می کنم تولید آنها 40 هزار تن باشد. وی افزود: در سیستان و بلوچستان با توسعه این صنعت، تولید به نزدیک به 2200 تن خواهد رسید که تقریبا دو برابر سال گذشته است.

وی گفت: برای طراحی بیمه تخصصی در راستای بیمه آبزیان با کارشناسان بیمه کار کردیم. وی افزود: بر اساس خسارت محاسبه شده، 8 هزار تن ماهی قزل آلا ما در 14 استان تلف شد، بنابراین وزیر جهاد کشاورزی در نامه ای به مدیریت بحران وزارت کشور پیگیر خسارت این بخش شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سید حسین حسینی امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بین المللی ماهیگیری، آبزیان، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته افزود: تولید ماهی تیلاپیا از این پس به صورت آزمایشی در یزد آغاز می شود. اتفاق بزرگی است و مشکلاتی را در نظر کارشناسان ایجاد کرده است.

حسینی گفت: مهمتر از خروج ارز از کشور به دنبال ماهی ارزان به عنوان پروتئینی سالم برای سفره مردم هستیم و چون ماهی تیلاپیا ارزان است می توانیم از این محصول بهره مند شویم.

به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه بین المللی ماهیگیری، آکواریوم، ماهیگیری، غذاهای دریایی و صنایع وابسته از امروز تا چهارشنبه به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948738/%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%AA%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%AA-%DB%B3-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DB%B8%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF

وی بیان کرد: در عین حال باید افکار عمومی را که نگران خوردن ماهی تیلاپیا با آدرس های اشتباه بوده بازگردانیم تا بتوانیم این صنعت بزرگ را راه اندازی کنیم، تولید ماهی تیلاپیا در کشور ضعیف است و افزود: : واردات ما در سال 1395 و 1396 بوده است که در سال گذشته بیش از 75 هزار تن بوده که 10 درصد کاهش داشته و در 6 ماهه امسال 2 تا 3 درصد بیشتر نبوده است زیرا طبق تعرفه حقوق گمرکی تعیین شده است. برای این محصول آبزی در داخل کشور، واردات این محصول توجیه اقتصادی ندارد.

تولیدکنندگان ماهی بیمه ندارند

وی افزود: شرکت پخش فرآورده های نفتی سامانه ای دارد که شناورهای مجاز می توانند سوخت دریافت کنند و از این بابت مشکلی نداریم.

وی ادامه داد: در گلستان 3 هزار تن میگو برداشت کردیم که نسبت به سال گذشته 40 تا 50 درصد افزایش داشت.

سوخت برای کشتی های ماهیگیری دارای مجوز مشکلی ندارد

وی افزود: پس از اخذ اعتبار، خسارت وارده به تولیدکنندگان و خسارت دیدگان پرداخت می شود.

به گفته وی، در استان هرمزگان به دلیل زلزله یک سایت 5000 تنی میگو از تولید خارج شد و تعدادی از مزارع نیز به دلیل بیماری از تولید خارج شدند، اما با وجود این به نظر می رسد تولید میگو در سال جاری نیز کاهش یابد. بالاتر نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: شیلات یک حوزه پرخطر است که برای حفظ تولید در این بخش نیازمند بیمه هستیم چرا که اکثر تولیدکنندگان ما بیمه ندارند یا صنعت بیمه پوشش مناسبی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به مدیریت در زمینه تکثیر گونه هایی که غیر تهاجمی و تک جنسیتی هستند و در محیط های بسته و استان هایی که به آب رایگان دسترسی ندارند مشکلی برای اکوسیستم ایجاد نمی کنند. ، تولید آنها یک فرصت برای کشور است. ما این موضوع را با جدیت تمام دنبال می کنیم.

وی افزود: در برخی استان ها غذاهای دریایی پرمصرف و در برخی استان ها کم مصرف هستیم و برخی تصور می کنند ماهی گران و در دسترس نیست.وی ادامه داد: قیمت آبزیان از ارزان تا گران متفاوت است. شاخص آبزیان فقط روی ماهی های دریایی است، بنابراین باید با ترویج و ترویج فرهنگ مردم را به سمت خوردن ماهی ارزان سوق دهیم.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره سوخت شناورهای صیادی گفت: سوخت بر اساس مجوزها، قدرت موتور و روش های صید طبق فرمول فائو تخصیص می یابد.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار