آخرین قضیه استیون هاوکینگ زمان و علیت را به هم می زند

استیون هاوکینگ با توماس هرتوگ در دفتر هاوکینگ

با حسن نیت از توماس هرتوگ

من مطمئن نبودم که در آن سوی در چه انتظاری داشته باشم. البته می‌دانستم که استفن به خاطر کارش روی سیاه‌چاله‌ها مشهور است و حتی به خاطر برخی از ایده‌هایش درباره اتفاقی که هنگام انفجار آنها می‌افتد، دچار مشکل شد. اما معلوم شد که او به پرسش دیگری فکر کرده است: چرا جهان فقط برای پیدایش حیات است؟

توماس هرتوگ (سمت چپ) سال ها با استیون هاوکینگ همکاری کرد

من به سمت دفتر او در اعماق پیچ و خم دپارتمان ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری که در ساختمانی ویکتوریایی در سواحل رودخانه کم قرار داشت، رفتم. دفتر استفان درست در کنار اتاق مشترک اصلی بود و با وجود اینکه آنجا پر سر و صدا بود، او دوست داشت در را باز نگه دارد. در زدم، مکث کردم و به آرامی آن را باز کردم.

دانش عمومی در بین دانشجویان دانشگاه کمبریج این بود که هرکسی که در آخرین بخش از امتحانات ریاضی سه گانه بهترین نمره را کسب کند، برای دیدن استیون هاوکینگ فراخوانده می شود. من تازه نتایجم را گرفته بودم و اول رسیده بودم. در واقع من برای گفتگو با او دعوت شدم.

فکر کردن به این سوال برای هر دوی ما به یک جستجوی طولانی تبدیل می شود. برای دو دهه بعد، تا زمان مرگ او، من و استیفن در کنار هم روی ایده‌های جدیدی کار کردیم که نشان می‌دهد درک کاملاً جدیدی از این که چرا جهان به این شکل است. در طراحی ما، خود قوانین فیزیک، به یک معنا، به…


منبع: https://www.newscientist.com/article/mg25734310-200-stephen-hawkings-final-theorem-turns-time-and-causality-inside-out/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

توسط احمد گل کار

احمد گل کار