دریافت کد QR برای عرضه هشت محصول کشاورزی الزامی است

وی خاطرنشان کرد: متولیان ذیربط به منظور جلوگیری از بروز مشکل و جلوگیری از وقفه در عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای داخلی و صادراتی از این پس و با شروع طرح جدید کشاورزی در سامانه سومک ثبت نام کرده و اطلاعات بیشتری دریافت کنند. در مرکز استان به اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی و در شهرستان ها به اداره جهاد کشاورزی محل مراجعه نمایید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84908218/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D9%88-%D8%A2%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%87%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D8%B2%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی برای کنترل تولید و ارتقای سلامت فرآورده های گیاهی با مسئولیت سازمان حفظ نباتات کشور برنامه جدی دارد و در این زمینه ضروری است کیفیت محصولات کشاورزی ارتقاء یابد و کیفیت این محصولات از مبدأ تولید تا عرضه در بازارهای ملی بهبود یابد و سیاست کنترل و نظارت در خارج از کشور اعمال شود.

وی افزود: پس از تاریخ های ذکر شده صادرات این محصولات تنها با QR ID امکان پذیر خواهد بود و به همین دلیل لازم است تمامی گلخانه ها، کشاورزان و باغداران این کد را از طریق سامانه سوماک و سانکا دریافت کنند تا بتوانند این کد را دریافت کنند. هنگام تحویل گرفتن و تحویل کالا با مشکل مواجه نشوند و کد دریافتی را به راحتی بر روی محصول ساخته شده خود قرار دهند.

نادر تقی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اخذ این شناسنامه برای چهار نوع کشت گلخانه ای و روباز و چهار محصول سبزی طبق اعلام پیش از این وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری الزامی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: پیشگیری و کاهش خطرات و آلودگی های تهدید کننده سلامت غذا در زنجیره تولید محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی و در تداوم این امر ارتقای شاخص های بهداشت عمومی است. از طریق شناسایی این محصولات انجام می شود.

تقی زاده همچنین محصولات باغی از جمله سیب، انگور، نخل و کیوی و سایر محصولات را از جمله محصولات درج شده در QR ID اعلام کرد و گفت: عرضه این محصولات تا پایان کمپین کشاورزی جاری تنها با QR ID ثبت شده در سامانه QR ID موجود خواهد بود. سیستم. سماق قادر خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خواستار کسب QR ID با هدف ارتقای کیفیت محصول نهایی و رعایت تعهدات قانونی موجود برای حفظ سلامت غذایی جامعه و اطمینان مصرف کنندگان به تغذیه سالم از کشاورزی. برخی از محصولات

وی افزود: در این فرآیند مطابق دستورالعمل پایش و ردیابی عوامل خسارت گیاهی، محصولات مزارع و باغات از زمان کاشت تا برداشت و عرضه به بازارهای داخلی و خارجی تحت نظارت فنی گیاهپزشکی قرار می گیرند.

وی بهره مندی از دانش و تجربه علمی روز دنیا در زمینه استانداردسازی و ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی از جمله استانداردهای جهانی را یکی از الزامات تولید در حوزه کشاورزی عنوان و بیان کرد: فرآیند تولید تا مصرف از مزرعه. ، باغ و گلخانه به بازار مصرف باید به صورت یکپارچه مدیریت شود.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی از اول آبان ماه عرضه محصولات گلخانه ای و کشاورزی اعم از فلفل، بادمجان، خیار و گوجه فرنگی به بازارهای داخلی و خارجی فقط با QR ID ثبت شده در سامانه سومک به نشانی www.semak.maj.ir امکان پذیر خواهد بود.

تقی زاده همچنین گفت: کلیه عملیات کنترل عوامل تخریب محصولات کشاورزی اعم از آفات و بیماری ها در مراکز تولیدی طبق دستورالعمل فنی زیر نظر کارشناسان ذیصلاح انجام می شود و در پایان منجر به دریافت QR ID که همراه با نشانگرهای استاندارد این شناسه محصولات تولیدی مشاهده، نظارت و ارزیابی می شوند.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار