تکمیل پایانه های صادراتی کردستان در انتظار تلاش های مسئولان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در خصوص مکان یابی پروژه پایانه صادراتی محصولات تخصصی کشاورزی گفت: با اجرای این طرح ارزش زمین کشاورزی در محدوده این پایانه ها نیز افزایش می یابد. افزایش یابد و این هشداری است برای نابودی زمین های کشاورزی در این منطقه تا حد امکان. صاحبان زمین آن را قطعه قطعه کرده و به کاربری دیگری غیر از کاربری کشاورزی بفرستند.

صادرات محصولات کشاورزی نیازمند زیرساخت هایی مانند سردخانه، انبار و بسته بندی است و با احداث پایانه صادراتی این عناصر فراهم می شود. با ایجاد این پایانه ها، امکان دسترسی یکسان به خدمات با هزینه مناسب، کنترل و حفظ کیفیت مطلوب محصولات مطابق با استانداردهای بازارهای صادراتی برای تولیدکنندگان فراهم می شود.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از زمین های کشاورزی برای حفظ امنیت غذایی ضروری است، افزود: همه ما در قبال آینده کشورمان مسئولیم، بنابراین باید برای منابع آن به ویژه آب و خاک تلاش کنیم.

حامد کدیرزاده افزود: به شرط تمدید مجوز این پایانه صادراتی، در صورت تایید، تحت هیچ شرایطی کنتوری به این مجتمع اضافه نخواهد شد.

کمال صولی ادامه می دهد: زمینی به مساحت 25 هکتار در کیلومتر هفتم جاده سنندج – مریوان برای اجرای پروژه پایانه عمومی صادرات تعیین و به شرکت الماس رهین واگذار شد. همچنین زمینی به مساحت 25 هکتار در کیلومتر هفتم جاده سنندج – مریوان شناسایی و برای اجرای این پروژه در اختیار شرکت الماس رهین قرار گرفته است.

کردستان به دلیل داشتن 230 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق با باشماق مریوان و سیرانبند بانه مرز مشترک دارد و همچنین دارای سه بازارچه مرزی موقت در شهرهای بانه، مریوان و سروآباد است. این قابلیت بستر را برای تجارت درون استانی فراهم کرده است و بیشترین درصد صادرات از مرزهای استان در طول تاریخ مربوط به محصولات کشاورزی بوده است.

مجوز پروژه پایانه عمومی صادراتی الماس رهین در سال های 1396، 1399 و 1400 تمدید شد که گزارش عملکرد این طرح و همچنین پروژه پایانه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی استان (به شرط عدم اضافه شدن یک متر زمین به مساحت تخصیصی) رسید. در سومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان در سال 1401 به منظور تمدید مجوز خود تا پایان اجرای اجرای این طرح ها ارائه و ادامه دارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948286/%D8%AA%DA%A9%D9%85%DB%8C%D9%84-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%AA-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86

تکمیل پایانه های صادراتی بخش پررونق بازار کشاورزی کردستان

مجری طرح پایانه تخصصی صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه تعاونی های روستایی شهرستان مریوان است که به گفته مدیرعامل تعاون روستایی استان کردستان، تسطیح، دیوار چینی، آماده سازی محوطه و پس از تخصیص زمین، امتیازات آب و برق را با اعتبار شرکت تضمین کرد.

مجری طرح پایانه صادراتی کردستان یادآور شد: با توجه به راه اندازی منطقه آزاد بانه و مریوان، وجود پایانه صادراتی می تواند پشتوانه ای برای این منطقه باشد.

پیمان اسکندری ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که میزان ارزآوری محصولات کشاورزی با توجه به ارزش وزنی صادرات آنها کم است و با احداث پایانه صادراتی این مشکل حل می شود.

به دلیل اهمیت کار، این پروژه در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مطرح شد، اما جزئیات به جلسه دیگری در این شورا موکول شد که باید به ساخت آن سرعت ببخشد.

مجوز پایانه ویژه یا تخصصی محصولات کشاورزی به عنوان واحد گمرکی الحاقی در آذرماه 1400 صادر و 17300 متر مربع زمین در «سره نی» شهرستان مریوان به آن اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا، کشاورزی محور اصلی توسعه اقتصادی و صادرات در استان کردستان است و تقویت این بخش از طریق اقداماتی مانند ایجاد و تکمیل پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی می تواند به رونق این بازار در استان کمک کند. استان

17 پایانه تخصصی صادراتی در کشور وجود دارد که با توجه به توانمندی کردستان در تولید محصولات کشاورزی از جمله رتبه اول در تولید توت فرنگی، خشکبار، انگور، گندم، نخود و سیب زمینی، کردستان به راه اندازی پایانه برای تولید محصولات کشاورزی ادامه داد. چندین سال متخصص در محصولات کشاورزی.

صادرات روزانه 1556 تن محصولات کشاورزی

عدم بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی و همچنین عدم صادرات همزمان برخی از این محصولات؛ با توجه به ظرفیت پایین سردخانه و انبار در استان، با وجود ظرفیت های مناسب بازار عراق، نرخ ارز محصولات کشاورزی با توجه به ارزش وزنی آنها مطلوب نبوده است.

بهره برداری از پایانه تخصصی محصولات کشاورزی استان تا پایان سال 1403

مجری طرح پایانه عمومی صادراتی شرکت الماس رهین است، مدیرعامل این شرکت در خصوص این پروژه گفت: در ابتدا 15 هکتار از اراضی ملی برای اجرای پایانه عمومی اختصاص داده شد، اما در سال 1392 به دلیل قرار گرفتن در شهرک نیشتمان. پروژه، این مکان تغییر کرده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان روزانه به طور میانگین یک هزار و 556 تن محصولات کشاورزی از طریق گمرک باشماق مریوان و سیرانبند بانه به عراق صادر می شود.

وی ایجاد پایانه های صادراتی را یکی از زیرساخت های اولویت دار در توسعه صادرات عنوان کرد و گفت: به نظر من کردستان به دلیل سابقه ای که در تجارت دارد باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری داشته باشد.

پیشرفت 15 درصدی پایانه عمومی صادرات کردستان

بر اساس جواز تاسیس صادره از سازمان توسعه تجارت ایران؛ انتظار می‌رود درخواست تمدید مجوز پروژه‌های پایانه صادراتی کردستان در کارگروه توسعه صادرات استان اتخاذ شود.

بهرام کوشکی با اشاره به اینکه سوله های هزار تنی و باسکول 600 تنی در این پایانه در حال آماده سازی است، افزود: در صورت اعطای تسهیلات رایگان و کم بهره برای احداث ساختمان اداری و خدماتی و تجهیزات لازم، این پروژه در پایان سال 1403 تکمیل می شود.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار