اولین شهاب سنگ ها آب کافی را به مریخ آوردند تا یک اقیانوس جهانی ایجاد کنند

بیزارو می‌گوید: «فکر می‌کنم این اولین باری است که ما مدرک قطعی داریم،» و در نهایت می‌توانیم با اطمینان بگوییم که سیارک‌های غنی از آب به سطح مریخ برخورد کرده‌اند.

لایه بالایی مریخ حاوی نشانه‌های شیمیایی شهاب‌سنگ‌های کربنی یا نوع C است که در حدود 4.5 میلیارد سال پیش زمانی که پوسته مریخ جامد شد، آن را بمباران کردند.

شهاب‌سنگ‌هایی که سیاره سرخ را بمباران می‌کنند ممکن است آنقدر آب حمل کرده باشند که اگر پخش می‌شدند می‌توانستند با لایه‌ای به عمق 300 متر سیاره را بپوشانند، در حالی که مولکول‌های ضروری برای حیات را رسوب می‌دادند.

فضا


16 نوامبر 2022

بیزارو می گوید: «این کمی شبیه DNA است. سیارک های کربن مانند دارای ترکیب ایزوتوپی کروم بسیار متمایز در مقایسه با منظومه شمسی داخلی هستند.

محققان می‌گویند اگر سیارک‌های بمباران اولیه فقط 10 درصد آب، یعنی حد پایین‌تر برای شهاب‌سنگ‌های نوع C داشتند، به اندازه کافی مولکول را برای ایجاد یک اقیانوس جهانی رسوب می‌کردند. اگر در سراسر سیاره پخش می شد، آب لایه ای به عمق 300 متر تشکیل می داد.

مریخ ممکن است در گذشته های دور پوشیده از آب بوده باشد

مرجع مجله: دانشمندان پیشرفت می کنند، DOI: 10.1126/sciadv.abp8415

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2347333-early-meteorites-brought-enough-water-to-mars-to-create-a-global-ocean/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

از آنجایی که مریخ از صفحات تکتونیکی بزرگی تشکیل نشده است که به اطراف حرکت می‌کنند و باعث ریزش مواد در داخل و روی سطح سیاره می‌شوند، این امضای شیمیایی شهاب‌سنگ‌ها باید در سنگ‌های پوسته سیاره حفظ شود. اما سنگ‌های گوشته زیر هنوز باید نشان دهند که مریخ قبل از بمباران چگونه بوده است.

این مقاله شواهد خوبی برای وجود شهاب‌سنگ‌های نوع C در گوشته مریخ به دست می‌دهد، اما نمونه‌های شهاب‌سنگ ممکن است نماینده بیشتر مواد گوشته سیاره نباشند. سایمون ترنر در دانشگاه Macquarie در سیدنی، استرالیا.

با بررسی تفاوت بین مقدار کروم-54 در نمونه‌های شهاب سنگ روی زمین از سطح یا گوشته مریخ، محققان توانستند جرم کل سیارک‌هایی را که با مریخ برخورد کرده‌اند، تخمین بزنند.

سیارک های نوع C نیز حاوی عناصر ضروری برای حیات هستند. به گفته محققان، این بدان معناست که دو مورد از مهم ترین مواد لازم برای حیات – مولکول های آلی و آب – حتی قبل از شکل گیری ماه زمین در مریخ وجود داشته است.

مارتین بیزارو در دانشگاه کپنهاگ در دانمارک و همکارانش غلظت ایزوتوپ نادر کروم به نام کروم-54 را در نمونه‌هایی از شهاب‌سنگ‌هایی که از مریخ به زمین آمده‌اند تجزیه و تحلیل کردند تا میزان آب رسوب‌شده توسط سیارک‌ها در سیاره سرخ را تخمین بزنند. .

شهاب سنگ هایی که مریخ را در ابتدای منظومه شمسی داخلی بمباران کردند، ممکن است آب کافی برای ایجاد اقیانوسی به عمق 300 متر روی این سیاره را حمل کرده باشند.

مارک گارلیک/کتابخانه عکس علمی/گتی

تصویر مریخ با آب

توسط احمد گل کار

احمد گل کار