پشت صحنه معاملات رسمی نانوایی های خاص در فارس

پاداش 15% وسوسه انگیز است
مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، امسال 15 درصد حق بیمه برای فروش نان برای نانوایی ها در نظر گرفته شد.
مهدی جمالی افزود: بازنگری در فرآیند پاداش نانوایی ها برای فروش نان از طریق کارتخوان هایی که در ماه های اخیر در نانوایی ها نصب شده است انجام می شود.
وی ادامه داد: وزارت اقتصاد و دارایی موظف شد با توجه به کمک هزینه های ترویجی نسبت به طراحی سامانه تامین نان بر اساس مصوبات کارگروه ملی گندم، آرد و نان کشور اقدام کند. و فارس سومین استانی بود که این کار را انجام داد.
مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی استان فارس افزود: دولت برای تشویق نانوایی ها به استفاده از دستگاه های کارتخوان جدید و جبران بخشی از هزینه واحدهای نانوایی، پاداش و یارانه 15 درصدی در نظر گرفته است.
وی اعلام کرد: در نتیجه این اقدام و اجرای طرح عمومی‌سازی یارانه‌ها مشخص شد که برخی از معاملات نانوایی‌ها دارای انحراف هستند و اینکه این انحراف به دلیل کسب سود و استفاده بیشتر صورت گرفته صحت ندارد. سود پیش بینی نخست

جدایی سیستم ها محیطی مساعد برای فساد ایجاد می کند
جمالی با بیان اینکه بر اثر برخی تخلفات، کارگروه نظارت و نظارت در سطح استان متشکل از تمامی نهادهای مسئول تشکیل شد، گفت: مشکل سیستمی این اقدام وصل نبودن سامانه وزارت اقتصاد است. به سیستم سهمیه بندی آرد نانوایی.
وی تصریح کرد: با انجام نظرسنجی و در نظر گرفتن سهمیه آرد نانوایی ها می توان میزان فروش نان هر واحد نانوایی را به صورت روزانه پیگیری و برای حق بیمه روزانه هر واحد سقفی در نظر گرفت.
مدیرکل غلات و خدمات بازرگانی استان فارس افزود: سامانه وزارت اقتصاد و دارایی به سامانه مدیریت یکپارچه آرد متصل نیست و این مشکل باعث انحراف در معاملات نانوایی ها می شود.

اتصال 2 سیستم، راه حلی برای جلوگیری از ناهماهنگی معاملات
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر قیمت نان کنجدی در دستگاه های کارت خوان نمایش داده نمی شود و نانوایی ها برای دریافت مابه التفاوت، میزان نان را در دستگاه های کارتخوان افزایش می دهند، گفت: این مشکل نیز وجود دارد و تا وزارت اقتصاد وجود دارد. سامانه در صورت عدم اتصال به سامانه یکپارچه سهمیه آرد امکان به صفر رساندن تخلفات وجود ندارد، هرچند در حال حاضر کارگروه نظارت و نظارت این انحرافات را بررسی می کند و متخلفان از طریق پیامک و تماس اخطارهای لازم را دریافت می کنند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر تخلفات به صورت دستی و با تلاش کارگروه نظارت و نظارت رصد می شود که احتمال خطا در این فرآیند وجود دارد، اما در صورتی که سامانه این وزارتخانه انجام شود. وزارت اقتصاد و دارایی با اتصال به سیستم توزیع آرد در کشور، نظارت بر توزیع نان به صورت سیستمی انجام می شود و با این روش می توان تعداد تخلفات را به صفر رساند.
وی گفت: در حال حاضر عده ای پول نان را نقد می کنند و در این شرایط نانوا برای بهره مندی از حق بیمه و همچنین عدم کاهش سهمیه آرد با کارت های دیگری سر و کار دارد.
جمالی با تاکید بر اینکه امسال سهمیه آرد هیچ نانوایی کاهش نیافته است، گفت: تاکنون هیچ ابلاغیه ای مبنی بر تعیین سهمیه آرد بر اساس فروش نان به این اداره کل ارسال نشده است.

