جایزه نوبل شیمی 2022 به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کی بری شارپلز اهدا شد.

محققان دیگر از “آنتی بادی های قابل کلیک” برای کمک به هدف قرار دادن دوزهای کشنده تابش به سلول های تومور استفاده می کنند.

جایزه نوبل شیمی 2022 به طور مشترک به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کی بری شارپلس برای توسعه شیمی کلیکی – راه هایی برای اتصال مولکول ها به یکدیگر اهدا شد.

علم شیمی


5 اکتبر 2022

جایزه نوبل شیمی 2022 به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کی بری شارپلس تعلق گرفت.

چند سال بعد، در سال 2004، برتوزی و همکارانش پیشگام واکنش های کلیکی بودند که نیازی به مس نداشتند. فلز بیش از حد می تواند برای سلول های زنده سمی باشد، بنابراین این تغییر به این معنی است که واکنش های بدون فلز می تواند در داخل سلول ها بدون تداخل با سایر جنبه های متابولیسم سلولی رخ دهد.

نیکلاس علمهد/جایزه نوبل توسعه

شیمی کلیکی یک شیمی مبتنی بر واکنش‌های خاص است که بسیار کارآمد عمل می‌کند و در تولید بازدهی قوی از محصول بسیار قابل اعتماد است. اولوف رامستروم، عضو کمیته نوبل، طی اعلامیه. اساساً می توانید دو بلوک سازنده مولکول را به روشی بسیار کارآمد و پیش بینی کننده کنار هم قرار دهید تا محصول زیادی به دست آورید.

کارولین آر. برتوزی، مورتن ملدال و کی بری شارپلس

من کاملاً شگفت زده هستم. من اینجا نشسته ام و به سختی نفس می کشم. من هنوز کاملاً مطمئن نیستم که واقعی است، اما لحظه به لحظه واقعی تر می شود.

جایزه نوبل شیمی 2022 به طور مشترک به کارولین برتوزی، مورتن ملدال و کی. بری شارپلس برای توسعه شیمی کلیک – پیوند دادن مولکول ها به یکدیگر – و شیمی متعامد زیستی، که اجازه می دهد چنین واکنش هایی در سلول های زنده رخ دهد.

چنین واکنش‌هایی در نهایت به برتوزی اجازه داد تا مولکول‌های موجود در سطوح سلولی به نام گلیکان را با برچسب‌های سبز فلورسنت برچسب‌گذاری کند. این نشان داد که مولکول‌های خاص گلیکان موجود در سلول‌های سرطانی به محافظت از آنها در برابر سیستم ایمنی کمک می‌کند. سپس برتوزی و همکارانش نوع جدیدی از آنتی بادی را توسعه دادند – که در حال حاضر در آزمایش‌های بالینی آزمایش می‌شود – که می‌تواند آنزیم‌ها را برای تجزیه گلیکان‌ها در سطح سلول‌های تومور هدایت کند و آنها را در معرض سیستم ایمنی قرار دهد.

شارپلس، همراه با تیمش، برای اولین بار ایده شیمی کلیکی را در سال 2001 ارائه کرد. از سال 2001 تا 2002، ملدال و شارپلس در گروه هایی کار کردند که به طور مستقل کشف کردند که یون های مس می توانند برای ایجاد واکنش بین یک مولکول به نام آزید و مولکول دیگر مورد استفاده قرار گیرند. . مولکولی به نام آلکین

او گفت: «شیمی کلیکی در توسعه دارویی، در توالی‌یابی DNA و در تولید مواد جدید کاربرد دارد. واکنش‌های بیواورتوگونال به کشف نقش مولکول‌های زیستی در سلول‌ها و موجودات، کمک به رمزگشایی فرآیندهای بیماری کمک کرده است و البته این می‌تواند به توسعه داروهای جدید منجر شود.»

درباره این موضوعات بیشتر بدانید:


منبع: https://www.newscientist.com/article/2341070-nobel-prize-in-chemistry-awarded-for-reliable-molecule-building-tool/?utm_campaign=RSS%7CNSNS&utm_source=NSNS&utm_medium=RSS&utm_content=home

“[This was] رامستروم گفت: تاج واکنش های کلیک.

توسط احمد گل کار

احمد گل کار