کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی امسال ادامه خواهد داشت

وی تولید بخش زیادی از نیاز کشور به گندم، جو، برنج، دانه های روغنی و سایر محصولات را از جمله اهداف عملیاتی اجرای طرح کشت نمونه عنوان کرد و گفت: معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی. به عنوان نماینده ویژه و مجری این طرح از سوی وزیر منصوب شد.

استان اردبیل کمتر از یک درصد از مساحت ایران را به خود اختصاص داده است، اما با تولید سالانه 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی، 4 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل دفتر غلات و کالاهای وزارت جهاد کشاورزی افزود: در فصل زراعی گذشته بیش از 7.4 میلیون تن گندم مازاد بر تولید گندم با قیمت گذاری مناسب و اقدامات انجام شده در سطح کشور از کشاورزان خریداری شد. زمین اصول فنی به ویژه برای خوراک مزارع نسبت به سال گذشته حدود سه میلیون تن افزایش خرید داشته است.

وی بهره وری در تولیدات کشاورزی و به ویژه مصرف آب را شاخص اساسی طرح کشت تدوین شده برشمرد و افزود: اولین شاخص این طرح عدم افزایش مصرف آب نسبت به سال قبل و از نظر بهره وری و تولید با همین مقدار آب و حتی با آب کمتر، افزایش تولیدات کشاورزی رخ خواهد داد.

احمدی همچنین به پیش بینی تولید حدود سه میلیون و 400 هزار تن شلتوک در کشور که حدود 60 درصد آن به دانه برنج تبدیل می شود، اشاره کرد و گفت: برداشت برنج در مناطق گرمسیری کشور در آخرین مراحل است. برداشت و پیش بینی ما این است که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی در تولید داشته باشیم.

سال گذشته محصول گندم در حدود 300 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شد و حدود 248 هزار تن محصول با قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد و این استان در رتبه تولیدکنندگان گندم کشور قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر غلات و کالای وزارت جهاد کشاورزی که به همراه علیرضا مهاجر معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به استان اردبیل سفر کرده بود از چند مزرعه گندم این منطقه بازدید کرد. استان.

کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی امسال ادامه خواهد داشت

وی با اشاره به حمایت همه جانبه دولت از تولید کالاها در قالب طرح کشت نمونه، گفت: این طرح در حوزه تولید و تهیه سایر کالاها از جمله سبزی و زعفران اجرا می شود و با اجرای آن، کشاورزان دیگر نگران فروش محصولات خود نخواهند بود و محصولات آنها با کمترین نوسان قیمت وارد بازار می شود.

این استان با تولید بیش از 400 هزار تن گندم، 750 هزار تن سیب زمینی و 450 هزار تن محصول باغی بازار، نقش عمده ای در تامین نیاز کشور به محصولات کشاورزی ایفا می کند.

کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی امسال ادامه خواهد داشت

وی به کشاورزان سراسر کشور توصیه کرد برای اطلاع از روند اجرا و سیاست های حمایتی دولت در اجرای این طرح به مراکز جهاد کشاورزی روستاها و محل سکونت خود مراجعه کنند.

فارمک عزیز کریمی روز یکشنبه در سفر به استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، کشت قراردادی برنج، گندم و دانه های روغنی را که موجب افزایش تولید این محصولات شد، پروژه موفقی در حوزه کشاورزی در کشور عنوان کرد. آخرین کمپین کشاورزی

وی افزود: کاهش استانی طرح الگوی کشت محصولات اساسی کشور که هفته گذشته رونمایی شد، به زودی برای اجرا در مناطق مختلف ایران ابلاغ می شود.

احمدی خواستار پایبندی کشاورزان سراسر کشور به طرح کشت شد و افزود: کشاورزانی که در اجرای این طرح با دولت همکاری کنند از تخفیف ویژه در قیمت کود و آب برخوردار خواهند شد.

احمدی توجه به مسائل اقتصادی در اجرای الگوی کشت را از ویژگی های این طرح برشمرد و ادامه داد: با اجرای این طرح باید بتوانیم قسمت زیادی از نیاز کالایی کشور را تولید و تامین کنیم.

وی همچنین از افزایش 600 هزار تنی تولید جو در سال زراعی گذشته در کشور خبر داد و از تولید بیش از سه میلیون تن جو به عنوان رکوردی برای بخش کشاورزی ایران یاد کرد.

وی در ادامه 70 درصد از کل تولیدات بخش کشاورزی را مربوط به کشاورزی دانست و با اشاره به تولید حدود 23 تا 25 میلیون تن غلات در ایران، گندم، جو، ذرت غلات و برنج را چهار عنوان کرد. کالاهای مهم و گسترده غلات مصرفی در کشور

مدیرکل دفتر غلات و کالاهای وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: رعایت الگوی کشت با توجه به موضوع آب موجود، آب راندمان مصرف آب و افزایش تولید مهم ترین شاخص وضعیت فعلی است. کمپین کشاورزی که با توجه به ظرفیت های تولیدی بخش کشاورزی ایران، برای استان های مختلف تعریف و رونمایی شده است.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال های اخیر به 600 هزار تن رسیده است، اما به دلیل خشکسالی و شرایط نامساعد جوی و همچنین عدم تعادل در میزان و زمان بارندگی، میزان تولید گندم بیش از 50 درصد کاهش یافته است. در 2 سال گذشته


منبع: https://www.irna.ir/news/84921101/%DA%A9%D8%B4%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AC-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%85%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AF

مدیرکل دفتر غلات و کالاهای وزارت جهاد کشاورزی افزود: اجرای این طرح با کمک سایر زیرمجموعه های وزارت جهاد کشاورزی از جمله معاونت تحقیقات، آموزش، ترویج نظارت می شود. و برنامه ریزی و امسال در سال اول اجرای این طرح فقط در مورد محصولات کشاورزی. اجرا می شود و از سال آینده محصولات باغی به اهداف این طرح اضافه می شود.

750 هزار هکتار از اراضی استان اردبیل زیر کشت است که 270 هزار هکتار آن آبی و 480 هزار هکتار دیم است.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار