نوشته باستانی: قدیمی ترین جمله خوانا که با الفبای اول نوشته شده مربوط به شپش سر است

یک شانه عاج قدیمی با کتیبه ای درباره شپش سر

نوشتن حدود 5200 سال پیش در بین النهرین و مصر ظاهر شد. این سیستم‌های نوشتاری اولیه الفبایی نبودند: آنها عموماً از نشانه‌هایی برای نمایش کلمات و هجاها استفاده می‌کردند. الفبا بعدا آمد. احتمالاً در مصر یا در نزدیکی آن اختراع شده است، با برخی از هیروگلیف های مصر باستان برای تشکیل حروف الفبای آشنا – که هر کدام نشان دهنده واحد کوچکی از گفتار است که واج نامیده می شود، دوباره استفاده شده است.

کریستوفر رولستون در دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی سی می گوید این یک یافته مهم است. او می‌گوید: «کتیبه‌های الفبایی اولیه معمولاً بسیار مختصر هستند – فقط تعداد انگشت شماری از حروف – و اغلب شامل نام یک فرد یا نام یک شی است. چند کتیبه طولانی تر از همان دوره شانه وجود دارد، اما محققان در خواندن آنها مشکل داشته اند زیرا مشخص نیست که متون در مورد چه چیزی بوده اند.

رولستون می‌گوید خواندن کتیبه تازه کشف‌شده برای تیم گارفینکل آسان‌تر بود، زیرا روی شانه‌ای حک شده بود که هنوز تکه‌هایی از اسکلت‌های بیرونی شپش مرده را در خود دارد و سرنخ‌هایی درباره موضوع احتمالی متن ارائه می‌دهد. رولستون می گوید: «این واقعیت را تغییر نمی دهد که هنوز رمزگشایی درخشان است.

مرجع مجله: مجله باستان شناسی اورشلیم، DOI: 10.52486/01.00002.4

دفنا گازیت/ اداره آثار باستانی اسرائیل

همچنین برای او جالب است که این کتیبه از زندگی عادی صحبت می کند. رولستون می گوید: «در طول تاریخ بشر، شپش سر یک مشکل بوده است. ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که این شانه حکاکی‌شده در انجام کاری که می‌گوید قرار بود مفید باشد: ریشه‌کن کردن برخی از آن حشرات مزاحم.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2346227-oldest-legible-sentence-written-with-first-alphabet-is-about-head-lice/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

یوسف گارفینکل در دانشگاه عبری اورشلیم و همکارانش این شانه را در سال 2016 در تل لاشیش، یک مکان باستان شناسی در جنوب اسرائیل کشف کردند. این از سطحی از سایت است که حدود 2700 سال قدمت دارد، اما بر اساس سبک نوشته حک شده بر روی شانه، تیم گارفینکل می گویند که این مصنوع خاص حدود 1000 سال قدیمی تر است.

پذیرندگان اولیه الفبا با قضاوت بر روی کتیبه ای که در کنار یک شانه عاج باستانی قرار داشت به بهداشت شخصی خود اهمیت می دادند.

انسان


9 نوامبر 2022

برای داستان انسانی ما، یک خبرنامه ماهانه رایگان در مورد انقلاب باستان شناسی و تکامل انسان ثبت نام کنید.

شانه عاج

قدیمی ترین تاریخ الفبا به دلیل کمبود شواهد باستان شناسی مرموز است. حتی دقیقاً مشخص نیست که این الفبا چه زمانی اختراع شده است: بسیاری از محققان تاریخ را در حدود 3800 سال پیش تأیید می کنند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این الفبا در اوایل 4300 سال پیش مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین تا حد زیادی ناشناخته است که مردم چگونه از الفبا استفاده می‌کردند، زیرا قدیمی‌ترین متون که ما پیدا کرده‌ایم کوتاه هستند و رمزگشایی آنها دشوار است. به همین دلیل است که کتیبه روی شانه عاج بسیار مهم است.

این نوشته شامل 17 حرف بود که دو تای آنها آسیب دیده بود. اساساً به نظر می رسد که آنها یک جمله کامل و قابل فهم را تشکیل می دهند که به زبان باستانی کنعانی که در تل لاشیش صحبت می شود نوشته شده است. گارفینکل می گوید: «این اولین جمله ای است که در الفبا داریم. قدیمی ترین عبارت شناخته شده حدود 400 سال جوانتر از عبارت شانه است.

قدیمی ترین جمله خوانا که با استفاده از الفبای اول نوشته شده بود در کنار یک شانه عاج یافت شد. این کلمات با حروفی به عرض 1 تا 3 میلی‌متر به‌خوبی نوشته شده‌اند و به شکل التماس در می‌آیند: «بگذارید این دفاع شپش‌های مو و ریش را از بین ببرد».

توسط احمد گل کار

احمد گل کار