نان را نخورد، کارت را کشید
یکی از شهروندان شیرازی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: چندین بار در بازدید از نانوایی های شهر شیراز مشاهده کردم که مسئول دریافت وجه در فاصله بین مراحل فروش نان به مشتریان واقعی، بارها یک عدد از نانوایی ها خارج می کند. کارت را از جیبش درآورد و با آن خرید کرد.
قربان رضاپور افزود: در ماه های اخیر ترسیم نقشه چهره در برخی از نانوایی های شیراز به امری متداول تبدیل شده است به طوری که از انجام آن در حضور مشتریان ابایی ندارند و به گونه ای انجام می دهند که بارها شاهد آن بوده ام. .

کنجد نان نانوا شده است
فرماندار شهرستان شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیاست گذاری در نان و آرد به صورت متمرکز در سطح کشور انجام می شود.
لطف الله شیبانی افزود: تمامی نانوایی های استان فارس به دستگاه کارتخوان جدید مجهز شده اند.
وی در ادامه با اشاره به وجود مشکل در دستگاه های کارتخوان جدید نانوایی گفت: در این دستگاه ها پلاستیک و نان دیده شده است اما نان کنجدی که قیمت آن با نان معمولی متفاوت است دیده نشد.
فرماندار شیراز گفت: نان سنگی ساده در شیراز 2000 تومان و نان کنجدی حدود 3500 تومان است.
وی گفت: نانوایی ها با افزایش تعداد نان ها مجبور به افزایش قیمت نان کنجدی هستند.
شیبانی بیان کرد: با توجه به ناهماهنگی قیمت نان کنجدی با نان معمولی و عدم پیش بینی دستگاه های کارت خوان جدید، در این شرایط اغلب مشتری متضرر شده و مجبور به پرداخت قیمت بالاتری است و از طرفی برای مثلاً نانوایی که 10 قرص نان می فروخت اما 18 قرص نان یارانه می گرفت.

پشت صحنه معاملات رسمی نانوایی های خاص در فارس

یارانه نان مزایای ملی خارجی ادامه دارد
وی در ادامه به وجود اتباع خارجی در صف نانوایی ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اتباع خارجی مجاز و غیرمجاز در این استان و شیراز وجود دارند که از سهمیه نان بهره مند می شوند و به دلیل نداشتن کارت بانکی نمی تواند چه سهمیه ای برای این گروه استفاده می شود.
استاندار شیراز گفت: جمعیت زیادی از اتباع خارجی در استان فارس و کلانشهر شیراز زندگی می کنند و از سهمیه نان نیز بهره مند می شوند.

هرگز فرار نکن…
وی با بیان اینکه افرادی که در این زمینه مرتکب جرم می شوند باید مطمئن باشند که امکان فرار وجود ندارد و قطعا در آینده نزدیک موضوع پیگیری خواهد شد، گفت: در حال حاضر فعالیت نانوایی های استان تحت نظارت بانک عامل است. و دستگاه های اجرایی انجام می شود، اما پیوند سامانه وزارت اقتصاد به سامانه تخصیص آرد، کار کنترل را تسهیل می کند.

معامله رسمی نانوایان کسب ثروت از راه های نامشروع است
رئیس سه دستگاه بازرسی و بازرسی کل استان فارس مجازات های پیش بینی شده در قانون برای این نوع اقدامات را سنگین و بازدارنده دانست و افزود: نانوایی هایی که در معاملات مرتکب تخلف شده اند، از طریق غیرقانونی اموالی به دست آورده اند. یعنی و مجازات در قانون شدید است. .
وی ادامه داد: مردم می توانند تخلفات نانوایی ها را یا به بازرسی استان واقع در خیابان شهید آقایی شیراز و یا به دادسرای محل سکونت یا غله استان گزارش کنند تا با متخلفان به سرعت برخورد شود. .

کارگروه نظارت و پیگیری شروع به کار کرد
وی گفت: از 27 مرداد 1401 کارگروه نظارت و پایش برای شناسایی تخلفات از طریق شمارش تراکنش های مشکوک تشکیل شد و در پی این حادثه تعداد معاملات جعلی کاهش یافت.
جمالی گفت: در حال حاضر سقف پرداخت پاداش به نانوایی ها روزانه 600 هزار تومان تعیین شده است و بیش از این مبلغ در روز پرداخت نمی شود.

عملکرد 502 نانوایی فارس به تفصیل بررسی شد/ مابقی نانوایی ها طی سه ماه آینده
رئیس سازمان بازرسی منطقه سه و بازرسی کل استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در پی بررسی و بازرسی از نانوایی های این استان، معاملات 502 واحد مورد بررسی کامل قرار گرفت.
کاظم اکرمی افزود: با این بررسی ها مشخص شد بیش از 100 نانوایی مرتکب جرم شده اند که از این تعداد 42 نانوایی به دادسرای شیراز معرفی شدند.
وی با بیان اینکه اسامی صاحبان این نانوایی ها به مراجع قضایی اعلام شده است، گفت: این احتمال وجود دارد که این واحد به شخص دیگری اجاره داده شده باشد و جنایت توسط مستاجر صورت گرفته باشد که باید توسط دادگستری و دستگاه بازپرسی انجام شود. . . به این مشکل رسیدگی کنید

به گزارش ایرنا، انجام معاملات غیرواقعی در برخی از نانوایی های استان فارس و کلانشهر شیراز به امری عادی تبدیل شده است به طوری که برخی از شهروندان این استان و شیراز نیز در ماه های اخیر با این مشکل مواجه شده اند.
برخی از نانوایی های استان فارس برای بهره مندی از یارانه 15 درصدی دولت، تراکنش های مجازی در کارتخوان های خود ایجاد می کنند.
بازرسی ها و بازدیدهای سرزده سازمان بازرسی کل استان فارس نیز حکایت از تخلفات مالی در برخی نانوایی های این استان دارد و آن طور که بررسی های بازرسان نشان می دهد برخی نانوایان با تراکنش های نادرست در کارت هوشمند خود میزان فروش نان را بسیار بیشتر از واقعیت نشان می دهند. خوانندگان به منظور بهره مندی از یارانه 15 درصدی دولت برای فروش نان.
برآوردها حاکی از آن است که از مجموع تراکنش‌های کارت‌خوان هوشمند در نانوایی‌های مذکور، در برخی موارد بیش از 70 درصد آن غیرواقعی و جعلی بوده و ده‌ها میلیارد ریال نیز توسط نانوایی‌های مجرم عایدی شده است.
بر اساس بررسی‌های انجام شده در قالب طرح عرضه نان هوشمند در خرداد و تیرماه سال جاری، تعداد کل تراکنش‌های کارتخوان‌های هوشمند نصب‌شده در ۴۲ نانوایی معوق ۳۴۲ میلیارد ریال بوده که احتمالاً بیش از ۲۵۵ میلیارد ریال بوده است. بیش از 70 درصد معاملات، کذب بوده و صوری بوده و برای این میزان معامله، نانی ارائه نشده است.
نانوایی های متخلف با فاکتور پرداخت یارانه 15 درصدی دولت به عنوان پاداش، حدود 37 میلیارد ریال سود غیرعادی از این معاملات ساختگی و افزایش هزینه های دولت به دست آوردند.

آخرین هشدار به نانوایان معیوب فارس
رئیس سه سازمان بازرسی و بازرسی کل استان فارس اعلام کرد: از طرف این سازمان و قوه قضائیه استان فارس می گویم کسانی که مرتکب جرم می شوند نمی توانند فرار کنند و به طور دائم تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
وی ادامه داد: تا 26 آبان ماه 1401 عملکرد 502 واحد نانوایی در استان فارس بررسی شده است و قطعا طی 2 تا 3 ماه آینده عملکرد کلیه نانوایی های استان از نظر تخلفات احتمالی بررسی می شود. ناشی از معاملات نادرست
وی افزود: برخی متخلفان حتی تصور پیگیری دقیق این موضوع را هم نمی کردند در حالی که میزان آرد اختصاص یافته به هر واحد به صورت جداگانه مشخص شده و کارشناسی دقیق در این زمینه انجام می شود.
اکرمی اعلام کرد: برخی از نانوایی های متخلف نیز به صورت خودجوش پاداش دریافتی خود را پس دادند که بر مجازات آنها تأثیر گذاشت.


منبع: https://www.irna.ir/news/84936750/%D9%BE%D8%B4%D8%AA-%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3

توسط احمد گل کار

احمد گل کار